Vad är detta? (Kort med IC-kretsar och ide-kabel)

Permalänk
Medlem

Vad är detta? (Kort med IC-kretsar och ide-kabel)

Vad kan detta var för något?
Har suttit i en väldigt gammal s.k. bärbar Ericsson, det enda jag kommer ihåg om den var att den hade 8mhz samt några kB i minne och hårddisk på 20mb.
Den är hursomhelt sönderskruvad för länge sedan och det enda som finns kvar av den är denna grej, har funderat länge på vad det kan vara och tänkte jag skulle prova här om någon kanske vet vad det är.

Kontakten där på kortet är desamma som det sitter på pata diskar.
Kanske man ska prova med att koppla in den i något gammalt moderkort?
Aja säg vad ni tror det kan vara.

Bild1
Bild2

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro det är ett minneskort.
Med tanke på att det är mycket gammalt så lär det inte vara någon ide att koppla in det i ett moderkort om du inte vill bränna något.
Troligen så är det ram:et till datorn ..
256 bit gånger 8 i varje krets med 150ns åtkomst tid ? (en riktigt vid gissning, någon med elektronik-kunskap kan nog verifiera detta)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem

Visst är det ett minneskort. 256k borde det vara.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Visst är det ett minneskort. 256k borde det vara.

offtopic: .. Du kan ju asmycket. Vilken tid användes dem här minnena ?

Permalänk
Medlem

Såna typer av minnen har väl använts i många år och kan säkert användas fortfarande i vissa typer av lösningar.

Dock är kortet nog special just för den maskinen.

Förr bestyckade man även vanliga pc med lösa ic som man satte i socklar på moderkortet.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Förekomm ända upp på 386 tiden även om det var betydligt vanligare på XT och at

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415