Permalänk

datortillverkare med högst kvalitet

vilka av FÖLJANDE anses göra bärbara med högst byggkvalitet

acer, asus, sony, hp, apple, dell, toshiba, LG, fujisu siemens

och vilka är sämst?

Permalänk
Medlem

Sony, HP, Apple, Dell, Toshiba och LG skulle jag tro. För att inte glömma den med mest kvalitet, IBM.

Visa signatur

IBM R40

Permalänk

Bara det att IBM inte längre gör några laptops, utan en kinesisk firma vid namn Lenovo, som dock har rätt att använda varumärket "IBM" ett tag framöver...

Ska kanske också tillägga att det ofta är skillnad i kvalitet mellan konsumentlaptops och laptops riktade till företagsmarknaden, i de fall tillverkarna gör båda. I Dells fall är Inspiron riktade till konsumenter och Latitude till företag. I Fujitsu-Siemens fall är Amilo riktade till konsumenter och Lifebook till företag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Ska kanske också tillägga att det ofta är skillnad i kvalitet mellan konsumentlaptops och laptops riktade till företagsmarknaden, i de fall tillverkarna gör båda. I Dells fall är Inspiron riktade till konsumenter och Latitude till företag. I Fujitsu-Siemens fall är Amilo riktade till konsumenter och Lifebook till företag.

Instämmer! STOR skillnade på konsument och företags varianter! Har tidigare rynkat på näsan åt HP/Compaq men efter att jag köpt mig en HP NC6400 så börjar jag bättre förstår villken otrolig skillnad det kan vara på laptops och laptops. (Har tidigare använt på Dells Inspiron och Latitude varianter)

Visa signatur

markus

Permalänk
Avstängd

bästa prestanda, bästa support, bästa kvalite (enligt mig och många andra) ÄR Dell.
på 2:a och 3:e plats kommer (gammla) IBM och Fujitsusiemens.
(FS för deras stilrena design och kvalite, plus mycket fina WXGA skärmar)

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

HP's business-modeller (NC/NX) är grymt bra.

Permalänk
Medlem

Man skall nog se till många faktorer här.
Jag jobbar inom IT och vi har i våran organisation en hel del märken på våra datorer. Numera köper vi bara in HP NC6320 vilket är en företagsmodell.
MEN!!!!
Servicen????
Vid 3 tillfällen har datorerna inte fungerat vid leverans och de var borta 3-4 resp 6 veckor för reparation vilket jag tycker är BEDRÖVLIGT!!!!
Annars är HP'n en bra dator.
Vi använder mycket Toshiba (också grymt bra) och även acer och ASUS.
Den mer stabila av ovan märken är faktiskt Toshiba.
Sen skall man komma ihåg att det finns volvo och fiat även inom de respektive märkena.
Det hela styrs egentligan av hur mycket pengar man vil lägga.
Men kontrollera gärna service/garanti processen.
Toshiba lovar MAX 3 dagars frånfälle av sin dator om den lämnas innan kl 17:00 till Toshiba verkstad, alltså näst, nästa dag. DET är bra.

Visa signatur

Desktop : ASUS Striker Extreme, Club3D8800GTX 768Mb, CPU E6600 2,4Ghz, 4GB RAM 800Mhz. Corsiar 620W, Asus 22" TFT LCD MW221U
Laptop: HP-6910p.

Permalänk

Köper man Dell Latitude-datorer ingår 3 år på platsen service (utom möjligen på någon snikmodell), som funkar väldigt bra. Man ringer och felanmäler datorn, och en tekniker dyker upp dagen därpå med reservdel och fixar datorn.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Asus är grymt bra.
Köper alltid Asus

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Tänkte precis fråga varför ingen nämner Asus.
Men då kom det en riddare i skinande rustning precis.

Jag har alltid hört att Asus är de bästa inom bärbar.

Permalänk

Panasonic !
Jag har sedan ett par veckor en Panasonic Toughbook Semirugged som jobbdator. Än så länge imponerande.
De finns i tre klasser: rugged, semirugged och business-rugged. Förmodligen svåra att slå kvalitetsmässigt.

http://panasonic.com/business/toughbook/notebook-computers.as...

Visa signatur

Words, words, words !

Permalänk
Avstängd

håll dig borta för allt som börjar på A (skoja lite, men bara lite). köp vad du vill så länge du själv blir nöjd. MEN en bra support har inte alla märken. dom jag vet har bra support är just Dell, IBM(lenovo) och fujitsusiemens. fujitsusiemens måste nog va den enda supporten med öppettiderna 0800-2200 varje dag. har haft 3 st FS laptops innan, bra datorer och bra support. (fast den kommer inte i närheten av Dells, inte många märken som kommer hem till dörn dan efter med ny hårdvara, och ringer upp dig 3 veckor efter och hör att allt funkar)

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

Att lenovo tillverkar Thinkpads har inte direkt givit upphov till någon anledning att peta ner IBM (varumärket) från första plats när det gäller kvalitet och support, oavsett vad dellkramare vill tro för att deras eget köp skall kännas bättre

summa summarum: att påstå att kvaliteten och supporten på thinkpads skulle ha blivit sämre är helt taget ur luften. Att lenovo tillverkar dem är för övrigt inte mer uppseendeväckande än att asus tillverkar macbooks, det säger liksom ingenting.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Avstängd

kan ej uttala mig om lenovo. aldrig ens hållt eller sett en i verkligheten. synd bara att IBM sålde sin själ för "lite" pengar. jag verkligen älskade deras gammla fula men ack så bra laptops. (man kunde typ använda dom som domkraft när man skulle byta vinterdäcken på bilen)

Visa signatur

Permalänk

IBM och Lenevo toppar listan lätt, min far har haft dem på istt jobb hela tiden och dessa är grymma. Hög byggkvalitet, hållbara, stilrena och de har inte haft några problem med dem.

2:a är dell till företag ialla fall, med deras 3år på platsen service så har det dagen efter stått en tekniker som har fixat felet eller bytt ut varan. Dock så känns dem lite plastiga och rangliga i vissa fall.

HP buissnes modeller är de som närmast kan komma ibm & lenevo i byggkvalitet. Har inte ägt någon själv så utalar mig inte om stabilitet mm, dock så känns dem robusta och välbyggda

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Enligt många på Thinkpads.com som använt både gamla och nya IBM (det enda som ändrats är ju egentligen vilka som tillverkar dem, det är samma folk på FoU) så är skillnaden i kvalitetskänsla förbättrad mellan T43 och T60. Detta säger givetvis ingenting om den långsiktiga hållbarheten, lika lite som en fråga ställd i ett forum som detta gör det.

Kolla istället någon oberoende undersökning, det bör gå att hitta på nätet. Att fråga folk här säger bara en pytteliten del av sanningen. Det jag sett i form av just oberoende (?) undersökningar säger att just IBM/Lenovo och Apple ligger i topp, men sedan kan man ju givetvis ha tur/otur med alla märken.

Visa signatur

Lenovo T60 2007 - 15" SXGA+ - T2400 - 2GB - 100 GB

/stef-n - www.motofoto.se

Permalänk
Inaktiv

tyckte Asus hade fin support när min skärm va sönder. Ringde, de fixade så att datorn hämtades samma dag (30min senare till o med) och sedan hade jag den hemma efter 10 dagar igen, fixad och levererad i dörren. Tycker jag är bra service :).

Permalänk
Medlem

Måste instämma med att Apple gör väldigt bra bärbara också!

Och med en support som tar fram information som de inte direkt kan ta fram. Utan måste fråga kollega- skriva in en massa information- logga in på intern chat- fråga någon borta i Ireland-och samtidigt fråga mig, nu när jag ändå är i kontakt med killen- vill du veta något mer? Är en otroligt bra betald support!

Även sämst får sägas och jag hade av tidigare erfarenheter valt Acer Aspire serie och hela deras support!

Visa signatur

MacBook Pro C2D

Permalänk

Apple och Sony.

Visa signatur

Apple Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bosley
Tänkte precis fråga varför ingen nämner Asus.
Men då kom det en riddare i skinande rustning precis.

Jag har alltid hört att Asus är de bästa inom bärbar.

Min fungerar oxå fint...

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk

dustin säljer nu en HP NX6325 enligt ovan svar att bedöma så är denna alltså en mkt välbyggd dator trots det (löjligt) billiga priset?

nx = företagsdator?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPekk
Man skall nog se till många faktorer här.
Jag jobbar inom IT och vi har i våran organisation en hel del märken på våra datorer. Numera köper vi bara in HP NC6320 vilket är en företagsmodell.
MEN!!!!
Servicen????
Vid 3 tillfällen har datorerna inte fungerat vid leverans och de var borta 3-4 resp 6 veckor för reparation vilket jag tycker är BEDRÖVLIGT!!!!

märkligt alltså. läser oftare & oftare om HP´s brist på bra & snabb support. dom kommer förlora många kunder, framförallt företagare på sånt crap.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalic
Måste instämma med att Apple gör väldigt bra bärbara också!

Och med en support som tar fram information som de inte direkt kan ta fram. Utan måste fråga kollega- skriva in en massa information- logga in på intern chat- fråga någon borta i Ireland-och samtidigt fråga mig, nu när jag ändå är i kontakt med killen- vill du veta något mer? Är en otroligt bra betald support!

Tja, betalar man över 400 kr för varje samtal eller tusentals kronor för förlängd telefonsupport så förväntar jag mig inte mindre av Apple...

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar helt klart Zepto

Grymt kvalitet och support

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Tja, betalar man över 400 kr för varje samtal eller tusentals kronor för förlängd telefonsupport så förväntar jag mig inte mindre av Apple...

?????????????????????

är det betalsamtal för att ringa Apples support.

hoppas du skämtar ! (vad kostar samtalen i sånnafall)

edit: läste nånnstans att det var 20kr/min (eller mera) ?
kan det verkligen stämma. räcker väll med att man betalar överpris för själva datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är helt nöjd med min Thinkpad T42:a, däremot känns faderns Vaio inte lika stabil, lite plastig imho. Har dock inte kännt på någon Lenovo laptop.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem

Om man kollar på begagnatmarknaden så är en stor del av alla äldre laptops som säljs IBM Thinkpads. Det är nog inte för att användarna vill bli av med dem fort, utan snarare att de är de enda som överlevt så pass länge.

Jag har använt ett par sådana tidigare, jag kan säga att de håller. De ser i stort sett likadana ut nu som då, och jag antar att det är för att den designen fungerar.

Många tillverkare har ju upp och nedgångar när det gäller olika modeller, så det är svårt att säga där. Då får man mer lita på hur supporten är så felen kan fixas, och inom rimlig tid!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
?????????????????????

är det betalsamtal för att ringa Apples support.

hoppas du skämtar ! (vad kostar samtalen i sånnafall)

edit: läste nånnstans att det var 20kr/min (eller mera) ?
kan det verkligen stämma. räcker väll med att man betalar överpris för själva datorn.

Nej förtusan

Det kostar att lösa problem, hård/mjukvaru problem. Detta gäller inte om man har Apple care garantin, och inte heller under det första årets "limited warrenty" vid ett tillfälle.

Alltså en fundering eller liten snabb koll om hårdvarun ska skickas in, görs gratis!
Numret är 020, och kostar som vanligt samtal!

Visa signatur

MacBook Pro C2D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Jag rekommenderar helt klart Zepto

Grymt kvalitet och support

Ha Ha bra kvalitet och support.... Men inte service. Tydligen lagar dom inte datorn om det är nåt dyrt. Så går den sönder så räkna med att punga ut 1 par tusen på rep, för garantin täcker då tydligen inget.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalic
Nej förtusan

Det kostar att lösa problem, hård/mjukvaru problem. Detta gäller inte om man har Apple care garantin, och inte heller under det första årets "limited warrenty" vid ett tillfälle.

Alltså en fundering eller liten snabb koll om hårdvarun ska skickas in, görs gratis!
Numret är 020, och kostar som vanligt samtal!

eehh jovisst, men man ringer väll oftast supporten om man har nått fel på datorn. man tycker ju att man ska kunna få ha mer en ett fel för att få gratis telefon support. (plus att den här apple care kostar ju pengar, inget man vill betala).

låt säga att det är 2:a gången nått simpel mjukvaru fel händer (har vanlig garanti som dom flesta har), vad kostar ett 20 minuters samtal då ?

Visa signatur