Problem med arts ljudserver och alsa [gentoo, kde, soundblaster live!]

Permalänk
Medlem

Problem med arts ljudserver och alsa [gentoo, kde, soundblaster live!]

Hej!

Jag har nyligen installerat gentoo och kde. Istället för att krångla med en massa alsa-inställningar tänkte jag använda kde's inbyggda ljudserver arts. Jag valde alla inställningar på "autodetect" och testade. Till min lycka fungerade ljudet, tyvärr spelas de bara något för fort. Därför låter det ganska konstigt när jag lyssnar på musik

Det spelar ingen roll om jag använder arts som root eller inte, ljudet är fortfarande för snabbt. Om jag istället kör "direkt" mot alsa blir ljudet bra som root, men som vanlig användare (finns med i gruppen audio) så går det inte alls, kan inte ens öppna alsamixer då.

jonas@slaskhink ~ $ alsamixer alsamixer: function snd_ctl_open failed for default: No such device

Har kontrollerar rättigheterna på /dev/sound/*

jonas@slaskhink ~ $ ls -l /dev/sound crw-rw---- 1 root audio 14, 12 Sep 7 18:00 adsp crw-rw---- 1 root audio 14, 4 Sep 7 18:00 audio crw-rw---- 1 root audio 14, 3 Sep 7 18:00 dsp crw-rw---- 1 root audio 14, 0 Sep 7 18:00 mixer

de under /dev är bara symboliska länkar till de i /dev/sound.

Nu när jag testat runt en hel del med att välja olika typer av ljudenheter, stänga av och på ljudservern så får jag inget ljud alls längre.

Upptäckte nu i skrivande stund att det måste vara OSS det är fel på, alsa fungerar utmärkt. Provade att som root köra xmms med olika moduler.

Någon som vet hur man får arts att fungera tillsammans med alsa?

Permalänk
Medlem

Måste fråga, varför ska du använda aRts?
Ditt ljudkort har ju stöd för hårdvarumixning

Permalänk
Medlem

Det verkar förståss ganska dumt när du säger det. Visste inte att det fungerade. Så jag behöver alltså ingen "mixer" alls utan kan bara säga åt alla instanser som vill skapa ljud att gå direkt på "alsa-modulen" och så mixas det automatiskt?
Hade för mig att det inte fungerade sist jag provade.

Testade lite kort nu och det verkar som om du har rätt

lyckades i alla fall få igång ljudet, jag tog bort allt stöd för mitt ljudkort från kärnan och installerade "alsa-drivers". Var dock tvungen att ha med ALSA_CARDS="ca0106" i /etc/make.conf

// Jonas

Permalänk
Medlem

http://www.gentoo.org/doc/en/alsa-guide.xml
Antar att du sett den guiden?
Mycket av den är baserad på ditt kort.
Har precis samma, köpte det just för sitt fina linuxstöd.

Tror inte att du bör ta bort allt i kärnan, utan du ska ha modulen Emu10k1 kompilerad på något sätt, och sen ALSA_CARDS="emu10k1" i /etc/make.conf
Det är just den modulen som funkar så fint med hw mixing

Har du bara modulen kompilerad, och raden i din make.conf så tror jag "alsaconf" fixade resten för mig
Lycka till

Permalänk
Medlem

Jag ska faktiskt inte ha emu10k1 utan ca0106, jag har nämligen ett "Soundblaster Live! 24-bit". Sorry, glömmer alltid det där med 24-bit. :$

Och det gick jättebra att ta bort allt utom själva alsa-modulen i kärnan. Stödet får man tydligen av att installera alsa-drivers i efterhand. Det ska tydligen vara antingen eller.

Det var bland annat den guiden jag följde, och några till som jag inte hittar just nu.

Tack i alla fall
// Jonas

Permalänk
Medlem

Det förklarar kanske en del!
Bra att det löste sig iaf