Permalänk

Hur mycket snabbare har den blivit?

Har följande hårdvara:

AMD 64 3500+ (2200Mhz, L2, Cache: 512KB, Multi x11)
512MB + 256MB Corsair value PC3200
ATI Radeon X800XL

Test 1:
FSB: Defaults
Minne: Auto
Super pi 1M: 49 sekunder

Test 2:
FSB: 215
Minne: Auto
Super pi 1M: 42 sekunder

Test 3:
FSB: 200
Minne: 200
Super pi 1M: 49 sekunder
156
Test 4:
FSB: 220
Minne: 183
Super pi 1M: 46 sekunder

Test 5:
FSB: 235
Minne: 183
Super pi 1M: 42 sekunder

Test 6:
FSB: 245
Minne: 183
Super pi 1M: 39 sekunder

Test 7:
FSB: 250
Minne: 183
Super pi 1M: 39 sekunder

Test 8:
FSB: 250
Minne: 200

Då går det inte att starta datorn. Så jag kör på det jag hade ställt in i test 7.

Hur gör jag nu för att se om att allt är stabilt. Går det att testa med något program? Kan något ta skada?

Hur räknar jag ut hur mycket snabbare processorn har blivit?

Om det är snabbare i Super pi, betyder det att datorn överlag kommer vara snabbare?

Jag kan inte ändra något annat än det här med CPUn och minnerna, går det att få den snabbare på något annat sätt?

Om jag skulle byta processorn mot en AMD 64 3700+, 1MB eller en AMD 64 3800+, 512KB skulle jag märka någon skillnad? Vilken av dessa bör jag isf välja? Eller är det kanske mer värt att köpa en AMD Opteron 165, 1,86Mhz, 2MB för 650:- mer? Eller finns det kanske någon annan processor till socket 939 som jag borde köpa för kring 1500:-?

Jag tänkte byta till ett par TwinMOS PC3200 på 2GB för 1700:- från Komplett. Kommer jag att kunna klocka mer då?

Alla tips är välkommna, svara gärna på ALLA mina frågor. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Tanka prime 95 och låt den gå i typ 12 timmar, har du inga errors då så bortde allt funka... har du provat att ändra volten till prosessorn?

Visa signatur

Jag är killen era mammor varnade er för

Permalänk
Medlem

Ett sätt att kolla om den blir snabbare är att först ställa datorn enl Test 1. Kasta ner den från balkongen på 8e våning och ta tiden från det att den släpps tills det att den träffar marken. Sen ställer du in datorn enl test 7. Gör om proceduren och tar tiden igen. Den bör nu vara snabbare om du ställt in FSB rätt. Testa att slänga ner den 12 gånger sen. Fungerar den fortfarande efter det kan den anses vara stabil.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Ett sätt att kolla om den blir snabbare är att först ställa datorn enl Test 1. Kasta ner den från balkongen på 8e våning och ta tiden från det att den släpps tills det att den träffar marken. Sen ställer du in datorn enl test 7. Gör om proceduren och tar tiden igen. Den bör nu vara snabbare om du ställt in FSB rätt. Testa att slänga ner den 12 gånger sen. Fungerar den fortfarande efter det kan den anses vara stabil.

å vart vill du komma med detta inlägget?

Permalänk
Medlem

Ville krydda forumet med lite morgonhumor, tråkigt att du inte förstod det. Kan inte vara lätt.

Frågan är ju redan besvarad. Så gå nu och gråt någon annanstans.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk

Bra humor här

imeligi: Jag tror inte att det går på mitt moderkort. Men ja ska se, hur mycket bör jag höja med?

Jag tänkte på en annan sak. Går det att räkna ut den nya cpu-hastigheten genom att multiplicera FSBn med multipliern? Dvs att förut hade jag ju 200x11=2200Mhz och nu har jag 250x11=2750Mhz? Borde jag våga mig på att höja till 12 då? Om det nu går med mitt moderkort.

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

Jo balkongtricket gör susen
haha!

Permalänk
Medlem

Hoppas du har koll på tempen! Se till att den i load aldrig överstiger nåt maxvärde för din processor (kan du hitta här någonstans i forumet, ofta runt 65, men kan skilja sig ganska mycket).
Googla lite så ser du om det går att voltmodda moderkortet.
testa hur långt du kan klocka minnena och om fsb sätter stopp genom att sänka multipliers och klocka med fsb.
Därefter är det bara att klocka ställa tillbaka originalmultiplier fsb steg för steg och om du närmar dig minnenas/MB:s max så sänk fsb och öka en multipel. testa lite då och då om det är stabilt. En 3800+ kommer inte ge någon jätteskillnad. Vad behöver du en snabb processor till förresten? Om du tänkt spela så ska du skaffa nytt grafikkort istället och kanske lite mer minne. Många säljer sina begagnade ddr-minnen billigt här på swec. efter att de övergått till ddr2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimmyoner
Bra humor här

imeligi: Jag tror inte att det går på mitt moderkort. Men ja ska se, hur mycket bör jag höja med?

Jag tänkte på en annan sak. Går det att räkna ut den nya cpu-hastigheten genom att multiplicera FSBn med multipliern? Dvs att förut hade jag ju 200x11=2200Mhz och nu har jag 250x11=2750Mhz? Borde jag våga mig på att höja till 12 då? Om det nu går med mitt moderkort.

Tack på förhand!

SJÄLVKLART (!!!) ska du öka multi till 12X OM DU HAR EN FX-PROCESSOR (det tror jag inte att du har det) annars kan det bli svårt... du får öka fsb å volten, å ändra minnen och som dom andra sa att du måste hålla koll på temp.

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Ett sätt att kolla om den blir snabbare är att först ställa datorn enl Test 1. Kasta ner den från balkongen på 8e våning och ta tiden från det att den släpps tills det att den träffar marken. Sen ställer du in datorn enl test 7. Gör om proceduren och tar tiden igen. Den bör nu vara snabbare om du ställt in FSB rätt. Testa att slänga ner den 12 gånger sen. Fungerar den fortfarande efter det kan den anses vara stabil.

Hahaha... jobbigt om man bor i villa. Kan ju iofs kör över den med bilen. Kör bilen sönder och datorn är hel är den stabil!

Visa signatur

Pentium D 2.66 @ 3.9 Ghz, Voltmoddat 7900 GT

Permalänk

Jag har kollat det där med temperaturen hela tiden, den och den har inte ändrat sig speciellt mycket från original, kanske en eller två grader, kanske inget alls. 48c idle, vet dock inte hur jag ska kunna ta reda på hur varmt det är vid load.

Jag kollade nu i BIOS. Det enda jag verkar kunna göra är att ändra FSBn och hur snabbt minnerna ska gå. Riktigt tråkigt. Jag vill mest klocka för att det går. Men känar jag mer på att försöka ställa minnerna snabbare än att ha FSBn jättesnabbt? Kanske inte ens går. Ska försöka.

EDIT: Kollade idag då jag hade varmare i rummet. Den är på 50c idle.

EDIT 2: Har även installerat om Windows idag så jag testade att köra Super pi igen. 37 sekunder den här gången

Permalänk
Medlem

Tempen sticker iväg rätt fort när man ger mer volt...

jag har ökat ca 20 grader idle temp på min C2D genom att klocka den.

För att retas lite så körde den SuperPI 1M på 21sec oklockad (2.4Ghz)
och är nere på 12sec på 3.8 Ghz (men jag kör den 24/7 på 3,7Ghz och då tar
SuperPI 1m 13 sec...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Ville krydda forumet med lite morgonhumor, tråkigt att du inte förstod det. Kan inte vara lätt.

Frågan är ju redan besvarad. Så gå nu och gråt någon annanstans.

Gii...Som att säga 'stoppa en fleese filt i din dator när den är igång eller nått. Rolig humor?

Permalänk
Medlem

Nä det va ju bara tråkigt

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Nä det va ju bara tråkigt

ok....Då är det lungt mellan oss då? :)..kompisar nu eller?