Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

x86 eller x86-64 ?

Tänkte dra hem open SUSE 10.1, men vilken ska jag ta ? har en AMD64 3500+. är x86 32bit och x86-64 64bit ? i så fall stöder bara 64bit program gjorda för 64bit ?

Permalänk
Medlem

jag kör alltid x86_64 oavset dist på mina opterons oh amd64 processorer. är disten vettig så fisn det stöd för 32bit i kernel och då ska 32bit binärer fugnera lika bra. Kört gentoo x86_64 sedan 2003 å då vart det lite pilligt i början men i dagsläget så är drivrutiner för grafikkort mm och linux soppas anpassat så jag har då inte haft några problem på flera år å köra 32bit mjukvar i 64bit linux.

kör på 64bit versionen tycker jag.

Permalänk
Medlem

åfan. Sist jag körde x86_64 var för nåt år sen och då med gentoo. Rätt surt efter hela den sketna installationen att bittert upptäcka att flash, java m.m. inte stöds.... Men det funkar alltså nu? kanske ska man dra en till x86_64 gentoo för att utnyttja fartmonstret man sitter på

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pauq
åfan. Sist jag körde x86_64 var för nåt år sen och då med gentoo. Rätt surt efter hela den sketna installationen att bittert upptäcka att flash, java m.m. inte stöds.... Men det funkar alltså nu? kanske ska man dra en till x86_64 gentoo för att utnyttja fartmonstret man sitter på

Därför man köre mozilla-firefox-bin som är 32bit då fugnerar det.
Beror mycket på vem som är bakom spakarna om saker å ting fungerar eller ej...