Bäst affär - Lenovo X60s eller F-S S2110?

Permalänk

Dyker dom upp eller?
Eller är det så lång beställningstid?
Fanns ju på lager häromdagen enligt Misco.se men försvann nästan likasnabbt igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jsundberg
Dyker dom upp eller?
Eller är det så lång beställningstid?
Fanns ju på lager häromdagen enligt Misco.se men försvann nästan likasnabbt igen.

Jag ringde Misco igår och undrade om de skulle skicka min före helgen. Det skulle de inte eftersom det inte fanns några kvar.

Jag var dum när jag beställde och lät en kompis beställa några andra saker samtidigt. De sakerna behövde Misco ta hem, vilket tog några dagar. Under tiden han alla Thinkpads gå iväg. Jävligt surt att de inte kunde lägga undan någon till mig... i mailen jag fick stod det att Thinkpaden var i lager.

I telefon sa de att de skulle få in fler Thinkpads nästa vecka (46), men de kunde inte säga vilken dag. Om jag ringde igen på måndag kunde jag kanske få veta mer.

Visa signatur

» MacBook Pro 15", 2.3 GHz, 8GB DDR3, 512GB SSD, 750GB HDD, Radeon HD 6750M
» Dell UltraSharp U2410
» Intel Core i5 2.66Ghz, 8GB DDR3, 7.8TB, FreeBSD 8.0

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Tänkte vika nåra minuter till att skriva lite om min baby då...

Har nu använt min x60s in några veckor, och har i princip bara lovord att komma med. Idag har jag matat den med ytterligare 1GB ram, så nu flikas det flitigt i firefox. Jag vet ju inte riktigt vad ni vill veta, det enda som inte är top notch tycker jag är skärmen, den är inte super när det gäller betraktningsvinklar, men färgerna är fina och ärligt talat vänjer man sig rätt snabbt vid den. Dock tycker jag väl att det är nåt Lenovo kunde lägga lite krut på.

I övrigt: så otroligt lätt och liten, det känns som att gå runt med en liten bok typ, min arbetsplats har flyttat från skrivbordet till soffan där den lilla svarta balanserar elegant på armstödet. Den är tyst, och efter en del tweakande känns den snabb. Den blir något varm där man vilar handen, tydligen beror detta på det trådlösa nätverkskortet, så om man inte surfar trådlöst kan det stängas av på ett skjutreglage på framkanten av datorn.

Jag har en del flex i ovankant av tangentbordet, i övrigt känns det stabilt och fint, personligen älskar jag den blockiga svarta 80-talsframtoningen.

Batteriet håller typ 3,5 timme, men jag har stört mig mindre på det än jag trodde att jag skulle göra. Det kan bero på att jag inte har fått använda den i några arbetssituationer än utan mest hemma där det är enkelt att koppla in strömmen när batteriet börjar tryta.

Kom gärna med frågor, jag vet inte riktigt vad jag ska säga här. Jag kan väl sammanfatta det som att jag är väldigt nöjd i alla fall, verkligen en helt ny form av datoranvändande för mig Har svårt att tänka mig att jag nånsing kommer vilja ha nåt annat än en 12-tummare igen.

Permalänk

Vad köpte du för minne och vad kostade det? Och hur fungerade den med bara 512mb (tror inte jag kommer att ha råd att uppgradera på ett tag)? Hur mkt av det tar grafikkortet?
Förövrigt är väl bilder det enda jag saknar. Jag är fattig student och tänkt köpa på avbetaning, vilket tydligen tar minst 10 dagar att ordna från Resurs som samarbetar med Misco. Och att den sedan inte finns i lager lär väl innebära att jag inte kommer få min på en månad

Tack!

Permalänk
Medlem

Det är inte säkert att det behöver ta så lång tid att få den, när jag beställde min stod den som beställningsvara, men det tog ändå bara typ tre dar.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318078

Det minnet var det jag köpte, verkar funka fint. Men det ska sägas, den gick fint på 512MB också, köpet berodde mest på framtida behov. Jag har inte pressat den speciellt hårt än, men annars brukar jag multitaska rätt flitigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dentarg
I telefon sa de att de skulle få in fler Thinkpads nästa vecka (46), men de kunde inte säga vilken dag. Om jag ringde igen på måndag kunde jag kanske få veta mer.

Nu har jag ringt igen. Torsdag/fredag denna vecka ska Misco få leverans av flera Thinkpads. Tidigast måndag/tisdag nästa vecka skulle jag få min.

Vänta en vecka till... surt.

EDIT

Den kom innan helgen!

Bilder: http://www.flickr.com/photos/dentarg/tags/x60s/

Fast den är skev.
Se http://www.flickr.com/photos/dentarg/299538659/

Visa signatur

» Dell UltraSharp U2410

Permalänk

Nice!
Men vad är det som är skevt? Förstår inte riktigt.
Jag förstår inte riktigt. Förhoppningsvis kommer min början av nästa vecka då!
Allt verkar ordnat med avbet nu åtminstonde. Orderstatus öppen vad det nu innebär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nice!
Men vad är det som är skevt? Förstår inte riktigt.

Den glappar mot bordet. Den har inte kontakt med bordet i nedre högra hörnet, så när jag lägger vikt där så åker det ner. Jag tycker det är störande... jag vill inte att min nya laptop ska ha några skavanker. Jag ska ring Misco på måndag och be om att få skicka tillbaka den och få en annan.

Fler bilder:
http://dentarg.net/tmp/x60s/Image1.jpg
http://dentarg.net/tmp/x60s/Image2.jpg

Jag kan se att det skiljer på vänster och höger sida.

Visa signatur

» Dell UltraSharp U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dentarg
Den glappar mot bordet. Den har inte kontakt med bordet i nedre högra hörnet, så när jag lägger vikt där så åker det ner. Jag tycker det är störande... jag vill inte att min nya laptop ska ha några skavanker. Jag ska ring Misco på måndag och be om att få skicka tillbaka den och få en annan.

Fler bilder:
http://dentarg.net/tmp/x60s/Image1.jpg
http://dentarg.net/tmp/x60s/Image2.jpg

Jag kan se att det skiljer på vänster och höger sida.

Jag har även ett litet glapp höger sida, dock inte i närheten av det som du har, kanske knappt 1 millimeter

Permalänk
Medlem

Det ska du inte acceptera du ska ha vad du betalt för ! om man medvetet köper en skev dator så ska man ha det men inte annars!..........jag hoppas fortfarande på en liten recension trorts på den oskeva du fått

Visa signatur

Athlon 64 3000+ | MSI K8T Neo FIS2R | 1024 mb Kingsmax pc 3500 | PC Geforfe 6800

Permalänk
Medlem

Fick ett meddelande från Seeco idag. Tänkte dela med mig av det och mitt svar på det.

Citat:

Seeco wrote on Idag 18:09:
Hej Dentarg!

Idag upptäckte jag nåt som jag inte fattar hur jag har kunnat missa - min x60s främre högra fot svävar också 1-2mm upp i luften, ställd på en helt plan yta vippar alltså datorn mellan bakre vänstra och främre högra foten, precis som på din dator.

På grund av detta är jag nu väldigt intresserad av hur det har gått för dig med det här problemet, själv känner jag att om man köper en laptop av ett märke som förknippas med god byggkvalitet så förväntar man sig bra mycket mer.

I måndags ringde jag upp Misco. Jag berättade att det var fel på min Thinkpad jag fått av dem fredagen innan helgen. Jag blev då kopplad till någon på Misco som kunde svara på såna frågor. Jag berättade om problemet igen för person #2 som direkt hänvisade mig till IBM (Lenovo) (0771-171040)

Tackade och ringde dit. Efter ett antal menyval fick jag prata med en levande person. Jag berättade återigen om mitt problem. Han konstaderade att datorn behövdes skickas till deras verkstad. "Powermill Service" i Järfälla. Jag fick uppge namn och adress på mig själv och modelnummer och serienummer på min thinkpad, så fick jag ett referensnummer av honom som jag skulle märka datorn med. Frakten för att skicka datorn till Järfälla skulle jag behöva stå för själv, men returfrakten skulle de stå för.
Jag frågade hur lång tid detta skulle ta och det brukade ta fem arbetsdagar sa killen i telefon, men allt berodde på hur mycket de hade att göra på verkstaden.
En lustig detalj var att killen jag pratade med inte hade varit med om det här problemet under de 2 år han jobbat där, men han visste precis vad de skulle göra på verkstaden för att åtgärda problemet. (Spänna upp datorn/chassit och vrida det rätt (ungefär - kommer inte ihåg riktigt vad han sa.)

Detta var inte så lockande, skicka datorn till verkstad det första man gör, så jag gav mig på Misco igen. Tänkte att jag kanske kan lämna tillbaka den (hade ju bara haft den i tre dagar, bara startat den) och beställa en ny... men det ville sig inte, eftersom om man har packat upp datorn (sa de först) har man brutit den tekniska plomberingen (har att göra med serienummer med mera). När jag sa att datorn var oanvänd gick de med på att ta tillbaka den om den inte var startad. Jag hade ju faktiskt startat den, så jag ville inte chansa på det, så jag berättade hela historien igen och krävde att de skulle stå för frakt till Powermill i Järfälla.

Det gav lite resultat. De skickade ut en fraktsedel med RMA-nummer, fick den idag och gick till Posten och skickade iväg datorn till Misco.

Först ska deras tekniker kolla om de kan åtgärda felet, annars ska de skicka den vidare till Powermill. Känns som att det antagligen kommer ta lite längre tid än om jag skickat den direkt till Powermill, men jag slapp betala frakten nu, och man kan ju hoppas, att om inte felet går att åtgärda, ger mig Misco en ny korrekt byggd Thinkpad.

Citat:

En annan grej jag också har lagt märke till är att plasten vid den blå thinkvantage-knappen liksom buktar uppåt och fjädrar nedåt ca 2mm när jag trycker på den.

Jag märkte PRECIS samma sak! Känns lite "plastigt", var ju just för att slippa den känslan jag bestämde mig för IBM/Thinkpad.

Citat:

Detta får det att se som att Lenovo lastar av en massa andrasorteringens laptops på svenska studenter, vilket inte alls känns bra.

Tänk om det är så?! Vore verkligen vidrigt...

Visa signatur

» Dell UltraSharp U2410

Permalänk

Jag fick min x60s igår och förstaintrycket är att den är stabil och definitivt varken plastig eller skev. Det verkar tyvärr som du har fått ett måndagsexemplar dentarg Jag är väldigt glad att jag valde denna över Macbook/Si1520 trots att de är aningens bättre rent tekniskt sett (har kännt på båda IRL). Mycket nöjd. Två tummar upp! Enda nackdelen hittils är att den medföljande windows-installationen var totalt sönderbloated med massa skitprogram så blir till att formatera om hddn förmodligen (har partitionerat upp och installerat ubuntu via pxe netboot på annan partition, allt fungerade direkt).

Enligt distansköpslagen (eller vad det heter) har man rätt att returnera produkter (även använda) upp till 30 dagar efter köp om jag inte minns fel så länge de inte är trasiga (jag vet åtminstonde flera som har lyckats göra detta med diverse hemelektronik de inte varit nöjda med och jag tror inte affärerna gör det bara för att vara snälla). Mao borde du kunna kräva att få pengarna tillbaks (nu kanske det är försent dock).

Permalänk
Medlem
Citat:

Enda nackdelen hittils är att den medföljande windows-installationen var totalt sönderbloated med massa skitprogram

Haha, ja. Det är helt otroligt att de levererar datorn så
För alla som inte startat upp en ny Thinkpad på sistone: http://www.flickr.com/photos/dentarg/299541949/

Ang. Ubuntu. Har du testat allt? Ljud? Nätverk? WLAN? Bluetooth? Vänteläge? Hibernate? Fingeravtrycksläsaren? Kortläsare? SMP (dual core)?
Har du någon uppfattning om hur lång batteritiden är i Ubuntu?

Visa signatur

» Dell UltraSharp U2410

Permalänk

Nej, inte ALLT. Med allt menade jag det jag använder.
SMP (båda processorerna upptäcks och är med i leken), ljud, nätverk (lan+wlan), bluetooth fungerade rakt av vad jag vet. Hibernate provade jag men fungerade inte out of the box (men skall gå att få att fungera). Fingeravtrycksläsaren är detekterad men har inte provat den (men skall också fungera). Kortläsaren inte ens tänkt på. Batteritiden är väl problemet (kärnan klarar ju tydligen inte riktigt av att skala ner hastigheten osv korrekt när den går på batteri), men den rapporterar ändå drygt 2 timmar med fulladdat batteri och utan att ha optimiserat för lång batteritid på något sätt förutom det som sker automatiskt (dvs skärmstyrkan sänks).

Permalänk
Medlem

Bra jobbat dentarg, då vet jag ungefär vad jag har att vänta mig. Det låter ju bra att det är nåt som kan fixas via service i alla fall, frakt till järfälla är jag till och med beredd att pröjsa för att slippa låta datorn ta omvägen förbi Miscos tekniker. Jag vill verkligen minimera tiden jag måste vara utan min baby, fem arbetsdar låter ju rätt okej. Som du skriver har de säkert bra rutiner för det här. I övrigt har jag verkligen fått en djup och vacker relation till den här laptopen, helt klart faktiskt mitt bästa köp på mycket länge, trots problem.

Skulle vara intressant att få se hur de gör för att räta upp datorerna på det där stället Ser framför mig hur de hettar upp burken med gasolbrännare och ger den ett rappt hammarslag typ Eller i värsta fall, gör en snabb snitsig täljning på ena gummifoten och postar tillbaka den..

EDIT:
Kom på en grej till jag skulle skriva till dentarg. Den första gången jag beställde en x60s var från Dustin tidigt i höst, innan erbjudandet hade förändrats. Jag upptäckte ganska direkt att jag hade en "fastnad" (vitlysande) pixel i skärmen och bestämde mig för att returnera datorn genom ångerrätten. Då började också Dustin först krångla och prata om att datorn inte fick ha startats för att få returneras på det sättet, men efter en del tjat lyckades jag ändå få numret till nån Lenovo-support där en vänlig kille förklarade för mig hur jag kunde göra systemåterställning via den här 4-5GB specialpartitionen. Efter detta skulle datorn tydligen anses som ostartad igen Sagt och gjort, jag gjorde en systemåterställning, skickade tillbaka datorn och fick mycket riktigt mina pengar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Skickade datorn till Misco i onsdags. De tog emot den igår. Skickade ivägen till Powermill idag. Powermill tar 5-10 dagar på sig... sen ska den tillbaka till Misco, sen till mig. Drygt...

Jag gjorde också en systemåterställning, eftersom jag tänkt lämna tillbaka den, men efter systemåterställningen bootade den ju Windowsinstallationen där man bland annat skriver in ett användarnamn. Det gick inte att stänga av den på något sätt (kunde väl tagit ut batteriet...), så jag körde igenom den. Då måste det ju märkas att man har startat den...

Visa signatur

» Dell UltraSharp U2410

Permalänk
Medlem

Jo nog märks det att man har startad den, men tydligen var systemåterställning tillräckligt för att göra Dustin/Lenovo glada. När jag gjorde systemåterställning på den dator jag skickade tillbaka stängde jag helt enkelt av den så fort windows-installationen stannade till, genom att hålla in power-knappen länge.

Ang. powermill då, jag ska skicka in min dator så snart jag får möjlighet, men jag märker att jag segar mig lite på grund av att jag inte vill vara utan den. Jag får helt enkelt bita i det sura äpplet på måndag eller så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seeco
Jo nog märks det att man har startad den, men tydligen var systemåterställning tillräckligt för att göra Dustin/Lenovo glada. När jag gjorde systemåterställning på den dator jag skickade tillbaka stängde jag helt enkelt av den så fort windows-installationen stannade till, genom att hålla in power-knappen länge.

Testade det där med att hålla in powerknappen, men det hade ingen effekt.

[QUOTE]
Ang. powermill då, jag ska skicka in min dator så snart jag får möjlighet, men jag märker att jag segar mig lite på grund av att jag inte vill vara utan den. Jag får helt enkelt bita i det sura äpplet på måndag eller så.
[/QUOTE]

De sa till mig när jag pratade med dem (IBM/Lenovo alltså) att det var helt okej att skruva ut hårddisken innnan man skickar ivägen den. Det kan du ju göra så vet du att det inte händer något med dina grejer.

Visa signatur

» Dell UltraSharp U2410

Permalänk
Medlem

Vah, hände inget? Det har funkat undantagslöst för mig att stänga av den här och många andra laptops genom att hålla in powerknappen ett tag, typ 5-10 sekunder eller nåt. Well well...

Plocka ut hårddisken låter ju som en bra idé, tackar för tipset

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seeco
Vah, hände inget? Det har funkat undantagslöst för mig att stänga av den här och många andra laptops genom att hålla in powerknappen ett tag, typ 5-10 sekunder eller nåt. Well well...

Plocka ut hårddisken låter ju som en bra idé, tackar för tipset

Nope, inget hände, och jag tycker jag höll in länge nog. Nåja, jag får testa igen när jag får tillbaka den.

Visa signatur

» Dell UltraSharp U2410