Permalänk
Medlem

Toshiba T3200

Min pappa hittade en gammal Toshiba T3200. Den startade och ja irrade omkring i MS-DOS men lyckades inte starta något då ja inte kan alla domdär gammla kort kommandon. Jag har läst att den ska ha Windows 1.1 i sig, hur startar man det?
Någon som kan någon kul historia bakom denna dator? det är en 286a.

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.

Permalänk
Medlem

skriv win och tryck enter?

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

nope, funkade inte. ja testade boot win, run win, append win och start win
inget funkade. finns de något alls man kan göra me burken? typ öppna ett skriv program äns?

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.

Permalänk
Medlem

Lära dig dos.

Man använder sällan dubbelkommandon i dos.

Testa en "dir" för att lista filerna på disken.

"cd katalog" byter till katalogen, "cd .." hoppar ner ett katalogsteg

"edit" är en texteditor i dos, i gamla versioner finns "edlin" vilken är lite krångligare att använda.

"dir *.exe" listar alla exekverbara filer i en katalog
exekverbara filer i dos är .exe .com
.bat är en kommandofil

med dessa kommandon borde du rätt fort luska ut vad det finns för filer och program på burken.

EDIT://
En "ver /r" ger dig dosversion. "mem" är trevligt för att se minnesanvändningen.
De allra flesta externa kommandon kan redovisa sina växlar med ett /? efter.
De interna kommandona kan det också men de ser man inte via en dir i doskatalogen då de ligger inbakade i command.com, dessa är ex vis: dir, cd, rd, del, md.
Om man vill göra en lång tree eller type av en fil så kan man faktiskt pipea det genom något som heter more, så man bara får upp en sida åt gången och får trycka space för nästa.
Då gör man såhär: tree | more
Man kan även sätta annan output än skärm för kommandon som visar saker i kommandotolken. Tex en dir av hela hårddisken ger många sidor text, då kan man göra detta: dir /s > fillista.txt

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.