Färga varannan rad i excel?

Permalänk
Medlem

Färga varannan rad i excel?

Jag sitter och fixar ett bokörings "ark", så jag kan få lite koll på mina poker vinster/förluster. För att det ska bli lite extra snyggt skulle jag behöva färga varanna rad i en viss färg. Finns det något smidigt och snabbt sätt att göra det?

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, detta lyckades jag klura ut tidigare när jag ville ha denna formatering.
Du använder "Conditional Formatting" ("Villkorad formatering" i svenskt Excel?) i Formatmenyn och anger för "Formula Is" formeln "=MOD(ROW();2)=0". Färg/mönster väljer du under knappen "Format".
Markera först de celler/rader där du vill ha formateringen.

Notera att formeln i svenskt Excel antagligen översätts till "=MOD(RAD();2)=0". Även "MOD" heter kanske ngt annat försvenskat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Ja, detta lyckades jag klura ut tidigare när jag ville ha denna formatering.
Du använder "Conditional Formatting" ("Villkorad formatering" i svenskt Excel?) i Formatmenyn och anger för "Formula Is" formeln "=MOD(ROW();2)=0". Färg/mönster väljer du under knappen "Format".
Markera först de celler/rader där du vill ha formateringen.

Notera att formeln i svenskt Excel antagligen översätts till "=MOD(RAD();2)=0". Även "MOD" heter kanske ngt annat försvenskat.

Tack så mycket! Men som du säger måste "MOD" bytas ut mot något svenskt (i den svenska versionen). Jag kan inte komma på vad, kan du eller någon annan det?

Permalänk
Permalänk

Mycket enklare skulle väl vara om du färgar rad 1 grå (till exempel) och lämnar rad 2 vit, och sen markerar du rad 1 och 2 samt kopierar det neråt så många rader du tror du kommer behöva. Ett bra tips är att dra hörnet på "markeringsrutan" med höger musknapp neråt så långt du vill och väljer "Fyll endast med formatering" så kommer varannan rad bli färgad och varannan inte samt att redan ifyllda värden blir oförändrade.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3700+ | 2GB RAM | Gainward 7800GT | Maxtor Diamondmax 200GB | Seagate Barracuda 320GB | Western Digital 80GB
Core 2 Duo E6420 | Abit F-I90HD | 2GB RAM | Antec NSK2400 | Seagate Barracuda 320GB

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Nu fungerar det fint, tacka för er hjälp!