Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

memtest hur tillförlitigt är det??

Ja precis som det står i rubriken. Hur tillförlitigt är det???

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem

Låter du det stå på drygt 24timmar och sen inte får några fel så är det näst intill 100% säkert att det inte är några fel på minnena (eller att dom klarar klockfrekvensen).

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Hedersmedlem

Körde det på ett moderkort med olika minnen förut. Det hittade lite fel vid specifika ställen (så det berode nog på ledningsbanorna på moderkortet eller chipset). Men burken hade fungerar finfint annars tidigare. Så jag tror memtest kan stressa väldigt mycket och om det inte ser några problem så lär man inte "ha" några problem heller.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Körde det på ett moderkort med olika minnen förut. Det hittade lite fel vid specifika ställen (så det berode nog på ledningsbanorna på moderkortet eller chipset). Men burken hade fungerar finfint annars tidigare. Så jag tror memtest kan stressa väldigt mycket och om det inte ser några problem så lär man inte "ha" några problem heller.

Just nu kör jag memtest och ett fel har dykt upp. Hur ska jag tolka detta?? Så här står det: "Error found with word pair# 92638447 or 92638307 (either could be the source) Detta fel dök efter 94% coverage. Har testat ultimate boot cd och körde memtest-86 v3,2 i över 1,5 timmar tidigare och inga errors. Är dessa memtest program samma?? Om de är samma program vilket test kan man lita på?? Har hört att memtest som finns på ultimate boot cd'n ska vara den mest pålitliga, är osäker..

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk

Du kan också testa Windows Memory Diagnostic på http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp

Det visar fel per modul.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happappapp
Du kan också testa Windows Memory Diagnostic på http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp

Det visar fel per modul.

Ok. Har kört memtest-86 v3.2 (ultimate boot cd) i över 7 timmar idag utan ett enda fel. Ska testa windows memory diagnostic som också den finns på ultimate boot cd'n. By the way Vad exakt menar du med "det visar fel per modul"?

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helgonet
Ok. Har kört memtest-86 v3.2 (ultimate boot cd) i över 7 timmar idag utan ett enda fel. Ska testa windows memory diagnostic som också den finns på ultimate boot cd'n. By the way Vad exakt menar du med "det visar fel per modul"?

Om du har flera stickor kan du se viket det är fel på.

Om du vill vara på säkra sidan kan du köra Extended test, flera omgångar ska inte vara nödvändigt. Ett enstaka fel i ett enstaka test skulle jag inte hänga upp mig på, det finns faktiskt yttre påverkan också. Kör en gång till och hittar du inget skulle jag inte bry mig så mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happappapp
Om du har flera stickor kan du se viket det är fel på.

Om du vill vara på säkra sidan kan du köra Extended test, flera omgångar ska inte vara nödvändigt. Ett enstaka fel i ett enstaka test skulle jag inte hänga upp mig på, det finns faktiskt yttre påverkan också. Kör en gång till och hittar du inget skulle jag inte bry mig så mycket.

Menar du att jag ska köra Extended test från ultimate boot cd'n??

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem

Loopa test 5. Det är det som tar hårdast på minnena.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll
Loopa test 5. Det är det som tar hårdast på minnena.

Vart hittar jag test 5 då?? Finns den på ultimate boot cd'n??
Vad menas med loopa??

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"