Permalänk
Medlem

Ny webserver.

Då var det dags att köpa ny webserver.
Den nuvarande servern är en
Pentium 3, 450mhz med 1024 mb reg minne och 2 st 9 Gb scsi diskar
och tanken är att vi ska köpa en ny server för max ca 5500 kr

just nu hostar den ett antar hemsidor varav en med medel aktivitet på 15-40 användare online. så jag kan säga att den börjar blir lite seg.

Vad bör man ha för hårdvara till en webserver?

vi har funderat på en
3800+ med 1 gb standard minne och en 320 gb hårddisk
sedan något billigt med stabilt nätagg.

är detta något som är prisvärt som webserver?

på servern kommer vi troligtvis köra windows server 2003 eller liknande tillsammans med apache och mysql.

och nej jag har inga planer på att lära mig linux för jag föredrar att ha 100 % kontroll över servern.

vi hostar även lite annat som tex ett antal ventrilo server.
så den ska klara detta också fint.
och är är kanske sammanlagt 50 users på dem

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk

Jag personligen skulle välja att gå ner i processorkraft och upp i minne. Windows har ju en härlig förmåga att ha problem med hanteringen och swappar oftast helt i onödan.

15-40 vanliga användare online är egentligen långt ifrån innan du normalt ska maxa ur hårdvaran. Har du någon statistik på vad det är som gör att den går segt?

Starta PerformanceMonitor och slå på lite loggar så har du större chans att planera ditt köp bättre när du vet vart kraften tar vägen.

Permalänk
Medlem

tanken är att vi börjar med 1 gb minne och sedan köper vi en stick till senare så vi får 2 gb ram minne.
eller så kommer vi bara att beställa 2 gb direkt.

och PerformanceMonitor verkade lite rörigt.
men du som helst så tror jag att det är processorn som sätter stop.
ibland tar apache 70 % av processorkraften.
och en av sidorna som hostas är en cover sida så det är många halv stora filer på ca 3-4 mb som laddas upp och ner hela tiden.

Och är en dual core processor något att ha när det gäller webserver?
vi vill gäna ha möjlighet att hosta lite andra saker också.
jag menar om jag då har en dual core så borde det inte vara några problem

processorn jag pratar om är en AM2 3800+ X2 för 1350 kr

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk

Fördelen eftersom du inte kommer att köra med DualCore eller en fler processor maskin och du vill ha lite bättre är att välja en PentiumD istället för en singel A64:a.

Perfmon är ett verktyg jag i alla fall tycker du ska köra innan. Ta tex en koll på denna sida
http://www.windowsnetworking.com/articles_tutorials/Key-Perfo...

Fler finns ifall du söker på nätet och ger oftast bra svar på vad du behöver.

Men som jag sa tidigare, hellre mer minne och snabbare diskar än en jättepropp. En vanlig CeleronD med HT påslaget täcker nog upp behovet väldigt bra den också och du får pengar över till mer minne.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om detta som webserver?
vi resonerade som så att det bara är dumt att köpa en celeron D för då blir vi tvunga att eventuellt uppgradera den inom något år.
och vi vet ännu inte hur mycket vi kommer köra på den.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojje_c1
Vad tror ni om detta som webserver?
vi resonerade som så att det bara är dumt att köpa en celeron D för då blir vi tvunga att eventuellt uppgradera den inom något år.
och vi vet ännu inte hur mycket vi kommer köra på den.

Ska ni ändå upp på den där konfigen skulle jag valt att gå på C2D och de små pengar dyrare det blir. Även fast jag fortfarande tycker att det blir väldigt mycket hårdvara för lite jobb. En vanlig P4:a 2.4GHz klarar långt mer än vad en vanlig bredbandslina tillåter innan den blir avstängd. Tycker fortfarande det är vettigare att ta den billigaste processorn och istället så mycket minne som möjligt. Detta kommer att resultera i mycket bättre prestanda är jag till 99% övertygad om. 100% säker går ju att bli genom att ta loggar på det över en dag och ni kan få ut mest av erat nyköp.

Permalänk
Medlem

Servern kommer mest troligt att stå på 100/100 mbit, och kommer även hosta ventriloserver och eventuella spelservrar så långt hårdvaran räcker utan att den går på knäna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kabanja
Servern kommer mest troligt att stå på 100/100 mbit, och kommer även hosta ventriloserver och eventuella spelservrar så långt hårdvaran räcker utan att den går på knäna.

Börjar det handla om spelserver så får man ju då titta på hur dessa ställer sig i processorkraft och dunka på en till hög med minne. Om ni inte orkar välja vad ni vill logga i perfmon så välj allt eller åtminstonde den "System Overview" sample log som finns där.

Utan någon av denna info är det som att gissa lite i blindo vilket behov ni har. Visst vilken nyare maskin som helst kommer ju att gå bättre men varför inte ta chansen och kräma på lite till där ni har flaskhalsen idag.

Det är ju egentligen enbart att låta den stå i ett dygn under normal användning eller i alla fall en 2-3h.