Sega Mega Drive + PC kombo

Permalänk
Medlem

Sega Mega Drive + PC kombo

Jag kommer ihåg att det marknadsfördes en PC (Tulip om jag inte minns fel) med inbyggd Sega Mega Drive, troligtvis under första halvan av 90-talet. Har googlat som en galning efter info men hittar inget. Är det någon som minns denna raritet eller kanske till och med har en?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

är det denna du menar?

"The Sega Terra Drive designed in conjunction with Amstrad and first marketed in Japan, 1991. It didn't launch very well in Japan, however it seemed to attract the consumers from overseas. There were three different models of the Terra Drive. The first one integrates a 10 MHz i80206 CPU (whatever this might be...), 2.5 MB of RAM and a 20 MB harddisk drive. It is able to display 800x600 pixels.

The second model is named "MegaPlus" and the third model is known as the "Mega PC" and distributed by Amstrad in Europe. This X86 computer integrates a Mega Drive as a 16-bit ISA card. Therefore, it is able to play Mega Drive games and normal PC games. This can be achieved by using a switch on the front panel, that shifts between Sega Mega Drive and PC mode, while the PC mode stays active in the backround when playing Mega Drive games. Another interesting thing is, that this Mega Drive expansion card is also used for adlib compatible sound output.

The Mega PC has an AMD 386SX CPU, running at 25 MHz, together with 4 MB of RAM, a floppy drive, a 40 MB harddisk and it is compatible to the Mega CD. It came with development tools to create your own Mega Drive software, but it wasn't very successful, possibly due to its high price. The Japanese version differs from the European version in design and equipment. Japanese versions seem to prefer black colours, European or American versions tend to be white. :-)"

http://www.skillreactor.org/cgi-bin/index.pl?megadrv

Permalänk
Medlem

Jag minns reklamen jag läste i ST Format för 15 år sen
Tor tyvärr inte att jag har tidningen kvar.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Lenco: Ja det är klart att det är Mega PC! Tack! Tänk om man hade fått tag på en sån idag. Mega Drive på ett ISA-kort! Undrar om det är någon här på forumet som sitter på en eller har haft en?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hehe, det gjordes härliga kombinationer förr i tiden.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Den där minns jag, stor drömpryl hos mig. Tänkte faktiskt på den härom dagen. :>

Permalänk
Medlem

Shit det var länge sedan jag såg den rackaren i någon tidning (kommer tyvärr inte ihåg vilken men jag tror det var någon speltidning från USA) åhhh vad jag drägglade över den...

Tack för en skön nostalgi tripp!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Ja den är fin, minns när jag köpte den till min lillbror för ett antal år sedan. Den står fortfarande och dammar i hans lägenhet har jag sett... Undrar om det är något antikvärde på den!?

Edit: Sorry, trodde det var mega cd ni talade om, men det var det ju inte upptäckte jag nu, man läser det man vill ibland...

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Permalänk

Ooooo, det var en klassiker. Får minnen från när jag lite nu. Min stora dröm att ha en sådan. Har bara en 16bitars megadrive just nu. Någon som vet hur jag kan få ut en composit signal ur den? Har "bara" projektor på mitt rum.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2