Permalänk

Core 2 Duo E6600

Tjenare alla unga och gamla.

Jag köpte en ny dator från InetData ute på Ringön Hisingen för 2 veckor sedan.

Den går som en klocka, inga spel är för krävande för datorn.

Men en sak är fel, efter drygt en vecka då jag haft datorn så har den börjat krångla lite.

Saken är att när datorn är igång så händer det typ en gång om dagen minst att datorn låter "Biiiiiiiiii" så stängs datorn av, ingen mjukvara hinner stänga ner, datorn bara förlorar strömmen helt plötsligt.

Efter den stängts av går den inte starta på 5minuter, försöker jag så resulterar det till att den stänger av sej på 2-3 sekunder.

Jag skrev till InetData support och fick svaret att mitt problem lät som ett Värmeöverslag eller nått åt det håller, att jag skulle gå igenom datorn och kolla så fläktarna satt som de ska och att allt kör som det ska.

En sak jag då kom att tänka på är att jag hörde ett konstigt ljud när jag fick datorn från första dagen, tittade innanför skalet och ser på CPU fläkten att den ibland inte snurrar, den står bara stilla, i spelen så står den ochså stilla, och när den väl snurrar så säger BIOS att den rör sej i 700RPM och CPU'n ligger på 35grader, är 35grader förmycket eller?

Angående 700 RPM så tycker jag det är konstigt, på min gamla dator Socket 478 så fick CPU fläkten 5000RPM alltså 4300RPM snabbare än den nya datorns fläkt.

Vad tror ni kan vara felet, ska fläkten snurra snabbare och kyla konstant eller kan det vara nån inställning någonstanns för att den ska snurra konstant och inte ibland?

Blev väldigt rädd när Support killen skrev att han tyckte det lät som ett värmeöverslag, den är ju helt ny och redan när ja fick den skulle ett ökänt problem följt med?

Datorn valde jag i delar som sedan Inet byggde ihop.

Intel Core 2 Duo E6600
2048MB DDR2 PC6400
2x 320GB SATA2 Hårddisk
GF 7900 GS 256MB SLI
Ipower Xtreme Edition 600W

Hoppas på svar så snabbt som möjligt

//M v h Mr. Coffe

Permalänk

om bios säger 35c så ligger core tempen förmodligen mellan 45-50c. när du tittar i bios idlar cpu:n dessutom. ett delta på 15-20c är inte ovanligt vilket i värsta fall skulle innebär en load temp på runt 70c, vilket är för högt. dock är det inte högt nog för att den ska stänga av. dessutom borde den throttla först.

men innan vi drar några förhastade slutsatser vore det bra med lite mera info. finns det något mönster i avstängningarna eller sker det helt random? alltså, sker det vid mycket hög belastning eller när du spelar spel eller liknande?

skulle kanske kunna vara överhettning av nätagget. ta en titt och kolla att psu-fläkten uppför sig som den ska.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
om bios säger 35c så ligger core tempen förmodligen mellan 45-50c. när du tittar i bios idlar cpu:n dessutom. ett delta på 15-20c är inte ovanligt vilket i värsta fall skulle innebär en load temp på runt 70c, vilket är för högt. dock är det inte högt nog för att den ska stänga av. dessutom borde den throttla först.

men innan vi drar några förhastade slutsatser vore det bra med lite mera info. finns det något mönster i avstängningarna eller sker det helt random? alltså, sker det vid mycket hög belastning eller när du spelar spel eller liknande?

skulle kanske kunna vara överhettning av nätagget. ta en titt och kolla att psu-fläkten uppför sig som den ska.

tyvärr är det svårt att säga, den står i mitt rum och jag sover på natten med balkong dörren öppen så en lär få bra kylning så sätt.

Den stängs av när jag låter Utorrent vara igång på nätterna, annars kan den stängas av när jag inte utsätter den för någon belastning alls skulle jag vilja säga, jag kan spela Battlefield 2, köra diskdefragmenteraren, söka virus och ladda hem dvd filmer i 530Kb/s utan att den stänger av sej, så det är nog random, det bara händer helt plötsligt.

Tror du/ni det är mjukvaru problem eller är det cpu-fläkten allt beror på / bioset?

fattade inte det första du skrev, om bios säger att cpu är 35c så är den 50c egentligen?

Permalänk
Medlem

CPU-fläkten ska defenitivt snurra hela tiden. Tycker också att det låter som överhettning. Är CPU-fläkten helt/rätt ikopplad? Låter lurigt annars. Du kan ju testa att ta en annan fläkt och sätta dit på kylaren, för att utesluta att det är fläkten det är fel på. Blir det samma fel kanske det kan vara fel på moderkortet, kanske CPU-fläkts-ström-uttaget. Testa koppla en CPU-fläkten till ett chassi-fläkts-ström-uttag istället och se om den fortfarande blir för varm, alternativt en annan fläkt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av studenten87
fattade inte det första du skrev, om bios säger att cpu är 35c så är den 50c egentligen?

bios visar inte core temp, dvs temperaturen precis vid cpu:ns kärnor, där det är som allra varmast. för att se core temp rekommenderar jag att du skaffar programmet TAT (i första hand) alternativt Core Temp. dessa program visar core tempen med stor precision vilket underlättar felsökning. mobos har nämnligen en tendens att inte vara speciellt precisa vad gäller tempmätning. dessutom har TAT blivit mer eller mindre standard i och med C2D, så det blir lättare att jämföra temps med andra användare.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thewli
CPU-fläkten ska defenitivt snurra hela tiden. Tycker också att det låter som överhettning. Är CPU-fläkten helt/rätt ikopplad? Låter lurigt annars. Du kan ju testa att ta en annan fläkt och sätta dit på kylaren, för att utesluta att det är fläkten det är fel på. Blir det samma fel kanske det kan vara fel på moderkortet, kanske CPU-fläkts-ström-uttaget. Testa koppla en CPU-fläkten till ett chassi-fläkts-ström-uttag istället och se om den fortfarande blir för varm, alternativt en annan fläkt.

Såg nått när jag sökte på 800rpm & efter E6600 så var det nån annan som hade frågat om nått liknande problem eller en fundering här på forumet och fått svar att datorn/cpu fläkten kalibrerar eller något när den startar när datorn startar och sedan stannar och startar stannar och startar om och om igen tills man kommer in i windows fast min då står stilla och ibland snurrar.

såg i bios att alla funktioner eller vad man nu säger om att datorn ska varna ifall cpu fläkten stannar eller kör mindre än en viss hastighet var avstängda eller stod på disable eller vad det nu var, ja har dock inget annat o testa med och eftersom jag köpte den och bad dom sätta ihop den hoppas jag dom byggt den rätt, de borde ju endå göra rätt

men när jag köpte den så ville jag ha med kylpasta men fick då höra genom telefon att det inte behövdes för att cpu'n redan hade kylpasta under sig som följde med.

vad tycker ni ja ska göra? köra den som vanliga låtsas som inget har hänt? det sitter ju endå 4 stycken andra fläktar i datorn, bakfläkt, framfläkt, sidofläkt, topfläkt, och den i nätagget då som snurrar som den ska, kan även installera en fläkt på golvet på chassit.

//Coffe

Permalänk

nej! jag tycker verkligen att du ska ta tag i det här. köper man en dator, som ju är en förhållandevis dyr vara, så ska den också fungera. men om du inte lyckas lösa det hela själv, så tycker jag att du ska kontakta säljaren, beskriva problemet och be att de felsöker. det är ju inget kul att ha ett system som spontanrebootar.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
nej! jag tycker verkligen att du ska ta tag i det här. köper man en dator, som ju är en förhållandevis dyr vara, så ska den också fungera. men om du inte lyckas lösa det hela själv, så tycker jag att du ska kontakta säljaren, beskriva problemet och be att de felsöker. det är ju inget kul att ha ett system som spontanrebootar.

men det känns väldigt segt om jag måste skicka in datorn till affären igen.. har inget körkort och morsan kör ju så affären hinner stänga innan morsan slutat jobbet och tagit sig hem med bilen =/

För dom byggde ju datorn, ska man annars fråga dom om man själv ska ta lös fläkten och åka in kollektivt till affären och få den bytt om det är möjligt fast ja vet ju inte om det är problemet.

"nu tittar jag ner innanför min dator cpu fläkten går:

kör 2 sek
stannar 5 sek
kör 2 sek
stannar 5 sek
kör 2 sek
stannar 5 sek
kör 2 sek
stannar 5 sek
kör 2 sek
stannar 5 sek

om och om igen i samma spår..

om nån har den cpu fläkten kanske vet ni om det finns nått relä eller vad de kallas för där man kan skruva upp hastigheten på fläkten?

Permalänk
Medlem

Men min fläkt stannar alltid när datorn varit av en lång tid (CPUn e kall). Har en AC7 fläkt. Och har aldrig kraschat i nått spel, el att datorn stängt av sig..
Det ska vara så. CPU fläkten för min dator, väljer själv hastigheten.. Ökar ju varmare CPUn blir...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I Kill
Men min fläkt stannar alltid när datorn varit av en lång tid (CPUn e kall). Har en AC7 fläkt. Och har aldrig kraschat i nått spel, el att datorn stängt av sig..
Det ska vara så. CPU fläkten för min dator, väljer själv hastigheten.. Ökar ju varmare CPUn blir...

du har rätt, ja ringde till InetData, och de visste inte varför min dator stänger av sej att strömmen bara bryts men de hävdade att inget var fel på själva CPU fläkten då de med menade att fläkten bara kör igång när den verkligen känner att den behöver kyla flänsen.

men de ville ha in datorn för en felsökning, ja har 24månaders garanti så jag får se när jag orkar skicka in den, men som de sa, bättre göra det så fort som möjligt så inget annat börjar gå sönder med

Men en sak undrar jag med dator affärer, om nån vet, plockar dom bort alla dvd-r filmer jag laddat hem, alltså olaglig mjukvara jag laddat hem, program, operativsystem, filmer, musik, spel som ligger i en hårddisk som används för att spara saker?

eller har de ingen rätt att plocka bort det utan kundens ord?

Permalänk
Medlem

Tror jag inte de gör, om de inte måste formatera.

Permalänk
Medlem

jag praoa på data affär denna vecka, vi satt o fundera om man skulle bränna ner några filmer från en dator me 150gb nerladdade filmer, så man kunde kolla hemma.. så dom tar nog inte bort, iaf inte där jag va

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av studenten87
Men en sak undrar jag med dator affärer, om nån vet, plockar dom bort alla dvd-r filmer jag laddat hem, alltså olaglig mjukvara jag laddat hem, program, operativsystem, filmer, musik, spel som ligger i en hårddisk som används för att spara saker?

eller har de ingen rätt att plocka bort det utan kundens ord?

först och främst tror jag inte de bryr sig för fem öre. sen är det inte deras sak att leka domstol, de har ingen juridisk rätt att avgöra vad som bryter mot upphovsrätten och vad som inte gör det. trots allt är hårddiskarnas innehåll din egendom tills motsatsen är bevisad.

sen kan man ju argumentera för vad "laga en dator" innebär. om du lämnar över burken till dom med instruktionen "felsök och laga eventuella fel", så kan det ju anses omfatta formatering om det visar sig nödvändigt. i så fall gör dom ju inte fel. du kan kanske fråga om dom kan kontakta dig ifall en formatering blir nödvändig så kan du ta ställning till det då. enda gången jag varit tvungen att lämna in hela burken så bad jag dom ringa om dom skulle vara tvungna att formatera. nu behövdes aldrig det iofs men ändå. sen är det väl en annan sak om dom inte håller vad de lovar...

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
först och främst tror jag inte de bryr sig för fem öre. sen är det inte deras sak att leka domstol, de har ingen juridisk rätt att avgöra vad som bryter mot upphovsrätten och vad som inte gör det. trots allt är hårddiskarnas innehåll din egendom tills motsatsen är bevisad.

sen kan man ju argumentera för vad "laga en dator" innebär. om du lämnar över burken till dom med instruktionen "felsök och laga eventuella fel", så kan det ju anses omfatta formatering om det visar sig nödvändigt. i så fall gör dom ju inte fel. du kan kanske fråga om dom kan kontakta dig ifall en formatering blir nödvändig så kan du ta ställning till det då. enda gången jag varit tvungen att lämna in hela burken så bad jag dom ringa om dom skulle vara tvungna att formatera. nu behövdes aldrig det iofs men ändå. sen är det väl en annan sak om dom inte håller vad de lovar...

ok thx bra att veta

en sak till, går det på nått sätt höja strömförsörjningen av usb-uttagen på moderkortet? datorn gnäller över att det försvinner när jag har, usb mus, usb tangentbord, usb cam, usb fotoskrivare, usb kamera & usb fläkt

när fläkten är igång stänger den av alla andra usb enheter så måste ja starta om datorn annars funkar inte det andra oavsett om ja stänger av fläkten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
om bios säger 35c så ligger core tempen förmodligen mellan 45-50c. när du tittar i bios idlar cpu:n dessutom. ett delta på 15-20c är inte ovanligt vilket i värsta fall skulle innebär en load temp på runt 70c, vilket är för högt.

Vänta nu.. så om BIOS visa 35 grader så menar du att det betyder 70?

F.ö. så gör processorn allt annat än o idla i BIOS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rodik
Vänta nu.. så om BIOS visa 35 grader så menar du att det betyder 70?

F.ö. så gör processorn allt annat än o idla i BIOS

ok, om processorn inte idlar i bios så stämmer ju inte det där om load temp, så du skippar vi det. men den temp som bios visar är tagen från mobot:s cpu-sensor, vilken vanligen visar en temp 10-15 grader lägre än core temp. ibland är skillnaden ännu större vid load. så 35c i bios motsvarar troligen (som jag skrev) en core temp på 45-50c.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk

uppdatera bios kanske kan hjälpa, nu har säkert någon skrivit det men orkar inte läsa allt.

Visa signatur

E6750@3,46Ghz| Asus pk5| Crucial PC8500@1066Mhz 4096MB|ATI 4870 | Samsung syncmaster 225bw

Permalänk
Medlem

Jag föreslår att du gör följande (tror nån också nämnde det):
Ladda hem 'CoreTemp' och 'Intel Thermal Analysis Tool' (TAT).

Sen jämnför du hela tiden resultaten mellan vad kärnan visar i olika laddningar med vad mobo tempen visar, då har du skillnaden sen.

Jag har 5 grader mellan mobo och core vid idle och 6-8 vid hög load, sett vissa som beskriver de har över 10-15, vet inte varför det är olika är om det är programmen som ljuger (kan man ju aldrig riktigt veta) men så gjorde jag iaf när jag var lite orolig för min temp.

Hoppas det löser sig för dej,
Fidde

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
ok, om processorn inte idlar i bios så stämmer ju inte det där om load temp, så du skippar vi det. men den temp som bios visar är tagen från mobot:s cpu-sensor, vilken vanligen visar en temp 10-15 grader lägre än core temp. ibland är skillnaden ännu större vid load. så 35c i bios motsvarar troligen (som jag skrev) en core temp på 45-50c.

Det var ett jäkla dillande om temperaturer.. Ska du ha fram en temperatur som kan klassas som hyffsat pålitlig är det en extern termometer som krävs. Sensorerna som mäter temperaturer på moderkortet är de samma oavsett vilket program du använder dig av, så det blir inte mer rätt eller pålitligt på något sätt.

Visa signatur

System:
Hemmabyggt trächassi DFI Lanparty Ultra-D SLI moddat AMD 3700+ @ 2.55 GHz 24/7 San Diego, nvidia Geforce 6800GS PCI-e. 2x512 Twinmos Speedpremium BH-5 RAM 200 Gb samsung pata

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dagoth-ur
Det var ett jäkla dillande om temperaturer.. Ska du ha fram en temperatur som kan klassas som hyffsat pålitlig är det en extern termometer som krävs. Sensorerna som mäter temperaturer på moderkortet är de samma oavsett vilket program du använder dig av, så det blir inte mer rätt eller pålitligt på något sätt.

naturligtvis är en extern termometer det bästa. sen vet jag inte riktigt vad det är du pratar om. självklart är sensorerna desamma oavsett vilket program man använder för att läsa av dem. problemet är ju att olika program läser av olika sensorer.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Men du. Om du inte redan har gjort det så läs igenom manualen som beskriver BIOS och se ifall du kan hitta någon inställning i BIOS som du kanske ska ändra.