EU begränsa spelinnehållet snart? suck.

Permalänk

EU begränsa spelinnehållet snart? suck.

Jaha, snart finns väl bara pippilångstrump som spel om EU får bestämma...
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,934708,00....

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem

njae men om du tänker efter på hur brutalt det spelet verkar så kan jag förstå att dom blir lite intreserade =)... jamenar.. om jag hade en liten knodd så skulle inte jag vilja att dom spelade ett sådant spel ...

Permalänk
Medlem

Dom lär ju knappast plocka bort spelen, och om det är nått som borde förbättras så är det hur spelbutikerna säljer spel som detta till underåriga, tror knappast att det står rekommenderad ålder 5 på spelboxen

Permalänk
Medlem

Det blir väl som Tyskland, där censureras det mesta, så man får importera från något ställe där det inte är censurerat

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Al0X
njae men om du tänker efter på hur brutalt det spelet verkar så kan jag förstå att dom blir lite intreserade =)... jamenar.. om jag hade en liten knodd så skulle inte jag vilja att dom spelade ett sådant spel ...

Jo men det finns väl redan ett system för det, åldersbegränsning märkt på spelet. Hur mycket våld visas inte i tv tex?

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem

Men nu till de viktiga frågorna; när kommer det, och var kan man boka?:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Al0X
njae men om du tänker efter på hur brutalt det spelet verkar så kan jag förstå att dom blir lite intreserade =)... jamenar.. om jag hade en liten knodd så skulle inte jag vilja att dom spelade ett sådant spel ...

Det är därför det finns en åldergräns. Och jag är nästan 100 på att det faktiskt är olagligt att sälja till de som inte uppfyller gränsen, jag vet att det är straffbart iallafall.

Men EU kanske tycker att vi över 18 inte heller har hjärnkapacitet att bestämma själva... vi kanske borde byta åldersmärkningen på nappar med... för barn mellan 0 och 24 år eller nått.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Censur på gång inom eu? Spel banlyses inom ett år.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Fan om hela EU blir som Tyskland, censurerar minsta lilla blod... vilket skit.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

All censur är dålig censur... gah det här är verkligen skräp. Hoppas verkligen det INTE kommer hit, det är bara första steget för ännu mer ökad censur.

Samt om de nu 'måste' skydda sina barn, vad sägs som att sluta låta TV'n samt dator/tv spelen vara föräldrar? Och att de börjar se över sina barn själva? Det finns en anledning att spel har en åldersgräns till att börja med.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Om man tar Tyskland som exempel gentemot Sveriges antal fängslade per 100 000 invånare så har Tyskland 98 och Sverige 64 (+- 5).

Men nu finns det ju andra saker som spelar in så som hur rättsväsendet agerar och att det kanske just är för detta faktum som de vill censurera, men det är lite intressant att kika på statistik ändå.

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Prison

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

börjar redan lukta postal 2 de la media -.-

Visa signatur

Asus P&T se l I7 930 @ 4ghz l Corsair h70 2x silent typhon 1850 l 6 Gb Corsair XMS3 l G500 l Anatec sonta II l Sparkle 250 gts 512 l Corsair 750w l

Permalänk
Medlem

Om dom nu tycker att spel och film skall censureras, så då borde nyheterna också censureras som jag tycker att är värre pga. att det är verkligt våld. Men det går ju inte för då förvränger man verkligheten.

Dom skulle t.ex ge böter till butiken som har sålt ett våldsamt spel till en 8-åring och införa id-kontroller istället för att förbjuda produkterna. Förbud är ju bästa reklam och dessutom skulle piratkopieringen öka. Se hur det gick med Postal 2.

Visa signatur

Athlon 64 3200+, Asrock Dual-SATA2, 1 GB DDR-RAM, GF6600GT osv.
"One ring to rule them all, One ring to find them, One ring to bring them all, And in the darkness bind them!" miskad storlek /Quizor

Permalänk
Medlem

håller med föregående talare

jag tycker man ska införa en liknande lag som det är på tobak på 18års "begränsade" spel

att bannlysa spel är inte den rätta vägen enligt mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
håller med föregående talare

jag tycker man ska införa en liknande lag som det är på tobak på 18års "begränsade" spel

att bannlysa spel är inte den rätta vägen enligt mig

Det finns redan, står det 18 på förpackningen får det inte säljas till folk under 18.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

jo men det känns ju inte direkt som att det följs så bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Erotiska inslag, sado-masochism, tortyr, förnedring.

öh,, vilket fanns i Silent Hill och Resident Evil också.

Citat:

– Spelet har chockat mig med sin brutalitet. Vi måste skydda våra barn, säger Frattini till Sky news.

undrar varför han spelade spelet? (jag vet..) ungefär som nån dumjävel skulle gå och se Saw 3 och stämma biokedjan för att den var grisig liks..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Vet inte om det ändras men för ett tag sen så var åldersgränsen inte nån lag utan mera för att upplysa dom i butiken om vilken ålder som spelet var avsatt för, sedan var det upp till butiken om de ville sälja spelet eller inte.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

japp, eller föräldrar främst. dessutom är det helt frivilligt: http://www.pegi.info/pegi/index.do?method=pegi

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
japp, eller föräldrar främst. dessutom är det helt frivilligt: http://www.pegi.info/pegi/index.do?method=pegi

Pegis åldermärkning är ju bara rekomendationer, men just när det gäller 18-gränsen så är det väl 18 som gäller. Dock har jag för mig att det var nått annat, och inte pegi, som bestämde det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Pegis åldermärkning är ju bara rekomendationer, men just när det gäller 18-gränsen så är det väl 18 som gäller. Dock har jag för mig att det var nått annat, och inte pegi, som bestämde det.

ehe, det var ju det jag menar..

nej, 18 är också bara en rekommendation tror jag allt.

det är spelutvecklarna själva som sätter gränserna genom ett formulär om innehåll.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

http://www.vet.fi/svenska/Information/pelit_ruotsi.pdf

Ja det verkar stämma att spel som har en 18 års gräns inte får säljas till eller överlåtas till personer under den åldern.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
http://www.vet.fi/svenska/Information/pelit_ruotsi.pdf

Ja det verkar stämma att spel som har en 18 års gräns inte får säljas till eller överlåtas till personer under den åldern.

Där har vi den ja.
Jag visste att det var nått sånt för varje gång man ser nån gammal tant eller nått köpa ett 18+ spel här i stan så påpekar killen i kassan att han inte får sälja det om det skall ges till en minderårig, varpå tanten eller farbrorn (eller annat) absolut intygar att det är dem själva som ska ha det... (yeah right).

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Den enda gången jag sett någon nekas till att köpa ett 18+ spel var när en knatte på mindre än en meter skulle köpa GTA

Jag tycker det är upp till föräldrarna, de får fan ta och skärpa sig. Det är dom som uppfostrar sina barn, inte någon annan. Alla dessa censurer drabbar bara oss som inte är barn för fan!

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem

var som fan, har jag aldrig sett när tvärhöga snorungar vandrar fram till kassan med GTA.. (för det är la 18?)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
var som fan, har jag aldrig sett när tvärhöga snorungar vandrar fram till kassan med GTA.. (för det är la 18?)

Jag vet inte om det är nått brott enligt lagboken, men det är defenetivt någonting de kan få böta för (eller finansiellt straffas för iallafall, vet inte om det är regelrätta böter).

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Vem har sagt något om censur? Det här känns som aftonbladetrubriker.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

ja jag personligen har inget emot våldspel,helt tvärtom,men jag förstår(kan inte tro att jag säger detta nu) vad aftonbladet menar och jag håller med.
ni ska se min syrras unge,det är "skrämmande" att se honom spela.
ta GTA vice city tex,han kör över typ 10 människor och SEN tutar han så att dom ska akta sej.
GTA san andreas är ett annat exampel,han hugger ner en person med kniven och sen står han och hugger om och om igen,visst,man själv har väl stått och sparkat och huggt på en redan död människa i spelet,men han hugger om och om igen ända tills människan fadar bort och skrattar och har sej.

ja,det är bara några exempel,kille är typ 9 år.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Borde helt klart vara föräldrarnas uppgift att se till att sina ungar inte spelar eller ser nåt med grovt våld i. 18 år är kanske att ta i, Gta lämpar sig helt klart inte för barn men 15 års gräns borde räcka. Men problemet ligger nog i att man inte bryter nån lag om man säljer ett spel till nån under 15 då. Om man jämför med när jag själv var liten mot idag så handlade det mer på den tiden om att rollspel var farliga, idag är det datorspel som är farliga. Det jag tror kan vara skadligt för ett barn är att han kanske inte inser skillnaden på det han gör i ett spel mot det som han gör när han inte spelar. Ett barn måste lära sig att det som sker på film och i spel inte har nåt med verkligheten att göra. Det är föräldern som måste lära sitt barn denna skillnad.
När jag var liten fick jag inte se på vissa filmer och fick vara på mitt rum när sådana filmer visades. Jag tittade då igenom nyckelhålet istället, då fanns inte Internet och vi hade inte ens kabel tv. Idag kan man hur lätt som helst komma åt många sidor på nätet som visar mycket grovt våld och även en del snuff saker.
Sånt kan vara väldigt skadligt för ett barn, jag själv till exempell kan nästan inte se det, ett barn tar nog betydligt mer skada av sånt än jag gör. Kanske är det dags att spel över 15 år får åldersgräns medan dom under är rekommendationer bara.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
ja jag personligen har inget emot våldspel,helt tvärtom,men jag förstår(kan inte tro att jag säger detta nu) vad aftonbladet menar och jag håller med.
ni ska se min syrras unge,det är "skrämmande" att se honom spela.
ta GTA vice city tex,han kör över typ 10 människor och SEN tutar han så att dom ska akta sej.
GTA san andreas är ett annat exampel,han hugger ner en person med kniven och sen står han och hugger om och om igen,visst,man själv har väl stått och sparkat och huggt på en redan död människa i spelet,men han hugger om och om igen ända tills människan fadar bort och skrattar och har sej.

ja,det är bara några exempel,kille är typ 9 år.

Fast då är det ju din syrras jobb att se till att han inte spelar sånt som påerkar honom på detta sätt, ingen annans.

Ananrs kan man ju lika gärna skylla fyllekörning på bilen och nästa gång nån blir skjuten så är det inte den som höll i den som är ansvarig, utan det är vapnets fel. Det är föräldrars uppgift att uppfostra sina barn. Om de inte vill att barnen ska spela vissa saker så är det upp till dem att stoppa dem från att göra det, men de har ingen rätt att tvinga mig som faktiskt vill spela sånt, och är gammal nog att avgöra själv, att avstå från saker bara för att de själva inte gör sitt jobb.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.