Klockan ställer om sig

Permalänk
Medlem

Klockan ställer om sig

Installerade om windows för ett par månader sen, och allt fungerar bra, men för några dagar sedan började klockan krångla.

Den ställer om sig själv, varje gång man startar datorn är det en ny tid, och ställer man rätt den så varar det bara tills datorn stängs av. När man startar igen är det en ny tid.

Nån som har en aning vad detta beror på?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

Se till att du har Tidszon GMT+01:00.

Klockan justeras ju via internet och om tidszonen är fel så kommer den justera klockan till den felaktiga zonen.

Permalänk

Har haft samma problem jag, jag bytta batteriet och så blev det bra för mig. Vad jag förstått ska dom batterierna inte kunna ta slut så länge man använder datorn egentligen, men aja, det löste ju mitt problem iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Addelante
Har haft samma problem jag, jag bytta batteriet och så blev det bra för mig. Vad jag förstått ska dom batterierna inte kunna ta slut så länge man använder datorn egentligen, men aja, det löste ju mitt problem iaf

De tar slut men om batteriet är slut så ställer sig klockan automatiskt i vilket fall så länge man har rätt tidszon. Det kan dock variera i tid mellan omställningen så därför går klockan fel varje gång man startar datorn om batteriet är slut.

Permalänk
Medlem

Tidszonen är rätt. Ska man behöva byta batteriet redan efter 2 år?

Dessutom verkar den inte kunna synkronisera klockan med windowstimeservern.

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NAD
Tidszonen är rätt. Ska man behöva byta batteriet redan efter 2 år?

Dessutom verkar den inte kunna synkronisera klockan med windowstimeservern.

Hade samma problem och allting löstes genom att byta batteriet på moderkortet.

Och då var datorn bara 2,5 år gammal, batterierna brukar hålla längre än så. Har t.ex. en 200 MHz som är 7-8 år gammal och den har vi aldrig behövt byta batteriet i. Men men, är väl olika kvalité på dem helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Hmm ok... vad är det för sorts batteri som sitter där? Nåt med C har jag för mig, men mer exakt?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

CR2032 brukar det vara.

Permalänk
Medlem

Ibland står det inte vad det är för modell på batteriet, men det är bara att mäta med ett skjutmått.
Ett CR2032 är Ø20mm och 3,2mm tjockt.

Permalänk
Medlem

Tack för infon

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.