Problem med ljud på Asus P5B Deluxe/Wifi

Permalänk

Problem med ljud på Asus P5B Deluxe/Wifi

Någon mer än jag som har problem med att få det integrerade ljudet (Soundmax)
att fungera på ett Asus P5B Deluxe/Wifi? Det finns en "unknown pci device"
eller nåt i den stilen, men när jag försöker installera drivers så tar det
timmar och ingenting händer --> tvingad till reset. Vid en senare nyinstallation
av windows så hänger sig alltihop vid "installing devices". Om jag i det läget
avaktiverar ljudet i bios så klarar sig installationen!

Skall testa med en linux live-cd eller nåt sånt och se om det låter nåt där.

Men är det någon som haft samma problem? Är det ett känt problem eller?

/Salmoneus

Permalänk
Medlem

Re: Problem med ljud på Asus P5B Deluxe/Wifi

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Salmoneus
Någon mer än jag som har problem med att få det integrerade ljudet (Soundmax)
att fungera på ett Asus P5B Deluxe/Wifi? Det finns en "unknown pci device"
eller nåt i den stilen, men när jag försöker installera drivers så tar det
timmar och ingenting händer --> tvingad till reset. Vid en senare nyinstallation
av windows så hänger sig alltihop vid "installing devices". Om jag i det läget
avaktiverar ljudet i bios så klarar sig installationen!

Skall testa med en linux live-cd eller nåt sånt och se om det låter nåt där.

Men är det någon som haft samma problem? Är det ett känt problem eller?

/Salmoneus

Jag har inte precis samma problem. Men på mitt ASUS P5b Deluxe så låter ljudet hemsk när jag har 5.1 eller 7.1. Jag är tvungen att ändra till stereohögtalare (fastän jag har surroundljud) för att det ska låta bra.

Permalänk

Ja något konstigt är det... när jag såg den här tråden så gick jag in i inställningspanelen för att trixa litet på skoj, och så fort jag valde "dts: aktivera subwoofer" så fick jag instant bluescreen!

Dock så fungerar det bra när jag väljer 5.1 i "wizarden", och ljudet beter sig ordentligt (med coaxial spdif). Förmodligen rör det sig om sopiga drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Jag har en massa fel med med ljudet på detta kort, om jag har över 90% på wave eller mastersound så börjar ljudet knastra. Alltså ljudet är inte högt, inte ens i närheten.

Sen tycker kontrollpanelen för soundmax att jag har kopplat mina hörlurar fel trots att jag har dem i rätt uttag.

Och ibland om jag trycker på avbryt när den där wizarden kommer fram så försvinner allt ljud, som någon tryckt på mute. En omstart hjälper inte, det enda som hjälper är att installera om drivrutinerna.

Det känns som Asus verkligen sparade in på ljudet med detta kort, jag hade föredragit Realtek's ALC882, det hade jag på mitt förra kort och jag hade aldrig problem med det. Och att soundmax inte ha några drivrutiner på sin site utan pekar till asus för det gör det inte bättre. Det finns inga Vista drivrutiner att få tag i, medan realtek haft flera beta drivrutiner ute i ungefär 1 år.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

För att bli av med knastrande ljud så disabla subwoffer i kontrollpanelen för sound max så försvinner knastret.

Och se till att upgradera drivarna till ljudkortet till 5.10.01.4570 (senaste) då den äldre drivrutinen inehåller en bugg som kan skapa random BSOD.

//Pjotr2k

Visa signatur

Asus P5B Dlx, C2D E6600,4x1028MB Kingston PC5300, Gigabyte Radeon x1950PRO, Antec P150 Miditower, Corsair 620W, Scytche Infinity
[img]http://www.speedtest.net/result/1074462145.png[/img]

Permalänk

Jag har läst lite mer om detta, tex på [host] asus eget forum (räcker med ett 14,4 modem för att surfa dit). Verkar som om världen är rörande enig om att Soundmax är skit. Jag HAR fått in nya drivrutinerna nu, installerade windows med ljudet disablat, och installerade när windows var klart. MEN som någon sa så sprakar och knastrar det en hel del i spel.

Dessutom verkar skiten påverka hela systemet. Hårddiskaccess hela tiden om man lyssnar på disken, konstiga halvsekundslåsningar när man åker runt i utforskaren (som normalt är nära realtid med moderna diskar). Detta försvann när jag kopplade ur ljudet!

Är inte riktigt 100 på allt detta än, måste forska vidare. Tråkigt att få krångel när systemet i övrigt är en dröm...

Alla som har någon input ang ljud och/eller hårddiskar på P5B, SKRIV HÄR!

/Salmoneus

Permalänk

Jag har inte knasterproblem iaf... jag kan rada upp de småtweaks jag kan påminna mig ha gjort i BIOS om det nu skulle kunna hjälpa:

Stängt av JMicron-SATA
Stängt av LAN2 (sopig PCI-controller ändå. LAN1 är PCI-E)
Stängt av spread spectrum
Satt SATA i AHCI-läge i stället för IDE-läge (installera Intels chipset-drivers först)
Klockat PCI-E till 105MHz

Jag har bara testat med coaxial-spdif, och med de senaste drivrutinerna från asus hemsida. Använder du inte Ljudfrontpanelkontakterna så testa att stänga av dem i BIOS.

Edit: Onboard-Ljud verkar ofta ha konstigheter för sig, men jag är glad att detta har fungerat och erbjuder ett coaxialuttag. Jag har inte ägt ett dedikerat ljudkort sen mitt gamla soundblaster pro 16bit, och jag hoppas att jag ska slippa framöver också.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Problem med ljud på Asus P5B Deluxe/Wifi

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Jag har inte precis samma problem. Men på mitt ASUS P5b Deluxe så låter ljudet hemsk när jag har 5.1 eller 7.1. Jag är tvungen att ändra till stereohögtalare (fastän jag har surroundljud) för att det ska låta bra.

Prova att gå in i SoundMax kontrollpanel -> Inställningar -> Enable DTS Neo:Pc, och Välj "Music"-läget.

Tror standard är Cinema, och det låter verkligen hemskt.

Permalänk

Det inbyggda ljudkortet på P5B Deluxe är ganska risigt. Köp ett Creative Audigy istället.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Problem med ljud på Asus P5B Deluxe/Wifi

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
Prova att gå in i SoundMax kontrollpanel -> Inställningar -> Enable DTS Neo:Pc, och Välj "Music"-läget.

Tror standard är Cinema, och det låter verkligen hemskt.

Låter endå inte så bra, låter sämre än mitt förra ljudkort.. Det var integrerat på Abit GD8. Ska nog köpa detta:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313612