Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Linux-motsvarigheter till Windows-program

Permalänk
Medlem

Linux-motsvarigheter till Windows-program

Okej, jag har sedan en tid tillbaks bestämt mig för att byta till linux. liksom nästan alla andra är jag windowsmänniska och önskar en mjuk övergång utan för många stora problem!

själva installationen är inge problem jag har installerat linux ett par gånger redan. men eftersom man skaffat sig så många program och fäst sig vid dom tänkte jag om det inte finns nån lista på motsvarigheter. så här kommer ett litet förslag. fyll gärna i dom med frågetecken.

(programmen måste ha ett grafiskt gränssnitt!)

Windows Linux ----------------- -------------- MSN - aMSN, GAIM mIRC - KVIrc Notepad2 - Kwrite, GEdit mp3-spelare - XMMS, AmaroK (Winamp) mp3-rip - Grip Webbläsare - Firefox, Opera, Konqueror html editor - ??? (Eclipse kanske) (dreamweaver) Direct Connect - ??? Torrents - Azeurus, KTorrent(är iofs bara för KDE tror jag) FTP-klient - Krusader (FlashFXP) Foxit (pdf) - ??? (extremt lightweight pdf-läsare) WMP - VLC, MPlayer, Xine MS Office - Open Office No-IP - funkar (inget substitut behövs men det finns säkert alternativa tjänster) DU Meter - ??? (program som loggar mängden trafik till & från ens NIC) Kalender - ??? (rainlendar) CPU temp - ??? WinRAR - FileRoller winISO - ??? (program för att göra, öppna, spara iso-filer) Daemon Tools - *s* -> mount, eller finns det något grafiskt verktyg? Nero - Arson, K3b Email-klient - Evolution, Thunderbird, Opera hkSFV - ??? (program för att kontrollera filers checksums (tex md5)) Photoshop - Gimp Remote desktop - måste ju finnas! :p (tex VNC)

tanken med tråden är att man som windows-människa ska kunna känna sig hemma snabbt efter att man bytt till linux.

så ni som nyss gått över, fyll gärna på med era program och dess motsvarigheter!!

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Direct Connect - Valknut

Hur bra nu Valknut fungerar kan diskuteras. Men ett dcplusplus är på g.

http://linuxdcpp.berlios.de/

Permalänk
Medlem

torkel2k: På g? Jag har kört med linuxdcpp i snart ett år, de nya versionerna fungerar riktigt smidigt.

Permalänk

mIRC - X-Chat
Torrents - Transmission-gtk
MP3-spelare - Quod Libet

Permalänk
Medlem

Finns massor av sånna här listor om man googlar lite, här är lite av vad jag kommer på just nu...

MSN/AIM/Jabber/..
amsn, gaim, kmess, kopete, gajim

IRC klienter
x-chat, konversation, irssi

Mer eller mindre avancerat text editor
kate, kwrite, gedit, mousepad

Musikspelare
beep media player, quodlibet, rhythmbox, amarok, listen, banshee

Webbläsare
firefox (epiphany, galeon), opera, konqueror, dillo

Fildelning
linuxdcpp, DC#, GtkDC, mldonkey, amule, azureus, bittorrent, transmission, ktorrent, btg, gftp

Film spelare
Xine (oxine, gxine, totem), totem (gstreamer), mplayer (kmplayer, gmplayer)

Kontor, kalender och sånt
Open office, koffice, goffice, evolution, kontact, thunderbird, orage, kalenderapplets till KDE och Gnome, evince (pdf och annat)

Arkivhanterare
file-roller, ark, xarchiver

CD/DVD-bränning
Arson, k3b, xfburn, nautilus, gnome-baker

Bildredigering
gimp, krita, inkscape

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
Remote desktop - måste ju finnas!
(tex VNC)

VNC finns till *nix också

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

html editor - http://www.nvu.com/
ftp-klient - gftp
pdf läsare - xpdf, gpdf
du meter - ifconfig eth0 | grep 'RX bytes'|awk -F' ' '{print $3,$4}'
cpu temp - lm_sensors
(både du meter och diverse temps körs enkelt i conky/torsmo/gkrellm
winiso - mkisofs, dd, mount
cheksums - md5sum, sha1sum, cksfv ...
remote desktop - realVNC, tightVNC...
mirc - xchat, bitchx, irssi ...

Permalänk

MSN - Kopete, Gaim, aMSN
mIRC - Irssi, Xchat, Konversation
Notepad2 - Kate, Gedit, gVim
Musikspelare - Amarok, MPD, Rythmbox, XMMS,
mp3-rip - ripperx, grip, kaudiocreator
Webbläsare - Firefox, Epiphany, Konqueror, Opera, Lynx
Dreamveawer (HTML-editor) - gVim, August, Bluefish, gnotepad+,
Direct Connect - Valknut, dcpp, dc#
Torrents - Azereus, Ktorrent, Bittornado,
FTP-klient - gFTP med flera. (Hitta så många i apt att det inte är lönt att skriva.)
PDF-läsare - xpdf-reader med flera. (Hitta även här för många för att skriva.)
Filmspelare - Kaffeine, VLC, Mplayer,
MS Office - OpenOffice.Org, Koffice
No-IP - Detta är till för vad?
DU Meter - Google är din vän här. Finns OTROLIGT många.
Kalender - KDE har Kontact, GNome har en annan, Xfce har en annan, Finns fler lösa.
CPU temp - LMsensors eller liknande. Finns mycket här med.
WinRAR - Finns sjukligt många arkivhanterare. File-roller är en bra.
winISO - Googla lite. Finns vad jag vet många.
Daemon Tools - Detta är bra för vad? Finns säkert hjälp för dig här. kernel läser .iso.
Nero - k3b, Gnomebaker
Email-klient - Evolution, Thunderbird, Opera, Kmail
hkSFV - Finns i basg och finns säkert en eller flera GUI-klienter.
Photoshop - Gimp (GImp är otroligt bra.)
Remote desktop - VNC av dess olika slag, SSH, med mera.

Nu fick du en liten lista av mig. Jag föredrar att hålla antalet GTK program nere. Gillar KDE bättre.

Permalänk
Medlem

Oj, najs! flera svar redan

min plan var att bara lista de programmen som ser likadana ut i windows <-> linux, just för att underlätta en migration. listar man bara typ
html editor - alternativ 1, alternativ 2 osv.
Alternativen i sig kan ju vara helt olika varandra, och helt olika de alternativ som finns för windows! (därför är det inte till någon större nytta i så fall)

@DI6
jag hittade den länken när jag kommit halvvägs. riktigt bra sida även om den inte täcker allt (det klarar ingen sida av).

@torkel2k & @nillon
tackar! linuxdcpp ser ut som i win ungefär. perfekt!

@LoginHere
X-Chat ser bra ut!

@Lunke
oj så många alternativ... en del är ju redan listade men det gör inget. får kolla upp dom andra senare.

@e5150
nvu ser bra ut!
(bra förslag i övrigt)
Kan man mha ifconfig eth0 | grep 'RX bytes'|awk -F' ' '{print $3,$4}' generera rapporter eller statiska html-rapporter av något slag? skulle fortfarande helst se att det kom upp ett förslag med användarvänligt gränssnitt. (kom ihåg att jag kommer från windows)

@hagbarddenstore
först: no-ip gör att man slipper komma ihåg sin ip-adress, istället får man ett alias. typ mindator.no-ip.com. riktigt, riktigt bra om man behöver nå sin dator från plugget eller jobbet.

jag VET att det finns många alternativ --- tråden handlar inte om att hitta alternativ utan den handlar om att hitta motsvarande/liknande/rip-offs program. detta så att man kan bli produktiv och eller känna sig hemma snabbare. hade jag velat ha alternativ hade jag skrivit det.. nu skrev jag motsvarigheter. tack för alla svar än så länge.

edit:

hoppas jag inte uttryckte mig för hårt. vad jag menar är att vem som helst kan googla fram en lista. det hade ju inte vart nån nytta med den här tråden isf, eller hur?

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Hedersmedlem

Dock tycker jag inte att du ska förkasta alla program utan GUI, det är ofta där man hittar de riktiga godbitarna. irssi är en klart potentare IRC-klient än de grafiska och rtorrent är en klart bättre bittorrent-klient än Azureus i mina ögon (inte minst så drar den inte lika mycket resurser). En stor fördel med de CLI-baserade programmen är att du kan köra dem i en screen-session som du sen kan attacha från vilken dator du vill och jobba precis som om du aldrig lämnat din egen dator, Klart användbart.

Kan skriva en lista på vilka program jag personligen brukar använda, sen kan du ignorera den om du vill

MSN (icq mest) - gaim mIRC - irssi Notepad2 - vi mp3-spelare - cmus, ibland xmms mp3-rip - grip (fast jag rippar bara i flac-format) Webbläsare - Opera html editor - vi för vanlig html, Eclipse om det är större t ex PHP-projekt Direct Connect - LinuxDC++ Torrents - rtorrent FTP-klient - lftp (FlashFXP) Foxit (pdf) - xpdf WMP - mplayer MS Office - Använder inte. Skriver de dokument jag behöver i LaTeX, behöver jag ett kalkyprogram nån gång (vilket jag inte gör) så använder jag väl Open Office-alternativet DU Meter - behöver inte, men finns en mängd som sagt Kalender - använder inte CPU temp - använder inte WinRAR - unrar winISO - behöver inte göra ISO-filer, behöver väl bara mounta dem vilket jag gör med mount Daemon Tools - mount, givetivis ;-) Nero - growisofs Email-klient - mutt (fast oftast via webmail) hkSFV - cksfv Photoshop - gimp Remote desktop - screen via ssh

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Windows Linux ----------------- -------------- MSN - aMSN, GAIM mIRC - KVIrc, xchat2 (rekommenderar dok irssi (terminal)) Notepad2 - gedit, kate, gvim, emacs, cream mp3-spelare - xmms, amarok, rhythmbox mm... dok är xmms mest lik xmms mp3-rip - Grip Webbläsare - Firefox, Opera, Konqueror, Epiphany html editor - bluefish, nvu (dreamweaver) Direct Connect - valknut Torrents - Azeurus, KTorrent, bittorent (använder ctorrent med det är cli) FTP-klient - gftp (FlashFXP) Foxit (pdf) - xpdf, gpdf, acroread (från adobe) WMP - mplayer, xine, vlc, ogle, kmplayer, kplayer MS Office - openoffice, abiword, gnumeric No-IP - finns redan stöd men ej grafisk DU Meter - grellm, conky (använder iptraf, cli) Kalender - sunbird, evolution (rainlendar) CPU temp - conky, grellm (kolla lite på i2c) WinRAR - xfe en filhanterare klxcdroast arar av att öppna kompremerade filer, unrar (cli) Nero - k3b xcdroast Email-klient - thunderbird, evolution, pine (cli) Photoshop - Gimp, gimpshot

Visa signatur

Grejer jag tycker om: OpenBSD, FreeBSD samt Gentoo

Permalänk
Medlem

HTML editor: vim eller gvim

Permalänk
Medlem