Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

kombinera 3-3-3-8 med 2-2-2-5?

som överskriften lyder.. är det dumt?

Permalänk
Medlem

Beror på, BH5-minnen kan i princip inte köra cas3, och klarar inte de söligare minnena av minst cas2,5 så kommer det bli stora problem. Nu antar jag att du har BH5, har du inte det så testa bara De snabbare minnena kommer att köras i samma fart som det söligare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Beror på, BH5-minnen kan i princip inte köra cas3, och klarar inte de söligare minnena av minst cas2,5 så kommer det bli stora problem. Nu antar jag att du har BH5, har du inte det så testa bara De snabbare minnena kommer att köras i samma fart som det söligare.

det där säger inte mig någonting alls!
när jag kollar i Everest över minnesmoduler står det såhär:

512 MB PC3200 DDR SDRAM (3.0-3-3-8 @ 200 MHz) (2.5-3-3-7 @ 166 MHz) (2.0-2-2-6 @ 133 MHz)

vad är skillnaden på cl2.5 och cl3?
funkar det med 2.5-3-3-7 på mitt moderkort? det står ju att
mitt befintliga minne klarar av det?? i 166mhz, med 333 mhz duger väl istället för 400 mhz?

Permalänk
Medlem

Om det första minnet inte klarar av att köra lägre cl än 3 och det andra minnet inte kan köra högre cl än 2,5 så kommer du ha problem. Båda minnena måste köras i samma hastighet samt inställning. Jag antar dock att du inte kommer ha några problem. Ställ in så att båda minnena kör 2,5-3-3-7 i 166MHz och testa sedan överklocka dom så långt det går

Permalänk
Medlem

Hur gör man för att klocka minnerna då? och hur märker man att man har klockat för mycket?

Permalänk
Medlem

Man ökar FSB:n (front side bus). En processors hastighet bestäms av FSB:n samt multipeln man har för att "gångra" upp hastigheten. Ökar du FSB:n så ökar du samtidigt minnenas hastighet. Notera dock att när du ökar FSB:n så ökar "hela" processorns fart. Det kan hända att du får sänka multipeln (det du gångrar upp farten på processorn med) för att inte processorn skall hindra dig.

Jag råder dig att läsa lite överklockningsguider som finns på forumet. Det mesta kommer vara så mycket enklare att förstå då Lycka till

Permalänk
Medlem

okej!
tack för alla svar!
har dock bara ett minne än så länge.. men jag ska läsa på tills jag skaffar ett till!

Permalänk

Jag råder dig till att köpa cl3 minnen om du hittar dem billigare än cl2,5 minnen. Hastigheten blir som det långsammaste minnet så lägg inte ut pengar på ett snabbare än du får nytta av.