Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Amd 3000+ funkar ej med moderkortet?

Jag tänkte ge brorsans dator en lite boost så kom över en AMD 3000+ Socket A.

Moderkortet är nån variant av Shuttle MK40V/N med Via KM400 chipset. Enligt deras hemsida ska moderkortet klara denna cpu. Men när jag trycker i processorn och ska starta datorn så är det bara mörkt på skärmen. Jag har flashat om till senaste BIOS det verkade inte hjälpa.

Värt att notera är att Processorn har 400 mhz FSB. Den 3000+ som finns skyltat i listan är FSB 333 mhz. Kan det vara det som klämmer?

Eller kan det vara minnet som inte hänger med då det är ett Kingston DDR 266 mhz.

Tacksam för tips

http://global.shuttle.com/Support/SupportList.asp?Item=MK40V/...

Permalänk
Medlem

Re: Amd 3000+ funkar ej med moderkortet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Styler

Kan det vara det som klämmer?

Ja!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Går det inte att kringgå det på nåt sätt menar du?

Permalänk
Medlem

Har du senaste bios i?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Ja flashade om det när jag märkte att datorn inte startade upp. Stoppade in den gamla cpun igen och utförde proceduren. Men det blir fortfarande mörkt på skärmen efter flashningen, HDLED lampan blinkar typ och PowerLED lyser inte ens.

Men som t ex på P4:orna (socket 478) Om moderkortet inte klarar CPUns' FSB så klockar den ner sig till moderkortets begränsningar. Jag tycker att det borde bli likadant här ?

Permalänk
Medlem

Stoppa i den gamla processorn, gå in i BIOS och ställ ner FSB och RAM divider till minsta möjliga, byt processor och prova boota.

Visa signatur

Happy Face!