Blandade Datasheets för filformat?

Permalänk
Medlem

Blandade Datasheets för filformat?

Tjo.

Försöker hitta datablad för (detaljerad)information om filformaten. MP(E)G, AVI, JP(E)G samt GIF.. men jag hittar inga som jag tycker är "förståeliga".
Så nu riktar jag mig till er som har lite mer koll på det.

//AJL

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Permalänk
Glömsk

Om man bortser från AVI och GIF så kräver formaten du nämner ganska mycket kunskaper inom digital signalprocessering och matematik för att verkligen förstå. JPEG exempelvis utnyttjar den diskreta cosintransformen. Går säkert att implemenetera utan att veta vad man gör fast det ger nog negativa överraskningar förr eller senare. MPEG-formaten utnyttjar ännu jävligare DSP-tekniker då MPEG omfattar både ljud och bild.

Om du behöver inspiration kan du dock titta på ffmpeg-koden som implementerar encoders och decoders för många format, bland annat JPEG och olika MPEG-varianter.

Det minst krångla av dessa format är AVI. Det är bara ett containerformat. Ett bra format att börja med om du känner för att parsa lite filer.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

ah tack för svar

Psionicist:
tänkte att det var något sådant, därför jag var nyfiken på hur det hela verkligen är uppbyggt etc

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer