Permalänk
Medlem

Problem med IBM

Tjena!
Har en IBM R40 dator som har ett par år på nacken.

Satt igår som vanligt och fibblade lite med den och den verkade helt normal, fram tills dess att skärmen helt plötsligt blev lite skum och visade bara massa färger.
Startade om datorn och allt funkade bra igen. Efter ett tag så stängde jag av datorn för att en stund senare sätta på den igen.
Då möts jag av XP startrutan där den laddar igång operativet.

Plötsligt så får jag en bluescreen där det står nåt i stil med UNMOUNTABLE BOOT IMAGE osv. Datorn startar om av sig själv.
Testar o sätta in en XP skiva för o se om man kan reparera eller liknande. Enligt XP skivan så har jag 19777 MB free space, DVS den påstår att hela min HDD är helt tom och opartionerad.

Nu är det som så att jag har en hel del filer på den här datorn som jag rent ut sagt måste ha. Hur ska jag gå tillväga?
Finns det något rescueprogram för min stackars HDD?

Permalänk
Medlem

Om du inte kan komma in i systemet så är nog ditt enda val att installera om XP och hålla tummarna för att filerna du behöver fortfarande finns kvar.

Hoppas du har tagit backuper dock.

Lycka till.

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

Hur ska filerna kunna finnas kvar om jag formaterar om HDD:n med innehållet?

Permalänk
Medlem

Kunde det inte vara en idé att se om du kan nå filerna genom att köra en CD-baserad Linux, tex Knoppix? Kan ju vara värt ett försök iallafall...

http://www.knoppix.com/

Visa signatur

Lenovo T60 2007 - 15" SXGA+ - T2400 - 2GB - 100 GB

/stef-n - www.motofoto.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pplman
Hur ska filerna kunna finnas kvar om jag formaterar om HDD:n med innehållet?

För att jag inte sa åt dig att formatera datorn?

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

Nu har jag tjackat en kabinett så jag kan koppla HDD:n till min stationära. Nån som har nåt tips på ett bra recoveryprogram?

Permalänk
Medlem

FileScanvenger har lagom mycket funktioner. Det går att köra sökningar utan att betala, sedan finns det en gräns så man bara kan återställa väldigt små filer.

PMa mig om du har frågor.

För övrigt bör du passa på att köra någon form av diagnosikt test på disken, det kan vara mer än filsystemet som lämnat in.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här