Permalänk
Medlem

Full hårddisk

Hej.
Jag har ett problem med min WD externa hårddisk. Det är ca 200 gig kvar på den, men när jag ska winrara en film från den externa hårddisken till samma hårddisk så står det att den är full. Finns det några inställnigar man kan göra?

MVH
Robin Nyberg

Permalänk
Medlem

Menar du att du skall unrara så kör du antagligen FAT32
och filen är större än 4GB.

I så fall får du konvertera filsystemet till NTFS.

Permalänk
Medlem

Det kan även vara så att du har för lite plats på systemdisken då winrar, i alla fall vid uppackning, skapar en temporär fil där med standardinställningar.

Permalänk
Medlem

Jo, tror på det Graniz skrev.
Tror det finns någon inställning att skapa temp-filerna på samma plats som man vill spara arkivet på. Förstår inte varför man någonsin skulle villja lägga temp-filerna på systemdisken.

Permalänk
Medlem

det som graniz säger har jag märkt gäller om man använder "drag n drop" i winrar direkt till en mapp, om man däremot går in i extract och väljer vart den ska ligga så läggs den där direkt..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jo, tror på det Graniz skrev.
Tror det finns någon inställning att skapa temp-filerna på samma plats som man vill spara arkivet på. Förstår inte varför man någonsin skulle villja lägga temp-filerna på systemdisken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Graniz
Det kan även vara så att du har för lite plats på systemdisken då winrar, i alla fall vid uppackning, skapar en temporär fil där med standardinställningar.

Det går att ändra, jag har ändrat till den disk jag packar upp filer mest till för att slippa att den sedan kopierar filen till den platsen från en annan disk, alltså bara massa extra väntetid som man slipper.

Permalänk
Medlem

tack för alla svar! Har testat lite men är inte så bra på datorer.
Det fungerade att zippa filen från den externa till den vanliga hårddisken, men sen när jag skulle föra över filen till den externa så står det samma sak, att det inte finns tillräckligt med plats kvar på hårddisken. Det går att föra över mindre filen mellan dom två.

MVH
Robin Nyberg

--------------------------------------------------------------------------------

There is not enough space on the disk.
! Skrivfel: bara NTFS fil system stödjer filer större än 4 GB

Så står det nu när jag testade igen.

MVH
Robin Nyberg

Permalänk
Medlem

Svaret har du ju där.
Din HDD använder FAT32 filsystemet och det kan inte hantera en fil som är större än 4GB.
Formatera om din externa hårddisk till NTFS så är det löst.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Behöver inte formatera... räcker med att konvertera till NTFS.

I kommando tolken:
cd x: (där x är den externa diskens enhetsbokstav)
convert /fs:ntfs

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Ska ge mig på konverteringen nu!

MVH
Robin

---------------------------------------------------------------------------------------

Nu stötte jag på ännu ett problem när jag skulle konvertera.
Jag skrev:

Convert F: /FS:NTFS

och då står det:

The type of the file system is FAT32.
Enter current volume label for drive f:

Vad ska jag göra nu?

MVH
Robin

Permalänk
Medlem

Gör som du uppmanas, skriv in volymnamnet på partition/hårddisk f:
Lagring, Spel, Ny Volym eller vad den kan tänkas heta.

Lycka till.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014