Permalänk
Medlem

Laptop för bildbehandling

Hejsan...

Är på gång att köpa en laptop som prestandamässigt skall klara allt från ordbehandling till lite tyngre bildbehandling och powerpoint.

Vad bör jag tänka på vid köpet? Är det grafikkortet som är avgörande eller minnet? Hur mycket spelar processorkraften in? Jag vill ändå inte lägga för mycket pengar. Är det kanske värt att köpa en laptop som har plats för ytterligare RAM-minne?

Tacksam för svar...

/Frippe

Visa signatur

* Intel P4 3,2Ghz * MSI 915P/G Neo2 Platinum * XFX GeForce 6800GT 256Mb * Corsair Value 1024Mb DDR2 * Seagate 160Gb *

Permalänk

Bildbehandling kräver framförallt en bra bildskärm och det är oftast inte fallet på bärbara datorer. Det brukar vara dålig konstrast, dålig ljusstyrka och snäva betraktningsvinklar. Bildskärmskalibrering är ofta inte applicerbart. Är bildkvalitetén viktig bör man ha en separat skärm av god kvalité. Grafikkortet har inte mycket att göra med stillbilder (den speltokige kan behöva ett bra kort). Stort minne kan vara bra. En högpresterande processor gör att bildprocessningen går snabbare.

Permalänk
Medlem

Macbook.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Nej nej...

Ingen Macintosh...

Så sammanfattningsvis:

- Mycket minne är bra
- Processorkraft är bra
- Hög grafikkortsprestanda är inget krav
- Om jag skall jobba med högupplösta bilder krävs en bättre skärm än vad som i dagsläget erbjuds då man köper laptopar

Eftersom jag initialt inte kommer att jobba med extremt högupplösta bilder så är nog inte en bättre bildskärm det primära behovet.

/F

Visa signatur

* Intel P4 3,2Ghz * MSI 915P/G Neo2 Platinum * XFX GeForce 6800GT 256Mb * Corsair Value 1024Mb DDR2 * Seagate 160Gb *

Permalänk
Medlem

Jag köpte också min bärbara med tanke på bildbehandling och det blev en IBM/Lenovo med Flexview-skärm. Denna skärm är mycket bra och går enligt uppgift att hårdvarukalibrera, något som jag dock ännu inte provat själv. Jag valde mellan denna och MacBook Pro, som också skall ha en mycket bra och liknande skärm, och då tänker jag på den matta, blanka skärmar anser jag ha alltför överdriven färgmättnad för utvärdering av bilder.

Du har helt rätt i att det är minne och processorkraft som spelar roll för tex Photoshop, grafikkortet är av underordnad betydelse.

Visa signatur

Lenovo T60 2007 - 15" SXGA+ - T2400 - 2GB - 100 GB

/stef-n - www.motofoto.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Om jag skall jobba med högupplösta bilder krävs en bättre skärm än vad som i dagsläget erbjuds då man köper laptopar

Har inte så mycket med högupplösta bilder att göra, mer bilder i största allmänhet och särskilt att skärmen återger korrekta färger. Säg att du ska göra en knapp till en webbsida, den ser jättebra ut på din skärm men när du sedan ser den på en "korrekt" skärm så ser du att färgerna är helt off... Det är inte så kul.

Nu vet jag ju inte alls ditt behov men arbetar du proffesionellt med att "bygga" grafiska komponenter så antar jag att du använder någon form av bildskärmskalibrering och då är det ju viktigt att du även kan utföra den på laptopen.

Tänk också på att många tillverkare av bärbara datorer inte är så noga med skärmen, t.ex. kan model A ha en panel från Samsung en annan model A kan ha en panel från Philips, detta gör att när man söker på nätet efter omdömen så faller dem ofta isär, en del är nöjda, andra mindre nöjda.

Tänk också på att kolla upp färgdjupet per kanal på skärmen, så du inte råkar köpa någon skärm som bara kör 6 bitar per kanal = 262k färger istället för 8 bitar = 16.7 miljoner färger.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej...

Det var bra information Anarkizt!
Den tar jag med mig...

M v h

/Frippe

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Glömde en sak (kom på när jag var på Coop ) att när det är 6-bitars skärmar brukar tillverkarna skriva det som 16.2 miljoner färger (emulerad 8-bit).

Ofta händer tyvärr att tillverkarna skriver 16.7 fast det egentligen ska vara 16.2 (och då egentligen 262k)... Det är en djungel

Visa signatur