Produkttest: D-Jays in-ear-hörlur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Tack för synpunkterna!

Som jag skrev - vid lyssningstestet användes varken mp3-spelare eller mobiltelefon, utan ett vanligt musikerljudkort med hörlursförstärkare. Vid fälttest ligger det nära till hands att testa med en mobiltelefon, eftersom det är ett av de självklara användningsområdena.

Gällande m-JAYS står det på JAYS' hemsida att "flera m-JAYS modeller kommer lanseras under 2007, som passar till flertalet mobiltilverkare", så vi har båda lite rätt. Formuleringen i artikeln är dock något missvisande, eftersom det ju finns en modell för SonyEricsson-lurar för beställning.

Gällande referensramar skulle jag säga att Shure E3C inte är en rättvis jämförelse med tanke på priset. Det är snarare en partner till de tilltänkta q-JAYS, som man kan förutsätta kommer hamna i ungefär samma prisområde. Att jag valde HPM-70 som jämförelse var delvis för att ljudet i dem torde vara välbekant för de flesta, även om de i sin tur mer liknar j-JAYS än d-JAYS.

Eftersom jag själv har ett par d-jays (som jag för övrigt var på väg att lämna tillbaks, innan jag rockboxade min nano och fick tillgång till lite vettiga inställningar) har jag en frågor som jag gärna skulle vilja ha ett svar på om du har tid.

Jag undrar på vilket sätt du tyckte att sänkningen av mellanregistretförbättrade soundet på distade gitarrer, själv drog jag nämligen ner diskanten lite pga av att jag upplevde de höga övertonerna från bla gitarrerna som lite vassa, men det kanske mer var en balansfråga för dej ?

Kan för övrigt nämna att jag slutligen nöjde mej med att dra ner diskanten 3 db och basen upp 6 db för att få en vad jag upplevede som en relativt balanserad ljudbild ( använder samma inställning oavsett musikstil, även klassiskt ) på min nano som väl anses ge en rätt neutral ljudbild ( equlizern drog för mycket batteri jämfört med den lilla förbättrning den gav så jag skippade den )

Som jag upplever det är d-jays riktiga svaghet baselementet, så fort du börjar närma dej ändarna, blir soundet väldigt otydligt och ibland går det inte ens att avgöra vilken ton basen spelar.

Jag håller för övrigt med de som gärna ville ha med en mp3-spelar i testet, inte minst därför att d-jays som de flesta IEM:s är lite väl känsliga, faktum är att jag inte lyckades hitta någon källa som var tillräckligt ren för att slippa det lilla "hisset" i bakgrunden som du inte verkar ha lagt märke till, verkligen imponerad av ditt ljudkort........

Vad som också vore trevligt vore en jämförelse med nån av de närmaste konkurenterna tex e2c

Funkar för de som är intresserade bäst till rock tycker jag personligen ( distade gitarrer ) och sämst men trots det fullt godkänt till klassiskt

Andra + är ergonomin ( sitter bra, små/platta [ om man somnar på tåget/planet har man inte ont i örat när man vaknar ) och kevlarförstärkta sladdar.

Permalänk
Medlem

bra recension! några av de senare här på swecl. har hållit ganska låg standard men den här var riktigt bra!

ni som bara klagar har nog inte läst tillräckligt noggrannt. det här med att visa eq-inställningar som ger en "normaliserad" ljudbild säger ju mest i hela recensionen. ljud är ju skitsvårt att beskriva objektivt. ofta läser man bara något i stil med: "ljudet var ganska bra". det säger absolut ingenting. med eq-kurvan visas precis var lurarna har sitt fokus. sen kan jag hålla med om att det hade varit intressant att jämföra lurarna med en optimal eq-inställning för resp. lur.

att jämförelseluren inte ligger i samma prisklass som d-jays e såklart synd men det e bättre än inget. är säkert svårare att få tag på test-exemplar ifrån ett etablerat märke från usa, än ifrån ett svenskt företag som vill slå sig in på marknaden.

angående Jays sjunker mitt förtroende för dom när jag läser att det Jens som står bakom det. JOS-mp3-spelarna var inte precis några toppspelare precis. hade medelmåttig ljudkvalitet som bäst. nu plöstligt så är Jens audiofil och ska göra lurar med riktigt bra ljudkvalitet. inte speciellt förtroendeingivande...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Det är en svensk utvecklad produkt och tillverkas kanske på nått konstigt ställe men är altså en egen utvecklad produkt/produkter.

Kanske dessa hörlurar är tillverkade och utvecklade av honom/hans team men när han kom med mp3-spelaren så köpte han bara ett no name märke från korea och bytte namn på skiten och blev miljonär fort som fasen här i sverige... Såg detta på en dokumentär på tv3 för länge sen

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skunk.M
Kanske dessa hörlurar är tillverkade och utvecklade av honom/hans team men när han kom med mp3-spelaren så köpte han bara ett no name märke från korea och bytte namn på skiten och blev miljonär fort som fasen här i sverige... Såg detta på en dokumentär på tv3 för länge sen

Tror det finns ett ord för det ... hm tror det kallas "entreprenör".

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Hehe klockrent jonasy!
Kul å se att den svenskan avundjsukan lever kvar. Sluta klaga på Jens, har är ju smartare än oss tillsammans!
Och även om man inte gillar honom så kan man inte såga luren pga av detta, provlyssna istället och döm sen. Och luren har absolut noll att göra med Jens of Sweden för er som inte förstått detta.
Jag spekulerar bara vilt nu men: Det kanske tom är så att Jens är med på projektet Jays bara för att dom ville ha ett känt namn och få lite media utrymme innan lanseringen?
Hursomhelst diggar jag lurarna starkt men jag kan fortfarande inte bestämma mig vilka som är nummer ett av Shure E2c och dessa(äger båda).

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Man lyckas bara engång...
Han har ju knappast uppfunit något nytt...
Ehh... 995:- så kan jag köpa NY MP3 spelare med Koss lurar och komma undan för halva priset...

Killen gillar att sälja saker med höga marginaler...
Första gången lyckades han för att det stog " Jens of Sweden " på sakerna!
Hade det stått toronado tech (på hitt namn) så hade han sålt 0st

Jag va på Cebit mässan Mar-06 där fans det tillverkare som skulle sätta villket
namn du vill bara du tog 10000-100000st av den... Jag frågade
om jag kunde välja namnet Zony...det gick inte så bra...

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skunk.M
Kanske dessa hörlurar är tillverkade och utvecklade av honom/hans team men när han kom med mp3-spelaren så köpte han bara ett no name märke från korea och bytte namn på skiten och blev miljonär fort som fasen här i sverige... Såg detta på en dokumentär på tv3 för länge sen

Många av dessa "no name" skitspelare fick lysande kritik i recensioner... Men visst, jag är själv splittad i min uppfattning om honom...

Permalänk
Medlem

"och det ska bli intressant att se vad ”Super-Jens” hittar på härnäst."

Skön kommentar av någon opartisk,kanske är det Jens själv som står bakom annonsen eller vad det nu var...

Kul attt det är 2 år garanti, Undrar bara om bolaget inte KK innan dess så han inte behöver stå för garantin som förra gången

Permalänk

Om man tycker det är mycket pengar ska man veta att det är full returrätt trots öppnad förpackning om man inte är nöjd. Har man haft lurar i 2-500 kr klassen innan så kommer steget i ljud att bli stort till d-JAYS fördel.
Citerar vår hemsida:

d-JAYS säljs med 2 års garanti och 14 dagars ångerrätt och öppetköp. Öppetköp gäller även bruten förpackning då vi vill att du ska vara 100% nöjd med ditt köp. Produkten ska givetvis vara fri från skador vid användning av öppetköp.

I början kommer även vår värstinglur kallad q-JAYS och ännu en variant av bluetooth musikadapter och massa annat godis. De lurar som bl.a TRE säljer med till SEs musikkit är brandade j-JAYS. j-JAYS kommer finnas för leverans från januari -07.

Lite fler recensioner finns här bl.a ett mot Shure E2C.
http://www.meizume.com/showthread.php?t=3
http://www.99pod.se/testlabbet/57226-test-av-d-jays.html

Gott nytt år alla!

Permalänk
Avstängd

typ det sista man skulle köpa

Permalänk
Avstängd
Citat:

"Här hittar du ett tillfälligt galleri (tas bort inom kort) med några av de bilder som var för heta för Sweclockers" :D:D:D [/B]

come on, mirror plz

Permalänk
Medlem

Dålig recension, men intressanta lurar

Jag instämmer med några tidigare kommentarer i denna tråden som tycker att recensionen var usel. Man kan inte använda använda bilder på EQ inställningar för att jämföra ljudet mellan lurar, det säger ingenting om hur de faktiskt låter när de spelar musik.

Dock fann jag recensionen upplysande då den visade utformningen på lurarna och hur de kan bäras på olika sätt. Jag äger för närvarande ett par Shure E2C in-ear hörlurar och tycker de har ok ljud även om de har lite konstig ljudbild (inte lika neutrala som exempelvis Koss Porta Pro). Stora problemet med Shure E2C lurarna är dock utformningen. De kan bara bäras på ett sätt, och de är ganska utstickande (något som är en stor nackdel om man exempelvis vill ha hjälm på sig och lyssna på musik när man kör motorcykel på motorväg). D-Jays lurarna verkar bättre utformade och inte lika klumpiga. Tror jag ska leta efter ett bättre test någonstans och eventuellt byta ut mina Shure E2C.