Frågor vid bygge av Asus P5W HD > RAID 1 + systemdisk

Permalänk
Medlem

Frågor vid bygge av Asus P5W HD > RAID 1 + systemdisk

Gomorron,

idag skall jag hem och börja bygga, men jag har små barn och ett par sömnlösa nätter bakom mig så istället för att bygga fel i mitt koma-tillstånd, tänkte jag be om lite vägledning.

Ingående delar;

Asus P5W DH
Antec P180
Hiper 580W
E6600
Scythe Ninja PLUS rev B
2 st Seagate 320GB
1 st Raptor 74GB
Corsair TWIN2X 6400C4 2048 MB
XFX GeForce 8800GTS
Samsung SATA SH-S183A DVD
+ lite annat skräp...

Det som just nu ger mig mest huvudbry är självklart hur/när/varför Seagate diskarna och Raptorn ska kopplas.

I mobo lådan som jag bara hann öppna lite snabbt igår kväll hittade jag två röda SATA + två gula SATA kablar??

1) Är det rätt uppfattat att Seagate diskarna ska kopplas med gula kablar till de två gula "raid 1" och "raid 2" SATA kontakterna "längst" ner på mobot?
Jag kör sedan dessa på en egen lina till nätagget?

2) Raptorn kopplas in med röd SATA kabel till valfri SATA kontakt (dem som sitter tre i klump, en röd och två svarta kontakter)?
Jag kör sedan denna på en egen lina till nätagget tillsammans med DVD brännarn som också kopplas in på en SATA i ovan nämnda "klump"?

3) Vad behöver jag göra med hårddiskarna? Ändra nån jumper, eller? Det var väldigt länge sedan jag satt med ett system med flera hårddiskar....

Jag räknar kallt med lite blod, svett och kanske ett par tårar för att få allt på plats i chassit. Installation av CPU, fläkt, nätagg, minne och grafikkort ser jag idag som överkomliga...

Sen ska det bli intressant att mecka i BIOS för att överklocka....men som sagt var, lite klarhet i hdd-konfigen uppskattas!

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk

kablarna kvittar var du sätter, bara vanliga sata kablar

Visa signatur

Asus P5KC P35, E4500 2.2Ghz@3.3Ghz 1.385v , 2GB Corsair XMS2 5-5-5-12 800Mhz, 160GB sata, Radeon x1950GT 256mb, Xilence 500W, Philips 190S

Permalänk
Medlem

...

om du tänkt kör raid me 320 gb hdderna sätt dom i dom ngn av dom tre huvudsakliga portarna och sätt raptorn förslagsvis i den röda gå in i bios ide config och ställ in sata till raid mode starta xp installen och sätt i disketten med raid drivers och tryck f6 precis när den blå rutan kmr (det står tryck F6 om du vill intstallera....

kablarna är likadanna bara olika färger

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015