Permalänk
Medlem

120C~ med speedfan?

Har börjat fundera lite på det här med temperaturer.
http://pici.se/pictures/HyNwkM.png

Som ni ser ligger en del (remote 2) över kokpunkten. Har testat olika OS men gör ingen skilnad, ser fortfarande högt ut. Nu vet jag självklart att detta inte stämmer, men kan man ta reda vilken del 'remote 1 och 2 är', eftersom det inte står namn på dom? Kan det vara något felkopplat om den visar så högt?

Annars ligger väl allt helt okej tror jag. Kan det vara värt att kosta på sig en ny cpu-kylare? kör 'stockkylare' nu. Fan vad datorn låter ibland, det är läskigt högt.
Detta är kanske dock normalt med HP-datorer ;)?
Har heller inte tillgång till bios, så jag kan inte kolla temperaturerna där, dessvärre.

Visa signatur

hej

Permalänk

Kan det inte vara grafikkortet då? De brukat komma upp kring 90-100 grader i load.

Permalänk
Medlem

Verkligen inte.
speedfan brukar ha sensorer som visar 124 grader.
och om du hade något så varmt hade du märkte det
testa bara googla det

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

Okej. Ser temperaturerna bra ut förövrigt?
Får väl leva med att det buggar ibland.
Finns det något annat program för att mäta temperaturen? Hörde något namn, coretemp något, men hittade ingen nerladdningslänk.

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0icer
Okej. Ser temperaturerna bra ut förövrigt?
Får väl leva med att det buggar ibland.
Finns det något annat program för att mäta temperaturen? Hörde något namn, coretemp något, men hittade ingen nerladdningslänk.

dina hårddiskar är väldigt varma.. är inte bra om dom kommer över 50 grader.
Du ska hälst hålla dom under 40 grader.

Visa signatur

| Core 2 Duo E6300 | Shappire Radeon 2600XT 800Mhz/1720Mhz | 2,5 GB RAM DDR2 PC5300 | Biostar A7A 8.0 | Silentium T1 | Razer Diamondback| 400GB HDD (2x200gb) | Win XP| LG Flatron L222WS | Seasonic 350W |

Windows Vista Suger! Åratal har dom haft på sig och de är va dom kommer med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RazoX
dina hårddiskar är väldigt varma.. är inte bra om dom kommer över 50 grader.
Du ska hälst hålla dom under 40 grader.

Så jättevarma är dom inte.. kommer dom över 60c så kan man börja kalla dom varma.

Dessutom så verkar inte speedfan stämma speciellt bra..

Visa signatur

E6750@3,46Ghz| Asus pk5| Crucial PC8500@1066Mhz 4096MB|ATI 4870 | Samsung syncmaster 225bw

Permalänk
Avstängd

Hårddiskar ska aldrig komma över 50 , visst kan de göra det men livstiden minskar.

Permalänk
Medlem

Everest funkar bra att visa temperaturer med. Bara att Googla på Everest home edition så hittar du det.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem

Okej. Dom verkar inte komma över 50 just nu, så kanske inget jag behöver tänka på i dagsläget. Värt att satsa på en ny CPU-kylare?
Har hört att zalman är bra.

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem

Testa med Everest Ultimate Edition så får du fram "alla" tempar.

Jag får iaf fram MB, CPU, Core1, Core2, GPU, GPU diod, GPU omgivning, HDD1, HDD2.

Kan tillägga att jag inte fattar varför mina core temps ligger på 36-37 C resp 37-38 C i idle med C'n'Q påslaget när CPU temp ligger på 54 C idle. CPU tempen borde ju vara typ lägre än core temparna eller?
Jag har AC freezer 64 pro som jag styr med speedfan så att den ligger på 1100 rpm samtidigt som den blåser ut luften mot min 120 mm papst som sitter längst bak i chassit (900 rpm på den). Ambient temp ligger på 36 C.

Hade´

Toby1

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.