gaim 2.0 beta 5. skicka filer går omänskligt segt!

Permalänk
Medlem

gaim 2.0 beta 5. skicka filer går omänskligt segt!

Sitter på Ubuntu Edgy Eft med nyaste gaim betan (2.0 beta 5) och ska skicka en 20MB stor fil till en annan gaim-användare (samma version som mig).
Det går i snigelfart... värre förresten. det är så segt att gaim inte uppfattar en fart på det hela.
under hela överförelsen så ser jag att mätaren rör sig sakta sakta sakta.... mätaren står på 3% fastän gaim inte uppfattat fart på det hela (står 0,00 KB/s).

Finns det någon smärtfri lösning på detta eller finns det helt enkelt inget stöd i gaim för att överföra från dator till dator utan att gå genom microsoft-servern?

Visa signatur

Zepto Znote 6224W :: 2.0 GHz Intel Mobile Core 2 Duo T7250 :: Nvidia 8600M GT 512 MB :: 4 GB DDR2 :: 120 GB HDD 7200 rpm SATA

Permalänk

Bara att starta upp Vim och koda.

Edit: Sen kan jag informera om att Beta 6 släpptes nyss.
http://gaim.sourceforge.net/
Edit2: Verkar inte ha vad du söker.

Permalänk
Medlem

ja, det var ju en rolig uppdatering.... ljudet funkar inte längre i gaim. =/

Visa signatur

Zepto Znote 6224W :: 2.0 GHz Intel Mobile Core 2 Duo T7250 :: Nvidia 8600M GT 512 MB :: 4 GB DDR2 :: 120 GB HDD 7200 rpm SATA

Permalänk
Medlem

MSN är det sämsta fildelnings protokollet ingen slump att det är MS som gjort.
kör något annat ftp dc++ exempelvis

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
MSN är det sämsta fildelnings protokollet ingen slump att det är MS som gjort.
kör något annat ftp dc++ exempelvis

Enkelt att säga, inte så enkelt att genomföra. Inte direkt så att alla orkar börja härja med sådant bara för att dom vill skicka en enkel bild på några hundra kb och inte behöva vänta i en evighet på att det ska komma fram.

Permalänk
Medlem

msl: dock så vill DJ-Xter skicka en 20 mb stor fil och så svårt är det ju faktiskt inte att sätta upp en ftp-server eller att använda dc++...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arood
msl: dock så vill DJ-Xter skicka en 20 mb stor fil och så svårt är det ju faktiskt inte att sätta upp en ftp-server eller att använda dc++...

Handlar mycket om vad användaren på andra änden vill och orkar. Att ta emot filer från en ftp är inga som helst problem nu för tiden då man inte ens behöver en speciell ftp-klient för att göra det utan det går att göra direkt i webbläsaren. Men om personen på andra änden vill skicka något och kan föga lite om vad som nu krävs för att sätta upp en ftp och kanske öppna lite protar i en router så kan det bli lite mer ansträngande.

Permalänk
Medlem

Om jag inte missminner mig om MSN så går väl filen inte direkt mellan dom 2 personerna utan mellanlandar på ngn server innan den kommer till mottagaren?

Mitt enkla tips får bli detta: SpeedyShare.
24 MB stora filer får laddas upp direkt utan konto, registerar man sig så är det 480 MB filer som gäller.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Den enklaste lösningen är att helt enkelt använda ett annat IM-protokoll än MSN (som är dåligt på så många sätt).

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Den enklaste lösningen är att helt enkelt använda ett annat IM-protokoll än MSN (som är dåligt på så många sätt).

Lättare sagt än gjort. De allra flesta på t.ex. min lista vet knappt att det finns alternativ till MSN och något annat vore ändå inget alternativ.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE
Om jag inte missminner mig om MSN så går väl filen inte direkt mellan dom 2 personerna utan mellanlandar på ngn server innan den kommer till mottagaren?

Vad jag har förstått så har detta ändrats sen msn 7. vad jag har läst så skickas filer direkt mellan två datorer numera. tack vare att gaim är gaim och inte live messenger så har jag förstått att den måste gå igenom en slö microsoft-server för att skicka filer.
Att sätta upp ftp, använda dc++ eller byta klient är inte alternativ då alla mina polare använder sig av msn. det vore bara dumt att be allihopa byta till icq eller något annat. folk har vant sig och skulle aldrig acceptera andra klienter då msn har en hel del saker som inte erbjuds av resten.

Ska dock försöka använda speedy share flitigt nu som hund-ONE tipsade om tills gaimutvecklarna lyckas hitta nån lösning på slöeriet!

Visa signatur

Zepto Znote 6224W :: 2.0 GHz Intel Mobile Core 2 Duo T7250 :: Nvidia 8600M GT 512 MB :: 4 GB DDR2 :: 120 GB HDD 7200 rpm SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av msl
Handlar mycket om vad användaren på andra änden vill och orkar. Att ta emot filer från en ftp är inga som helst problem nu för tiden då man inte ens behöver en speciell ftp-klient för att göra det utan det går att göra direkt i webbläsaren. Men om personen på andra änden vill skicka något och kan föga lite om vad som nu krävs för att sätta upp en ftp och kanske öppna lite protar i en router så kan det bli lite mer ansträngande.

Att ladda upp något kräver inte mycket bara än vettig ftp klient vilket jag tycker folk borde få lära sig. I alla fall det är inte mitt fel att msn är så jävla dåligt gå och klaga hos microsoft istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Att ladda upp något kräver inte mycket bara än vettig ftp klient vilket jag tycker folk borde få lära sig. I alla fall det är inte mitt fel att msn är så jävla dåligt gå och klaga hos microsoft istället.

Har jag sagt att det är ditt fel? Jag påpekade endast att alternativen kan vara lite knepiga jämfört med att skicka rakt över msn.

Permalänk
Medlem

Jag tror ingen har sagt att man borde öppna portarna för msn. Då kan fildelningar över msn's protokoll snabbas upp en del.
Värt att testas i alla fall.
http://www.chebucto.ns.ca/~rakerman/port-table.html
http://www.chebucto.ns.ca/~rakerman/port-table.html#WinMess

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Jag tror ingen har sagt att man borde öppna portarna för msn. Då kan fildelningar över msn's protokoll snabbas upp en del.
Värt att testas i alla fall.
http://www.chebucto.ns.ca/~rakerman/port-table.html
http://www.chebucto.ns.ca/~rakerman/port-table.html#WinMess

Enligt deras FAQ stöder inte Gaim p2p överförningar, och det är inte säkert om dom kommer ordna det heller. Så att öppna portar hjälper tyvärr inte. http://gaim.sourceforge.net/faq.php#q72

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag också har samma problem, riktigt störande att man inte kan skicka/ta emot filer.
Så nu för tiden brukar jag slänga upp en webbserver när jag ska skicka eller ta emot filer. Ta emot görs via en uploadtjänst jag gjort på min server.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Jag har tvingat på två av mina kompisar Jabber. Enklast så, problemet är bara alla andra. Stör mig på folk som tror att det bara finns MSN, och vägrar byta. MSN har ju trots allt flest smileys och den värsta funktionen någonsin, vibbar. >_<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av torkel2k
MSN har ju trots allt flest smileys och den värsta funktionen någonsin, vibbar. >_<

Det är därför man skall ha en klient som kan skicka vibbar men ej ta emot dem..

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Själv byter jag till amsn när jag ska skicka filer, dock tar amsn så himla mycket cpu för mig så stänger ned det så fort som filöverförningen är klar. Har jabber med, men har inte fått igång filöverförningen med det i gaim.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av torkel2k
Jag har tvingat på två av mina kompisar Jabber. Enklast så, problemet är bara alla andra. Stör mig på folk som tror att det bara finns MSN, och vägrar byta. MSN har ju trots allt flest smileys och den värsta funktionen någonsin, vibbar. >_<

Funkar det att skicka filer med jabber i gaim då?

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Daniel:

Inte vad jag har lyckats med i alla fall. Använder Pandion för Jabber just nu, riktigt trevligt litet program. Pandion är bara för XP dock. Har inte kollat så mycket på Linuxklienter än.