Permalänk

Surfa via ljudkort?

Tjena!

Jag har ett litet problem.. Jag har för tillfället inget internet där jag bor. Ingen fast telefon heller. Har mobil men det är en värdelös Motorola C139 som bara har uttag för handsfree.

Nu till min fråga.. Finns det något program så man kan andvända ljudkortet i min dator som modem? Alltså bara koppla ihop handsfree-uttaget på telefonen med in/ut-gång på mitt ljudkort och sen ringer man bara modempoolen manuellt på telefonen.. Finns det? Om det inte finns, är det någon som har koll på om man kan bygga en adapter från handsfree-uttaget på telefonen till modular-kontakten på modemet i datorn? Byggbeskrivning skulle uppskattas i så fall..

Tacksam för snabbt svar.. Håller på att bli gråhårig av att inte ha något internet.

Visa signatur

MVH//Tommy

Permalänk
Medlem

ja, gjorde det förut, Tog en lödkolv och lödde bort 4 transistorer på processorn, ritning finns på google, sen routade jag 15kv kabeln via routern, sen tar du bara en vanlig phonokabel och kopplar via mobilen och ljudkortet. Om du vill ha trådlöst internet, ta en vanlig bilantenn och koppla in i Line in, då får du WI-FI. finns riktiga antenner för det, men en vanlig antenn funkar också

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

hahaha jösses.. Professor Kalkyl aint got shit on u

Visa signatur

När du ser svart & vitt så får du välja fritt!

Permalänk

"ja, gjorde det förut, Tog en lödkolv och lödde bort 4 transistorer på processorn, ritning finns på google, sen routade jag 15kv kabeln via routern, sen tar du bara en vanlig phonokabel och kopplar via mobilen och ljudkortet. Om du vill ha trådlöst internet, ta en vanlig bilantenn och koppla in i Line in, då får du WI-FI. finns riktiga antenner för det, men en vanlig antenn funkar också"

Seriösa svar uppskattas oxå.. Tänkte mer på om det finns någon mjukvara som gör det möjligt?

Visa signatur

MVH//Tommy

Permalänk
Medlem

Re: Surfa via ljudkort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrXSweden
Tjena!

Jag har ett litet problem.. Jag har för tillfället inget internet där jag bor. Ingen fast telefon heller. Har mobil men det är en värdelös Motorola C139 som bara har uttag för handsfree.

Nu till min fråga.. Finns det något program så man kan andvända ljudkortet i min dator som modem? Alltså bara koppla ihop handsfree-uttaget på telefonen med in/ut-gång på mitt ljudkort och sen ringer man bara modempoolen manuellt på telefonen.. Finns det? Om det inte finns, är det någon som har koll på om man kan bygga en adapter från handsfree-uttaget på telefonen till modular-kontakten på modemet i datorn? Byggbeskrivning skulle uppskattas i så fall..

Tacksam för snabbt svar.. Håller på att bli gråhårig av att inte ha något internet.

Nej det går inte.

Köp en usbkabel eller något som du kopplar mellan datorn och mobilen.

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrXSweden
"ja, gjorde det förut, Tog en lödkolv och lödde bort 4 transistorer på processorn, ritning finns på google, sen routade jag 15kv kabeln via routern, sen tar du bara en vanlig phonokabel och kopplar via mobilen och ljudkortet. Om du vill ha trådlöst internet, ta en vanlig bilantenn och koppla in i Line in, då får du WI-FI. finns riktiga antenner för det, men en vanlig antenn funkar också"

Det där såg jävla invecklat ut.. Varför löda bort transistorer? Har en bärbar som jag inte vill göra några ingrepp i. Tänkte mer på om det finns någon mjukvara som gör det möjligt? Fast länk till den där ritningen skulle uppskattas..

Btw: Vart fan hittar du en 15kv kabel i en dator? Och vad snackar du om för router?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Satir

tror du seriöst att du kan använda din handsfreekabel och surfa via ditt ljudkort.

men alså, det du vill göra går inte, Du får skaffa en nyare telefon med Bluetooth så du kan använda den som modem,

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk

Re: Re: Surfa via ljudkort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeaN
Nej det går inte.

Köp en usbkabel eller något som du kopplar mellan datorn och mobilen.

Som jag skrev i mitt första inlägg; Finns bara handfree på min skittelefon..

Varför går det inte? Vad är det som gör att det inte fungerar?

Visa signatur

MVH//Tommy

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Surfa via ljudkort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrXSweden
Som jag skrev i mitt första inlägg; Finns bara handfree på min skittelefon..

Varför går det inte? Vad är det som gör att det inte fungerar?

Ge dig

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
ja, gjorde det förut, Tog en lödkolv och lödde bort 4 transistorer på processorn, ritning finns på google, sen routade jag 15kv kabeln via routern, sen tar du bara en vanlig phonokabel och kopplar via mobilen och ljudkortet. Om du vill ha trådlöst internet, ta en vanlig bilantenn och koppla in i Line in, då får du WI-FI. finns riktiga antenner för det, men en vanlig antenn funkar också

hahhaa lätt skönast!!

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Surfa via ljudkort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
Ge dig

Du har ju inte ett skit att tillföra den här disskutionen! Ge fan i och posta om du inte kan skriva något vettigt!

Det är klart som fan att det måste gå!

T.ex. så fanns det ju förr i tiden en mojäng man monterade på en telefonlur.

Kom med lite seriösa förslag nu..

Visa signatur

MVH//Tommy

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Surfa via ljudkort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrXSweden
Du har ju inte ett skit att tillföra den här disskutionen! Ge fan i och posta om du inte kan skriva något vettigt!

Det är klart som fan att det måste gå!

T.ex. så fanns det ju förr i tiden en mojäng man monterade på en telefonlur.

Kom med lite seriösa förslag nu..

OK då, De du vill göra går inte

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Surfa via ljudkort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
OK då, De du vill göra går inte

Ok tala då om för mig varför det inte går.. Är det för att du har tummen mitt i handen och inte är tekniskt lagd eller har du någon bättre förklaring?

Visa signatur

MVH//Tommy

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Surfa via ljudkort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrXSweden
Ok tala då om för mig varför det inte går.. Är det för att du har tummen mitt i handen och inte är tekniskt lagd eller har du någon bättre förklaring?

Är du dum i eller?, Ett ljudkort är gjort för att spela upp ljud inget annat.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Idiot

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Surfa via ljudkort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
Är du dum i eller?, Ett ljudkort är gjort för att spela upp ljud inget annat.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Idiot

Jo nu var ju du jävligt rolig!

Ett ljudkort kan ta in audio(från t.ex. en handsfree-anslutning på en mobiltelefon) och skicka audio(till t.ex. en handsfree-anslutning på en mobiltelefon). Så då undrar jag om det finns någon mjukvara som simulerar ett modem och andvänder sig av ljudkortet för att skicka och ta emot data?

Som sagt har du inget vettigt att säga så ge fan i att posta!!

Visa signatur

MVH//Tommy

Permalänk
Medlem

hur ska ett ljudkort simulera ett modem? nu får du ge dig med dina frågor, DET GÅR INTE!

Permalänk
Hedersmedlem

Ljudetkortet är ju som sagt gjort för att spela upp och spela in ljud.
Jag kan tänka mig massa problem. Dels måste du ha någon mjukvara som konverterar allt osv. Och få rätt frekvenser kanske blir problem.
Säger som de andra - det går inte.
Visst man skulle kunna göra något som kan skicka signaler mellan datorer om man kopplar (line out/högtalare) <--> (line in/mikrofon) men att få detta gå ihop med existerande 56k-modemstandard osv är en helt annan elefant.

Modemet är ju till för att ringa upp över en vanlig telefonlinje (30 v) osv. Du kan ju inte bara koppla in headsetet på en mobiltelefon till det.

Roligt att du behöver svar snabbt fast du inte har tillgång till internet.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omni
hur ska ett ljudkort simulera ett modem? nu får du ge dig med dina frågor, DET GÅR INTE!

Har jag sagt att ljudkortet ska simulera ett modem? Lär dig läsa för fan!

Min fråga är: Finns det några program som kan simulera ett modem med hjälp av data från ljudkortet?

Regler:

1. Har du inget vettigt att posta, GE FAN I ATT POSTA!
2. Om du säger att det inte går, förklara varför. Annars, GE FAN I ATT POSTA!

EDIT:

"Ljudetkortet är ju som sagt gjort för att spela upp och spela in ljud.
Jag kan tänka mig massa problem. Dels måste du ha någon mjukvara som konverterar allt osv. Och få rätt frekvenser kanske blir problem.
Säger som de andra - det går inte.
Visst man skulle kunna göra något som kan skicka signaler mellan datorer om man kopplar (line out/högtalare) <--> (line in/mikrofon) men att få detta gå ihop med existerande 56k-modemstandard osv är en helt annan elefant.

Modemet är ju till för att ringa upp över en vanlig telefonlinje (30 v) osv. Du kan ju inte bara koppla in headsetet på en mobiltelefon till det.

Roligt att du behöver svar snabbt fast du inte har tillgång till internet."

Tack för ett seriöst svar. Jo jag hade tänkt att tillverka en adapter mellan handfreeutgång på telefon och ljudkortets in/ut. Men det måste väl finnas något program som kan ta hand om den data ljudkortet får och därmed simulera ett modem?

Jag sitter på jobbet just nu..

Visa signatur

MVH//Tommy

Permalänk
Medlem

oj har du gjort en tråd med egna regler?

även om du nu lyckas med ditt projekt (vilket ALDRIG kommer inträffa) så kommer du få en rätt saftig räkning när du kopplar upp dig med WAP, du kommer ju ringa upp ett nummer med din mobiltelefon vilket kommer ticka varje sekund till mobiltaxa. för att inte tala om hur långsamt det kommer gå. det billigaste är att antagligen att skaffa en fast telefonlinje och sen ett modem.

Permalänk
Medlem

han driver bara, orka skriva, kan inge låsa tråden, hade iaf roligt

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk

Jag som trodde att det här var ett seriöst forum.. Oj vad fel man kan ha.. Ett seriöst svar och sen bara massa idioter som inte har något bättre för sig som sitter och skriver..

Tack och hej!

Visa signatur

MVH//Tommy

Permalänk

Du kanske tänker på en sån grunka som de hade i den gamla filmen "War game", hastigheten med en sådan blir kanske 300 baud, dvs knappast något man surfar på nätet med idag.

Om du inte har fast telefoni så är nog det vettigaste att surfa via ett gprs- eller 3g-kort till datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrXSweden
Jag som trodde att det här var ett seriöst forum.. Oj vad fel man kan ha.. Ett seriöst svar och sen bara massa idioter som inte har något bättre för sig som sitter och skriver..

Tack och hej!

Vissa personer som svarat i denna tråd har gjort det dåligt och fjompat runt, dock kvarstår faktum att det du vill kanske inte är omöjligt men dyrt, tidskrävande och lyckas du blir hastigheten du får i slutänden rent ut sagt oanvändbar.

Så bry dig inte om din ide men inte heller petruccis inlägg som är fjomp eftersom det visst går, det är ju bara inte praktiskt eller billigt

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Nej det går inte men nu ska vi faktist också börja ge oss in på varför.

GSM-data som krävs för att göra en riktig dataanslutning kräver dels abbonemang för detta och en datakabel till telefonen. Ingendera av dessa var möjligt

Att då göra ett analogt modem av telefonen går inte alternativt går uruselt pga av hur gsm hanterar trafiken där den plockar bort vissa frekvenser som inte behövs för mänskligt tal men som används av modemen tex.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrXSweden
sitter på jobbet just nu..

m.a.o tjänar du pengar

internt, 199:-
http://www.webhallen.com/prod.php?id=64783

externt, usb, 319:-
http://www.webhallen.com/prod.php?id=49431

orkar du leta blocket.se etc. kan du säkert hitta ett begagnat för max 50:-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
ja, gjorde det förut, Tog en lödkolv och lödde bort 4 transistorer på processorn, ritning finns på google, sen routade jag 15kv kabeln via routern, sen tar du bara en vanlig phonokabel och kopplar via mobilen och ljudkortet. Om du vill ha trådlöst internet, ta en vanlig bilantenn och koppla in i Line in, då får du WI-FI. finns riktiga antenner för det, men en vanlig antenn funkar också

Idiot!

Varför skulle det vara omöjligt för? Bägge kan omvandla digitala signaler till analoga och vice versa. Går att använda ljudkortet som en enkel oscillator, varför skulle det inte kunna generar rätt toner för att kunna kommunicera med en annan dator?
Ge fan i att uttala dig om saker du egentligen inte vet ett skit om och idiotförklara någon när det för en gångs skull kommer en intressant fråga på det här forumet.

MrXSweden: Även om det inte är omöjligt så är frågan om det är värt allt jobb och tid det skulle ta för att, om det ens fungerar, få en väldigt kass hastighet mot internet. Ett 3g-kort till datorn är nog mycket bättre, enklare och snabbare.
Men frågan är iaf ganska intressant.

http://massis.lcs.mit.edu/telecom-archives/archives/technical...
http://en.wikipedia.org/wiki/Winmodem#Software_.26_Soundcard_...
http://interstice.com/drewes/answer/
http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/circuits/teleinterface.htm...

Permalänk
Medlem

får ta och hålla med, visionslösa besserwissers..

rent teoretiskt kan man troligen använda 2 dresserade kanariefåglar och ett par vaxrulleinspelare för att kommunicera mellan 2 datorer, att det inte är praktiskt innebär inte att det inte går.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
m.a.o tjänar du pengar

internt, 199:-
http://www.webhallen.com/prod.php?id=64783

externt, usb, 319:-
http://www.webhallen.com/prod.php?id=49431

orkar du leta blocket.se etc. kan du säkert hitta ett begagnat för max 50:-

han hade ju ingen telefon.

kolla efter ett 3G-kort för datorn istället, kostar iof en del men kan ju vara bra att ha.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Om det inte finns 3G-täckning där ute kan man ju också använda ett GSM datacard med stöd för GPRS. De kostar nog en slant de med men det är ju en bra sak att ha!

Till alla som bara fånat runt: Varför ger ni inte vettiga förslag istället? Det här forumet förstörs sakta men säkert av sånna som er.

Och till MrXSweden: Stanna gärna kvar här, tanken med ljudkortet är förvisso svårgenomförd. Men du kan uppföra dig!

Permalänk
Medlem

Skratta inte för mycket åt det där med Ljudkort, för det finns faktiskt en teknik för att överföra data via ljudkort. Antingen via radio eller kabel. Det går inte snabbt, men ibland kan ett fåtal kbps vara dugligt.

Har för mig att några Australiensare körde det via dubbelriktad långvågsradio, eller nått sånt.

Men de funkar givetvis inte över mobiltelefon, och kräver samma utrustning på samma utrustning på andra sidan.

Permalänk
Medlem

Fy fan vilken dålig stil av Petrucci, sluta snacka skit!

Ja, det är möjligt att genomföra det som du beskriver men jag känner inte till någon som skulle ha gjort detta sen tidigare. Vore det praktiskt? Nej, inte det minsta. Skulle det gå snabbt? Nej, det skulle gå otroligt segt jämfört med andra tillgängliga alternativ. Utan att göra det krångligt skulle du få nöja dig på en bithastighet av 13 kbps, sen kan du alltid om du är smart nog få ut mer data ur det. Du skulle också behöva en special-anpassad modempool och mjukvara för att omvandla, skicka ut och spela in ljudfrekvenser på ditt ljudkort.

Allt detta är i korta drag såklart, det ligger mycket mer än så bakom.

Edit: Glömde lägga till denna länk, <borttaget>.
Edit2: Ta denna istället, samma text men nyare upplaga, Overview of the Global System for Mobile Communications.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Finns ju satteliter som sänder ner bilder.
Det som behövs är en mottagare som klarar av frekvensen (på FM-bandet tror jag), en dator med en viss programvara och en ljudkort. Mottagaren/scannern kopplar man in i ljudkortets ljud in och programmet sätter ihop vad den tar emot via ljudkortet till en bild. Testade det i skolan för ett par år sen. Utan mottagare. Skrek lite i mikrofonen. Det blev ingen fin bild iaf.