Macbook, vilken prestanda bör man satsa på?

Permalänk
Medlem

Grrr, taskig! Nåja, så länge kvar ska det väl inte vara. Ringde UPS och de sa att den skulle komma idag mellan 9 och 17. Hon tyckte också det var dumt att de inte ringde innan, men det var ju så det fungerade.

Skulle dock vara rätt mys att kunna köra Macbooken på min nya 21" widescreen skärm.. whoah! Ska nog beställa en sådan kabel från Dustin och kanske en iPod Nano med det Dustin levererar i alla fall snabbt som attans, med Applestore verkar det vara sådär. Vill inte behöva vänta på att en kabel skickas från norra Kina när den kan skeppas från Stockholm.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
Grrr, taskig! Nåja, så länge kvar ska det väl inte vara. Ringde UPS och de sa att den skulle komma idag mellan 9 och 17. Hon tyckte också det var dumt att de inte ringde innan, men det var ju så det fungerade.

Skulle dock vara rätt mys att kunna köra Macbooken på min nya 21" widescreen skärm.. whoah! Ska nog beställa en sådan kabel från Dustin och kanske en iPod Nano med det Dustin levererar i alla fall snabbt som attans, med Applestore verkar det vara sådär. Vill inte behöva vänta på att en kabel skickas från norra Kina när den kan skeppas från Stockholm.

Själv beställde jag en sån kabel i samma veva. Känns mer värt.

Permalänk
Medlem

Ja, det är sant.. Men jag har inte haft mat på två veckor nu för att jag beställde Macbooken.. Fått äta det som fanns i skafferiet, och nu äntligen har jag fått pengar igen. Man kan bara äta så mycket snabbmakaroner har jag märkt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
Ja, det är sant.. Men jag har inte haft mat på två veckor nu för att jag beställde Macbooken.. Fått äta det som fanns i skafferiet, och nu äntligen har jag fått pengar igen. Man kan bara äta så mycket snabbmakaroner har jag märkt.

Det är sant, kan ju inte lägga alla pengarna på datorn. Får ju dela upp det lite.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde ju det.. La lite pengar på ketchup också hah

Riktigt så illa var det inte.. Hade faktiskt massa infryst mat, så levde på den istället.. Fungerat riktigt bra faktiskt. Ska fortsätta leva billigt så jag kan köpa ännu mer teknikprylar. Fan, visste att det skulle bli såhär när jag flyttade hemifrån.

Permalänk
Medlem

Det tog en del tid att skicka datorn från Suzhou i Kina till Arnhem. Tog säkert 4 dagar innan det syntes någon hos TNT.
Beställer du något som inte måste byggas så går det rejält mycket fortare.
Beställde en AirPort från applestor i fredags då de hade 400kr rabatt och då betalningen skedde i måndags så och behandlas i 24h så kommer den faktiskt idag. Det är inte fy skam om man tänker på att den skickas från Eindhoven.

Vad gäller att köra en minnes sticka i MacBooken så har jag läst att det inte går.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Jävla skräp då. Nu står det "Omplanerad leverans: 7 December".

Usch å fy. Nu har jag ju tagit ledigt idag för att kunna vara hemma och vänta på datorjäveln, så omplanerar de leveransen efter halva dagen. Skräpföretag. Nästagång vill jag hämta på posten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
Jävla skräp då. Nu står det "Omplanerad leverans: 7 December".

Usch å fy. Nu har jag ju tagit ledigt idag för att kunna vara hemma och vänta på datorjäveln, så omplanerar de leveransen efter halva dagen. Skräpföretag. Nästagång vill jag hämta på posten.

Ajdå. :/ Jag fick på ett av mina beräknade. Första beräknade 1a dec, andra beräknade 4e dec arbetsdagen efter.

Permalänk

Om man inte vill ta ledigt kan man ju be dem leverera till jobbet.

Permalänk

Någon här som vet ifall man får 2x512 MB eller 1x1024 MB då man beställer 1024 MB ram? Och vars finns det att köpa mer minne som inte kostar hutlöst som man själv kan pilla i datorn? Jag undrar samma sak med hårddisken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimmyoner
Någon här som vet ifall man får 2x512 MB eller 1x1024 MB då man beställer 1024 MB ram? Och vars finns det att köpa mer minne som inte kostar hutlöst som man själv kan pilla i datorn? Jag undrar samma sak med hårddisken.

2x512 om du beställer 1 GB (standard på mellanmodellen alltså)
Du får 2x1024 om du beställer 2. Nästan rekommenderat att göra det direkt.. Minnena på Apple har sjunkit avsevärt sedan senaste uppdateringen ..
Och det är ju jobbigare att byta ut minnenan i efterhand i och med att du då sitter med två i princip helt värdelösa minnesstickor på 512 styck.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Om det är så, så är det nog lika att köra på 2GB på en gång. Så om jag snikar blir det 12k och om jag vill ha med superdrive blir det 13k. Fan vad dyrt. Och jag som bara tänkte köpa för 10k först.

Hur som helst. Med superdriven kan man alltså bränna dvd och inte bara läsa dem? Jag har bränt en dvd-skiva sedan jag köpte dvd-brännare till min stationära för några år sedan. Så är det värt en tusing extra för den snabbare processorn?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimmyoner
Om det är så, så är det nog lika att köra på 2GB på en gång. Så om jag snikar blir det 12k och om jag vill ha med superdrive blir det 13k. Fan vad dyrt. Och jag som bara tänkte köpa för 10k först.

Hur som helst. Med superdriven kan man alltså bränna dvd och inte bara läsa dem? Jag har bränt en dvd-skiva sedan jag köpte dvd-brännare till min stationära för några år sedan. Så är det värt en tusing extra för den snabbare processorn?

Större hårddisk samt läsa/bränna DVD-skivor. Jag skulle säga att det är värt det.

Fast då har jag gått och blivit Mac-Fanboy. Samt att jag kör mellanmodellen.

Permalänk
Medlem

Vet nagon hur det ar med Macbook Pro och minne? Vad jag forstatt ar det 1x 1gb 667. Hade tankt kopa till detta minne: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316533

Hur tror ni det funkar? Tanker sarskilt nar man gor det tillsammans med Apples eget minne.

Rescenten dar sager iaf att det ar Ok med Macbook och det minnet, ar det samma i pro...?

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hauk
Vet nagon hur det ar med Macbook Pro och minne? Vad jag forstatt ar det 1x 1gb 667. Hade tankt kopa till detta minne: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316533

Hur tror ni det funkar? Tanker sarskilt nar man gor det tillsammans med Apples eget minne.

Rescenten dar sager iaf att det ar Ok med Macbook och det minnet, ar det samma i pro...?

Vad jag förstått är det 2x512 MB. Detta för Dual-Channel. Det sitter med största säkerhet likadana minnen i MacBook som MacBook Pro då det är samma typ av DIMMs och frekvenser.

Permalänk
Medlem

2x512 är det, men nu när apple toksänkt sina minnespriser, så äre inte längre prisvärt att kolla på att köpa minnen från nån annanstans, inte om amn har råd att köpa minnena samtidigt som datorn. mycket mer prisvärt att köpa 2 Gb direkt från apple då

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Surt, Hem-PC sa kan inte gora sadan config

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

aha, hem-pc, oki, men det där minnet du länkat till har jag i min dator, så lär funka prima

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Den billigaste Macbook Pro har 1x1GB och en ledig plats.

Permalänk
Medlem

Är det nån som har en sån här: http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=1020801&pro... väska?

Är den snygg? Eller har ni nån annan att rekommendera tillsammans med köp av MacBook?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kejsarn
Är det nån som har en sån här: http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=1020801&pro... väska?

Är den snygg? Eller har ni nån annan att rekommendera tillsammans med köp av MacBook?

hur snygg den är ser du väl på bilden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anzy
hur snygg den är ser du väl på bilden?

Visst, men hur snygg är den i verkligheten då? Nä, tänkte på hur den kändes att använda, bära och så. Om någon hade några erfarenheter av den, eller en liknande..