Permalänk
Medlem

lättläst text?

Om du läser en längre artikel på nätet, hur vill du att texten ska se ut?

+ Stor text, lite text? Hur många px/em eller vilken enhet du vill.

+ Serif? Sans-serif eller vad?

+ Svart text mot vit bakgrund? Tvärtom? Grå text eller något färglat?

+ Hur mycket ska <hx> sticka ut från resten av texten? Färg och storlek?

+ Ska länkarna vara tydliga för att man ska se dom lättare eller stör dom för mycket när man läser då? Hur tydlig :hover-effekt? Ingen? Massor? Besökta länkar ska få en annan färg?

+ Vart ska bilder vara placerade ( kanske lite svårt att säga något allmänt? ) men t.ex. mitt i texten? Till höger/vänster osv...

+ Hur mycket paddig/margin från sidorna? Text från vänster till höger kant? Ett streck i mitten? Centrerad text? Till höger/vänster?

+ Format .html, .pdf, .doc, .txt?

Det är som sagt vad du tycker är bäst, inte vad som är "korrekt" eller "bäst", fast lite såna tankar skulle vara trevligt med kanske.

Permalänk
Medlem

Jag gillar grå text mot vit yta, alternativt svart/mörkgrå text mot en ljusgrå yta.

Tycker Sans-serif är enklare att läsa än serif när det gäller längre stycken.
När det gäller storleken är 10px ganska bra, länkar bör vara så tydliga som möjligt utan att det bryter designen. En lättare färgskillnad tycker jag markerar ganska tydligt att det är en länk. Hover effekter är trevliga om det är många länkar tätt intill varandra så man ser vilken länk det är.

Att länkarna ändrar färg om man besökt dem tidigare tycker inte jag är något viktigt, det kan vara bra på exempelvis aftonbladet som man besöker rätt ofta för att hålla koll på vilka nyheter man läst.

Paddingen/marginalen beror på hur designen ser ut, men mellan 5-10px brukar sitta fint i mitt tycke, jag tycker text som är positionerad till vänster är enklast att läsa, centrerad text funkar om det är korta stycken som dikter eller liknande, men om du lägger fram en artikel eller längre berättelse med centrerad text blir jag less och slutar läsa.

Formatet beror på vad det är jag läser. Helst ser jag att det är någon form av webbsida (.html, .php etc etc) som är stylad fast ändå går att läsa i webbläsaren utan någon större laddning som exempelvis .pdf filer kräver.

Jag gillar/brukar vid större mängder text markera text jag läst med musen för att det ska bli enklare för mina ögon att inte hoppa mellan raderna och läsa början på samma mening 2 gånger innan jag känner igen den och går vidare, det kan jag inte göra med ett .pdf.

Hoppas mina svar var givande för dig.

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk

Håller med hydran, fast tycker att en marginellt högre letter-spacing (typ 1px) och en lite högre line-height kan vara skönt och snyggt.

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Inaktiv

tycker om lite mörkare grå mot vit bakgrund och lite ljusare grå mo svart bakgrund.

Textstorleken är inte lika viktig för mig.

Sen så finns de4t en regel med radavstånd som vi fick lära oss på mediautbildningen.

textstorleken * 1.20 = radavstådet.

Sen kan man ju variera det där beroende på viket typsnitt man använder.

Använder man Serif så tycker jag att det ska vara större radavstånd, då jag personligen tycker det är lättare att läsa serif om det är lite större radavstånd.

Lika med textstorleken så tycker jag att 12pt - 13pt är en bra storlek för serif.

Permalänk
Medlem

Textstorleken kanske inte spelar så stor roll eftersom att i alla moderna browsers kan man ställa in text-storleken själv ( även om det är jobbigt att hålla på att frippla med den hela tiden ), men i alla fall så skulle jag göra detta på någon guide på http://about.com/ eftersom att texten vad väldigt liten ( tryckte jag ), men om man förstorade den så fick det plats 4 ord per rad, *hurra*.

Själv läser jag helst på vita sidor med svart/mörk-går text med ganska mycket padding åt vänsteroch ungefär lika mycket åt höger, helst ganska stor teckenstorlek över 1.0em i alla fall. Länkar är det svåraste enligt mig, man vill ju att dom ska synas med dom ska samtidigt inte störa när man läser. Så vad är bäst med länkar egentligen? Samma färg som texten för att inte störa så mycket men med typ border 1px dotted/solid #sammafärgsomtexten eller liknande? Eller bara en annan färg och igen understrykning?

Permalänk
Medlem

lättläst text?

Om du läser en längre artikel på nätet, hur vill du att texten ska se ut?

+ Stor text, lite text? Hur många px/em eller vilken enhet du vill.
Typ standard storlek, men layouten skall inte bero på textstorleken, hatar när man fuckar upp layouten på typ aftonbladet när man förstorar texten i browsern.

+ Serif? Sans-serif eller vad?
Beror på, Serifer är skönare att läsa på papper medan det är skönare med utan på skärm.

+ Svart text mot vit bakgrund? Tvärtom? Grå text eller något färglat?
Tycker svart på grått är skönt för ögonen, typ som detta forum

+ Hur mycket ska <hx> sticka ut från resten av texten? Färg och storlek?
Ska hellst inte sticka ut för mycke, har egentligen inga rekommendationer bara att de ska kännas bra

+ Ska länkarna vara tydliga för att man ska se dom lättare eller stör dom för mycket när man läser då? Hur tydlig :hover-effekt? Ingen? Massor? Besökta länkar ska få en annan färg?
Absolut ingen hoover känns alltid som den triggas när man inte vill de, sitter ofta å leker med musen medan jag läser. Sen funkar det bra att bara ha understrykta länkar med nån vettig färg. Behöver inte ändra för om man har besökt den.

+ Vart ska bilder vara placerade ( kanske lite svårt att säga något allmänt? ) men t.ex. mitt i texten? Till höger/vänster osv...
Centrerat med gärna någon fotnot och ett löpande bildnr om bilden refereras till i texten.

+ Hur mycket paddig/margin från sidorna? Text från vänster till höger kant? Ett streck i mitten? Centrerad text? Till höger/vänster?
Har ingen direkt åsikt om hur paddingen sker, bara det inte blir för långa rader. Varje rad ska inte vara längre än avståndet mellan tummen och pekfingret.

+ Format .html, .pdf, .doc, .txt?
pdf eller html, absolut inte doc, känns lite beige med en wordfil om man bara ska läsa.

Detta är som sagt vad jag tycker känns bra, och det är ingen direkt vetenskap.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Där ser man, men att bry sig så mycket om vilken font man har är kanske lite onödigt eftersom att alla fonts inte finns till alla os som standard osv.

Sedan så tycker jag att texten inte syns på deras sida utan två ctrl++ tryck i fx. Och det är lite svårt att ställa in hur många ord per rad det ska vara med eftersom att det inte får plats lika många tecken med större font om man förstorar texten lite, då blir det mera ett smalt streck i mitten av tecken ( kanske finns någon bra lösning jag inte kan komma på utan att testa just nu ).