Intel lanserar Core 2 Extreme QX6700

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar Core 2 Extreme QX6700

Intel har idag släppt sin Kentsfield-baserade processor som fått namnet Core 2 Extreme QX6700. Något pressmeddelande har inte skickats ut till pressen men enligt en källa var lansering egentligen tänkt till den 14 november, men valdes att lanseras tidigare på grund av att Intel ville den innan AMD släpper sin 4x4-plattform.

Läs nyheten: Intel lanserar Core 2 Extreme QX6700

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

woohoo! gimme

"If the power consumption on the original Core 2 Duo processors impressed you, then the QX6700 should do the same. Here we can see that idle, the Intel QX6700 only uses 17 watts more power than the dual-core E6700. At load, that gap jumps up to 69 watts or so; but compared to the FX-62 that uses 256 watts, getting four cores in that power level is pretty impressive. AMD finds itself in a position of higher power consumption and lower efficiency for the first time in many years"

Permalänk
Medlem

9500:- är ju inte så blödigt, med tanke på att en X6800 kostar 9000:-. Den måste kosta mer i Sverige, annars kan vi nog förvänta oss en rejäl prissänkning på Conroe och Allendale.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk

Inte så dyrt faktiskt. Om räknar pris / core.

Permalänk
Medlem

Den finns att beställa på komplett.

9450:-

http://www.komplett.se/k/search.asp?q=6700

Inte så farligt som jag trodde. Kanske kan köpa en fyrkärnig dator redan i år?

Permalänk
Medlem

Hehe Bäst att AMD passar sig. Intel drar fram det stora artilleriet efter år då de passivt tagit emot stryk.

(Spelar dock ingen roll så länge vanliga användare inte har nytta för den.)

Permalänk
Medlem

undra om komplett vill byta en QX6700 mot min E6400 ^^

Permalänk
Medlem

Det blir nog en klar minskning av priset på en X6800 iallafall

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Finns vist att få tag på nu. Bara att den kostar runt 11500kr, dock har den en systembus på 1333mhz istället för 1066.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Om detta inte "på rikigt är en 4x4 prolle" undra vad amds k8l kommer kosta då -.-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Om detta inte "på rikigt är en 4x4 prolle" undra vad amds k8l kommer kosta då -.-

hihi, 4x4 prolle vore nice... antar att du menar 4x bara... dock är nog 2x2 rätt benämning på denna... Oavsett vad så skulle jag inte banga på ett ex!

edit: Jag som är ute och cyklar... Någon som kan förklara för mig var 4x4 benämningen kommer ifrån då min förklaring borde vara den korrekta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Om detta inte "på rikigt är en 4x4 prolle" undra vad amds k8l kommer kosta då -.-

Varför skulle det bli dyrare? Tror du kostnaden för att tillverka processorn ligger ens i närheten av de 10k de tar ut för den? Btw, det tar ett tag innan K8L kommer ut som är äkta fyrkärnig arkitektur.

4x4 är ju bara nån fake med dubbla dualcoreprocessorer?

Lite orelevant, men ändå intressant fakta. Hörde en polare berätta bland annat om priser på elgiganten. En 42" plasmatv som de tog 30 000:- för kunde han få för inköpspriset, det låg på 14 000:-. (Över 100% påslag!) Någon form av kabel till det tog dom 150:- för i butik, inköpspris låg på 13:-/st (1100% påslag ).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
hihi, 4x4 prolle vore nice... antar att du menar 4x bara... dock är nog 2x2 rätt benämning på denna... Oavsett vad så skulle jag inte banga på ett ex!

edit: Jag som är ute och cyklar... Någon som kan förklara för mig var 4x4 benämningen kommer ifrån då min förklaring borde vara den korrekta?

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2768&p=2
4 CPU-kärnor och 4 GPU-kärnor om jag förstått det rätt.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk

Xbitlabs testar quad core:

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core2extreme-qx6...

Inte så tokigt - men spelen drar ännu ingen nytta av quaden.

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
9500:- är ju inte så blödigt, med tanke på att en X6800 kostar 9000:-. Den måste kosta mer i Sverige, annars kan vi nog förvänta oss en rejäl prissänkning på Conroe och Allendale.

Mja, kan inte hålla med om priset på x6800, jag betalade lite mer än 8 000:- för min, och då var den extremt ny.

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5B DLX/WIFI-AP | Intel Core 2 Extreme X6800 @4Ghz | Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB | XFX GeForce 7900GS 480M Xtreme 256MB | Raptor 74GB | Raptor 150GB | Seasonic M12 700W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Varför skulle det bli dyrare? Tror du kostnaden för att tillverka processorn ligger ens i närheten av de 10k de tar ut för den? Btw, det tar ett tag innan K8L kommer ut som är äkta fyrkärnig arkitektur.

4x4 är ju bara nån fake med dubbla dualcoreprocessorer?

Lite orelevant, men ändå intressant fakta. Hörde en polare berätta bland annat om priser på elgiganten. En 42" plasmatv som de tog 30 000:- för kunde han få för inköpspriset, det låg på 14 000:-. (Över 100% påslag!) Någon form av kabel till det tog dom 150:- för i butik, inköpspris låg på 13:-/st (1100% påslag ).

OT: Ibland när Elgiganten är först med någon produkt kör de såna där fulingar.. såg förut en 1920x1080 LCD som elgiganten tog just 30000 :- för, men som man i Tyskland kunde få för runt 1600€ Såklart väldigt ruttet, men oftast har de rätt (väldigt) små marginaler och tjänar i princip bara på puckon som tar extraförsäkringar

OnT: Kul att det går fort i svängarna, nästa uppgradering blir nog 4 kärnor..

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rayman
woohoo! gimme

"If the power consumption on the original Core 2 Duo processors impressed you, then the QX6700 should do the same. Here we can see that idle, the Intel QX6700 only uses 17 watts more power than the dual-core E6700. At load, that gap jumps up to 69 watts or so; but compared to the FX-62 that uses 256 watts, getting four cores in that power level is pretty impressive. AMD finds itself in a position of higher power consumption and lower efficiency for the first time in many years"

Var någonstans står det att FX-62 använder 256W?
AMD själva uppger 125W som TDP, och av erfarenheter i praktiken så har de aldrig någonsin gått över sitt TDP, utan snarare alltid varit under.

"At load, that gap jumps up to 69 watts or so" visar ju på vad det egentligen handlar om. 69W är väl ungefär TDP för en motsvarande dualcore, vilket gör att denna quadcore, drar ganska precis lika mycket som två stycken dualcores.

"If the power consumption on the original Core 2 Duo processors impressed you, then the QX6700 should do the same."

Nej, det imponerar inte på mig. Hoppet mellan singlecore och dualcore med ca 5% ökning i effektförbrukning imponerar på mig. Hoppet mellan dualcore och quadcore med nära 100% ökning i effektförbrukning imponerar inte på mig.

Den lär prestera som ett monster. Det brukar fler processorer av samma sort göra.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Ackelind grejen är antagligen att de jämför 2 st FX62 med en Quadro för att de ska bli samma antal kärnor

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
[B(Spelar dock ingen roll så länge vanliga användare inte har nytta för den.) [/B]

Citat:

At this time Intel will position Kentsfield processors for the top price market. So, they will be primarily targeted for such computer enthusiasts as hardcore gamers. However, so far we cannot think of any 3D game that could be able to utilize all four cores. Luckily, this situation should change next year when at least five games should come out that will fully support Kentsfield. These will be: THQ Supreme Commander, Remedy Alan Wake, Valve Half-Life 2: Episode 2, Epic Unreal Engine 3 and Ubisoft Splinter Cell: Double Agent. So, I believe we have every right to say that even the developers of traditional single-threaded applications start adapting their software for the realities of the today’s processor market.

Vad snackar du om?..

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ettis
Vad snackar du om?..

Sen kan man alltid fråga sig vad "support kentsfield" innebär. Bäst att se om det blir någon större skillnad först?

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Nu har man missat en del som har hänt på marknaden men den uppfattningen jag har fått är att det är väldigt mycket fokus på Kentsfield och 4x cpu:er. Därav följer en hel del nyheter om kommande spel som har stöd för en sådan artitektur. Mig veterligen existerar knappt några spel som stödjer 2x cpu:er, min fråga är sålunda om man helt kommer hoppa över dualcore processorerna och direkt gå till att forma kommande spel till fyrkärniga processorer eller kan man vänta sig att dualcore åtminstone blir till en standard? Enkelt formulerat, hur ser framtiden ut för våra tvåkärniga processorer nu när kentsfield är runt hörnet?

Visa signatur

© BisHoP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stilnoxx
OT: Ibland när Elgiganten är först med någon produkt kör de såna där fulingar.. såg förut en 1920x1080 LCD som elgiganten tog just 30000 :- för, men som man i Tyskland kunde få för runt 1600€ Såklart väldigt ruttet, men oftast har de rätt (väldigt) små marginaler och tjänar i princip bara på puckon som tar extraförsäkringar

OT igen: Skulle vilja veta hur stor del av deras nettovinst består av deras andra grej de kör. Kablar.

Vid en rea då de sålde bläckstråleskrivare för runt 500-lappen så kom:

-"...och sedan ska du väl ha en sladd till den?"

-"Ööh, va? Finns det inte med?"

-"Nej, men det finns här borta."

(tar en USB-sladd från stället, tittar på priset)

200 spänn!!!

(försöker hosta bort ett apgarv)

-"Nä, tror jag har en liggande hemma nånstans... jag tror jag kollar först"

(flinar lite och sticker till clabbes och tjackar en likadan för 39:- )

F.ö. har jag glott i en grossist-lista för el- och elektronikvaror, ni KAN INTE GISSA vad grossistpriset på en UTP-vägguttag ligger på. (som kostar 149:- på dustin)

Permalänk
Medlem

OT; Statoil brukar lägga på 100-150% på sina priser i butiken.

Visa signatur

Hopp jag har en MONSTER DATOR. GRR SÄGER DEN...
| Intel E8500 | Asus PQ5-E | Corsair XMS2 Dominator TwinX DDR2 PC8500/1066MHz CL5 2x2GB | Club Ati 4870 1GB @ Hazro 30"TFT 2560x1600 + DELL 2001FP 20.1"TFT | WesterDigital Raptor 300GB Sata2 | CoolIT Vatteenkylning | Logitech diNovo | Tvåa i Coolermaster Contest på optihack-05 !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MPI
OT igen: Skulle vilja veta hur stor del av deras nettovinst består av deras andra grej de kör. Kablar.

Vid en rea då de sålde bläckstråleskrivare för runt 500-lappen så kom:

-"...och sedan ska du väl ha en sladd till den?"

-"Ööh, va? Finns det inte med?"

-"Nej, men det finns här borta."

(tar en USB-sladd från stället, tittar på priset)

200 spänn!!!

(försöker hosta bort ett apgarv)

-"Nä, tror jag har en liggande hemma nånstans... jag tror jag kollar först"

(flinar lite och sticker till clabbes och tjackar en likadan för 39:- )

F.ö. har jag glott i en grossist-lista för el- och elektronikvaror, ni KAN INTE GISSA vad grossistpriset på en UTP-vägguttag ligger på. (som kostar 149:- på dustin)

Elgiganten har en garanti, att ifall man hittar en butik där det billigare, så ska de betala mellanskillnaden.

Permalänk
Medlem

Det är inte särskilt svårt att lära sig vilka produkter som har höga och vilka som är låga marginaler. Saker som folk köper utan att blinka har höga marginaler vanligtvis, så som sladdar och annat man måste ha.
Produkter som säljer mycket och finns i många butiker har lägre marginaler. Vad gäller 100% på elektronikprodukter som du ser generellt över flera olika butiker är det ytterst ovanligt, speciellt på produkter som kostar 500kr och uppåt.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Elgiganten har en garanti, att ifall man hittar en butik där det billigare, så ska de betala mellanskillnaden.

Jovisst, med förbehåll naturligtvis. Samt bevis. Vem orkar det på en sketen USB-kabel?

Det finns en anledning varför det finns modeller på t.ex. Philips-TV som endast finns på vissa butikskedjor... De ändrar några siffror på de som de skickar till t.ex. OnOff, förmodligen på kedjans förfrågan.

Permalänk
Medlem

hmm hmmm hmmm återkommer med kommentarer på denna artikel!!

eller hmm kommentera själva

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Var någonstans står det att FX-62 använder 256W?
AMD själva uppger 125W som TDP, och av erfarenheter i praktiken så har de aldrig någonsin gått över sitt TDP, utan snarare alltid varit under.

Här är iaf lite mätningar på endast prollen..

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core2extreme-qx6...

La in en beställning på komplett, snart blir min E6600 till salu iaf Var SÅ nära att skaffa mig en dual 265/270 system för SÅ mycket mer pengar att jag tycker 9500 är billigt med tanke på vad jag får..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Elgiganten har en garanti, att ifall man hittar en butik där det billigare, så ska de betala mellanskillnaden.

Det är därför de beställer speciella produkter där sista siffran i serienumret är annorlunda. Då är det ju inte riktigt samma produkt, fast det är det i praktiken...

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog

*text*

4x4 är ju bara nån fake med dubbla dualcoreprocessorer?

*text*

Nej. AMD K8L är en äkta fyrkärnig processor till skillnad från Intels Core2Quad som är två stycken ihopklistrade Core2Duo. Medan QX6700 två stycken dualcore processorer får kommunicera via FSB så kommunicerar K8L med en såkallad HyperTransport-buss som har en överlägsen bandbredd.

Källor:
http://www.realworldtech.com/page.cfm?ArticleID=RWT0602060356...

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?