Permalänk
Medlem

Har problem med nytt datorsystem

Hej.

Jag har precis köpt nya datordelar.
Det jag köpt är;

Processor: AMD Athlon 64 X2 3800+ 2,0ghz
Ram: Corsair 1024mb 667mhz CL5 (2x 512)
Moderkort: MSI K9N Neo AM2 Nforce 550
Grafikkort: XFX Geforce 7900GT 256mb GDDR3
Nätagg: Hiper 530W

Sen har jag använt mig utav mina gamla hårddiskar, vilket är;

1x 60gb Seagate IDE
1x 200gb Seagate IDE

Det första problemet jag stötte på var att min dator är JÄTTE seg på att starta när jag har båda diskarna ikopplade. Men det går efter ett tag, och sen när jag väl kommer in i windows(som tar riktigt lång tid) så funkar det bra.
Det andra problemet är att mitt ljud inte fungerar! (Ja jag har installerat drivrutiner). Om jag går in i kontrollpanelen och kollar mitt ljud där så står det att jag inte har någon ljudenhet alls.
När jag ska starta upp en mp3 fil eller liknande, så får jag upp ett felmeddelande i windows media player ->

"Windows Media Player kan inte spela upp filen på grund av ett problem med ljudenheten. Antingen finns det inte någon ljudenhet installerad på din dator, eller också används ljudenheten av ett annat program, eller också fungerar den inte som den ska."

Jag har också testat installera ett spel (Unreal Tournament 2004). Och det flyter på med alla högsta grafikinställningarna, men jag har inget ljud.

Snälla, kan någon där ute hjälpa mig? Jag vore så himla tacksam.

Tack på förhand

//Daniel

Permalänk
Medlem

du formaterade om systemdisken vid installation av ny hårdvara? angående ljudet, kolla i bios om det inbyggda ljudkortet är avaktiverat lr något sådant

Permalänk
Medlem

Ja formaterade disken som jag la in windows på (min 60gb). Jag ska väl ändå inte behöva formatera den andra också?

Sen kollade jag i bios nu, men jag hittade ingenting om ljudet. =/