Virus. Dator startar om och om igen.

Permalänk

Virus. Dator startar om och om igen.

En arbetskamrat har problem med sin dator som är drabbad av virus. Enligt honom är det troligtvis sonen eller dottern som varit på någon skum sida. (Själv misstänker jag att det är han själv som orsakat detta.)

Symptomen yttrar sig genom att hemsidan i IE ändrades. Datorn funkade efter det ett par dagar men nu startar datorn om så fort systemfilerna börjar läsas in.

Norton är installerat och, enligt honom, uppdaterat med de senaste signaturerna. Norton har trots detta inte reagerat så han vet inte vad viruset heter.

Det här med bootvirus är nytt för mig så hur, och var, finner jag ett bra antivirusprogram som eventuellt kan rädda min arbetskamrats semesterfoton?

Permalänk

http://www.download.com/AVG-Anti-Virus-Free-Edition/3000-2239...

Tog 17 virus på kompisens dator som norton inte rådde på.

Jag vet tyvärr inte hur det är i XP men i 98 familjen kollar den bootfilerna innan datorn startas. Det kan ju vara värt ett försök men jag vet dock inte riktigt hur du ska lägga in programmet.

Det måste väl å andra sidan inte vara ett virus utan kanske nån bugg i windows, har han provat att reparera installationen?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Om man kan reparera systemet så pass att det bootar och man kan installera AVG så kanske det räcker för att eliminera viruset.

Bra tips, Tackar och bockar!