Texturfel på X1900XTX
Halloj.
Har lite skumma texturfel i 3D-applikationer och har inte lyckats sätta fingret på vad det beror på.
Lite exempel på hur det kan se ut:
http://oljud.se/files/gfxerr/wow1.jpg
http://oljud.se/files/gfxerr/wow2.jpg (ovanligt att det blir så här mkt)
http://oljud.se/files/gfxerr/wow3.jpg
http://oljud.se/files/gfxerr/bf2142.jpg
Felen sitter fast i texturerna och rör sig tillsammans med polygonerna de ligger på.
Har provat Windows XP med Catalyst 6.9, 6.10 samt 6.11. Installerade Windows Vista beta på en annan hårddisk och fick liknande texturfel i gränssnittet där (dvs inte bara i 3d-spel). Installerade om Windows XP med Cat 6.11 men utan skillnad.
För att krångla till det ännu mer så lämnade jag in datorn på service (jag har ingen bil och datorn väger en 15-20kg så det är inget jag gärna gör om) varpå det upptäcktes att mitt relativt nyköpta minne var defekt. Fick nya minnesmoduler och allt gick bra. Sedan började texturfelen dyka upp efter några timmars spelande och gradvis komma allt oftare. Är dock rätt säker på att det inte beror på överhettning eftersom det (nu) kommer på en gång och har även provat med extra fläktar mot grafikkort/moderkort.
Om jag alt-tabbar ut till windows och tillbaka så försvinner felen, men dyker upp på andra texturer.
Stängde av Catalyst A.I. varpå 90% av felen försvann.
Kortet har varit vattenkylt (GPU-block + kopparfenor på minneskretsar och 12cm fläkt blåsandes över) men nu sitter standardkylaren där igen. Har dock aldrig varit överklockat.
Memtest86+, SuperPI och liknande program går felfritt i 12+ timmar.
Personligen tycker jag det verkar som att minnet på grafikkortet är lite paj, men jag har inte lyckats hitta ngt program som testar sådant.
Förslag?
----
Min dator:
DFI Lanparty RDX200-CF
AMD Opteron 165 (stock speed igen)
2*1GB Geil DDR 3200
Sapphire Radeon X1900XTX
FSP Epsilon 600W