hur 17 får man in gcc i sitt linux? (moment 22)

Permalänk

hur 17 får man in gcc i sitt linux? (moment 22)

Hej hej
Alltså, om man vill ha ner gcc så finns inte färdiga binaries (ubuntu) utan man måste kompilera kompilatorn själv vilket blir svårt eftersom man först måste ha kompilatorn innan man kan börja kompilera.
Hur gör man?

Visa signatur

De e sossarnas fel.

Permalänk
Medlem

sudo apt-get install build-essentials

Permalänk
Medlem

Johodu! Apt-getta ner "build-essentials" eller ett paket med ungefär det namnet. Vet inte om du måste slå igång några fler reps, men tror inte det.

Permalänk

och var hittar man det paketet?

Visa signatur

De e sossarnas fel.

Permalänk
Medlem

Låter konstigt att gcc inte ska finnas färdigt i något repository, allt annat finns ju redan där.

edit: build-essential ska finnas i dappers repository i alla fall.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumiskallen
och var hittar man det paketet?

Build-essential
gcc

Är det dom du letar efter?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av msl
Build-essential
gcc

Är det dom du letar efter?

japp, men nu jiddrar den om att same version is available in software channel och vill inte installera.

edit: nu har jag dom iaf, men gcc verkar inte hittas måste man sätta PATH själv?

Visa signatur

De e sossarnas fel.

Permalänk
Medlem

jag har alltid undrat varför de prioriterat bort build-essentials i ubuntu releasen. Det är ju inte som om det inte får plats på cdn

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pauq
jag har alltid undrat varför de prioriterat bort build-essentials i ubuntu releasen. Det är ju inte som om det inte får plats på cdn

För att de vill att man ska använda apt-get istället för att kompilera paketen för hand. Främst i alla fall.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
För att de vill att man ska använda apt-get istället för att kompilera paketen för hand. Främst i alla fall.

men nästan all programvara finns ju inte i paket?
edit: jaha man kunde enabla multiverse. kul.

Visa signatur

De e sossarnas fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pauq
jag har alltid undrat varför de prioriterat bort build-essentials i ubuntu releasen. Det är ju inte som om det inte får plats på cdn

OFT kanske men jag tror dom försöker spara så mycket plats som möjligt för kommande releaser så dom inte behöver sätta sig ner och börja plocka bort saker från skivorna för att få med saker som verkligen måste med.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumiskallen
men nästan all programvara finns ju inte i paket?
edit: jaha man kunde enabla multiverse. kul.

Dokumentation is the shit
Ubuntuforums är guld värt, häng där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pauq
jag har alltid undrat varför de prioriterat bort build-essentials i ubuntu releasen. Det är ju inte som om det inte får plats på cdn

Det är faktiskt rejält ont om plats på ubuntu-cdn (-desktop framförallt), har varit väldigt mycket diskussioner på ubuntu-devel om hur innehåller kan bantas så att nya features kan ta plats.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

hur mycket tar det egentligen? Hade för mig det var omkring 400 komprimerat

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Det är faktiskt rejält ont om plats på ubuntu-cdn (-desktop framförallt), har varit väldigt mycket diskussioner på ubuntu-devel om hur innehåller kan bantas så att nya features kan ta plats.

Jag har lösningen. Det stavas DVD.
Nä, skämt å sido.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."