Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av putkinen
tänker inte ställa mig på nånns sida, men har själv en n73 och är mycket missnöjd med mina bilder. har försökt med flera uppdateringar (nya som gammla) men färgfelen vill inte försvinna. har pratat med nokia flera gånger och dom säger samma sak varje gång, uppdatera , uppdatera. nästa gång kommer jag verkligen läsa recensioner innan jag köper någon mobil.

Du har helt klart ett fel på din lur om du inte får vettiga bilder! Lämna in den på garantirep!! Då löser det sej på den ena eller andra sättet.
Jag har bara första ME-firmwaren och får utmärkta bilder!
Det är ju inte första gången i världshistorien nån´får ett måndagsexemplar eller?

Visa signatur

i´d rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy

Permalänk

Jag gick precis med i Sweclockers för att kunna svara på denna eminenta tråd. Jag har spenderat flera dagar med att läsa era inlägg och ändå är jag inte klar. Eftersom jag hittade tråden när jag försökte ta reda på hur man lägger in återkommande kalenderposter och deltagarnas slutsats verkar vara att det inte går vill jag lägga mitt strå till stacken.

Det går att upprepa kalenderposter. Det är bara det att man inte kan upprepa memos eller anteckningar. Möten går däremot alldeles utmärkt att upprepa. Lägg in en ny post i kalendern och välj typ: möte. Ange ämne, plats mm efter behag. Nedanför Alarm (posten efter) står det "Upprepa" och där kan man välja varje dag, vecka, månad, år eller varannan vecka.

Sedan har jag funderat lite - borde man inte gå ihop ett gäng och skriva en GPL-widget-hanterare till Symbian 60. Som jag har förstått det kan man skriva vanliga C++-program till operativsystemet och jag antar att det finns dokumentation tillgänglig hur man manipulerar fönster etc. Jag tänker mig en applikation som man kan lägga in under valknappen och där man sedan kan lägga in andra applikationer, ungefär som Quick Launch Toolbar i Windows fast i form av en rullgardinsmeny som kommer upp.

Permalänk

Välkommen! Ja jag skulle tro att detta är det bästa svenska forumet om man vill ha reda på saker om sin N73!
Programmet låter ju som en god ide. Dock överkurs för mej som bara har läst grundkurser i programering.
Tack för tips om återkommande påminnelse! Det funkar ju att använda som återkommande väckarklockealarm också förmoder jag. Och det är det som jag verkligen har saknat i denna lur!

Visa signatur

i´d rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy

Permalänk
Avstängd

papphammar. tyvärr har jag inte fått ett måndagsex. (har även uppdaterat min till ME). dom bilder som blir bra, är bara utomhusbilder i bra ljus.

rolex. har också fått byta ut min joystick. (du är inte ensam)

luniban. försök att hålla forumet rent från svordommar fast du blir förbannad (låter kanske larvigt). så tråkigt när trådar blir så, slutar oftast med snöbolls effekten.

Visa signatur

livet ä gött

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av putkinen
papphammar. tyvärr har jag inte fått ett måndagsex. (har även uppdaterat min till ME). dom bilder som blir bra, är bara utomhusbilder i bra ljus.

rolex. har också fått byta ut min joystick. (du är inte ensam)

luniban. försök att hålla forumet rent från svordommar fast du blir förbannad (låter kanske larvigt). så tråkigt när trådar blir så, slutar oftast med snöbolls effekten.

Men om jag kan få utmärkta bilder inomhus utan någon blå dimma eller annat jox men inte du, så måste det bero på två saker:

1. Antingen så har du fel på din telefon.
2. Du gör något fel när du fotar.

Det är ju bara att fundera logiskt på vad som kan vara problemet.

Visa signatur

i´d rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy

Permalänk
Medlem

Världens bästa 3g mobil kårad.

Och gissa om det inte blev k800?

http://dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2007%...

Dock så undrar man vad dem går på, för innehållet i nokian tycker jag är bättre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XarfeZ
Världens bästa 3g mobil kårad.

Och gissa om det inte blev k800?

http://dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2007%...

Dock så undrar man vad dem går på, för innehållet i nokian tycker jag är bättre.

Jag tror att många valde att köpa K800 pga dom trodde att N73 skulle vara för svår (smart phone).

K800 är den mest köpta/(populära) telefonen. Inte fasen är den den bästa telefonen!

Visa signatur

i´d rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av putkinen

luniban. försök att hålla forumet rent från svordommar fast du blir förbannad (låter kanske larvigt). så tråkigt när trådar blir så, slutar oftast med snöbolls effekten.

Jag brukar försöka hålla en trevlig ton annars, men nu hade den där killen teroriserat oss i flera dagar. orkade hela enkelt inte höra hans tjat. Vi förtod i hans första inlägg att han inte gillar N73 kameran, sen fortsatte han tjata... men men han lägger väll förhoppningsvis av nu.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XarfeZ
Världens bästa 3g mobil kårad.

Och gissa om det inte blev k800?

http://dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2007%...

Dock så undrar man vad dem går på, för innehållet i nokian tycker jag är bättre.

ursäkta mitt närvarande, men kunde inte låte bli att se inlägget. he he

peace, over and out.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

ME = perfekt ;)

Vill först tacka folk i tråden för tipsen om ME edition etc. Undrar dock om någon har koll på ifall det har löst sig med bakgrundsbilder och skärmsläckare med rörelse. Dvs om det finns ett program till det!

Visa signatur

"Im not strong because Im fearless, Im strong because I have someone precious to protect"

Permalänk
Medlem

Har nyss fått min N73 men har inte hunnit bekanta mig så värst med den, snubblade på denna tråd och har läst lite om uppdateringar av firmwares och liknande. Även fast mobilen är ny så kan jag ju inte vara säker på att den inte liggat på en lagerhylla och sammla dam under en tid, särskilt inte eftersom jag fick den från 3. Hursomhelst så förmodar jag att det måste gå att kolla upp vilken firmware version man har, frågan är bara var. När man väl hittat det står release datum eller bara en sifferbeteckning för firmwaret? har ingen koll på vilken som skulle vara den senaste

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Har nyss fått min N73 men har inte hunnit bekanta mig så värst med den, snubblade på denna tråd och har läst lite om uppdateringar av firmwares och liknande. Även fast mobilen är ny så kan jag ju inte vara säker på att den inte liggat på en lagerhylla och sammla dam under en tid, särskilt inte eftersom jag fick den från 3. Hursomhelst så förmodar jag att det måste gå att kolla upp vilken firmware version man har, frågan är bara var. När man väl hittat det står release datum eller bara en sifferbeteckning för firmwaret? har ingen koll på vilken som skulle vara den senaste

För att kolla firmware tryck in:
stjärna fyrkant 0000 fyrkant
Jag har för mej att nån´skrev den senaste firmwaren här lite längre bak i tråden men är oskäker(kan vara lite jobbigt att hitta en sådan lite detalj i en så stor tråd som denna) Sök annars på nätet efter "latest firmware for N73" eller liknande. Bara att jämför med när den sidan/ämnet skrevs för att se om det kan stämma. Eller så kopplar du bara upp dej och testar att uppgradera.
Läs även första posten i denna tråd om att "omgradera" till ME(Music edition)firmware. Man får en så in i attans mycket bättre musikspelare då. Främst på ljudfronten med basförstärkning(loudness) och stereo widening effekt.

Visa signatur

i´d rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy

Permalänk
Medlem

Jag tror inte 3 har släppt någon ny firmware för sin lur...
Senaste firmware för vanliga n73 är: v3.0649.0.0.1 och för ME är det v3.0649.0.0.31

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd smått rensad*

Skärpning både vad det gäller språk och bemötande mot andra, tack

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Firmware

Det har faktiskt precis kommit ut nya Firmwares till N73'an.

Senaste är nu:

N73 - 3.0704.1.0.1
N73 ME - 3.0705.1.0.31
Uppdaterade N73 (standard till nyaste igår)!

Permalänk
Medlem

Re: Firmware

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Str0Be
Det har faktiskt precis kommit ut nya Firmwares till N73'an.

Senaste är nu:

N73 - 3.0704.1.0.1
N73 ME - 3.0705.1.0.31
Uppdaterade N73 (standard till nyaste igår)!

Trevligt uppgraderade precis har inte märkt nån skillnad ännu, kanske att man nu kan komponera sin egen EQ vet inte om man kunde det förut.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Firmware

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Trevligt uppgraderade precis har inte märkt nån skillnad ännu, kanske att man nu kan komponera sin egen EQ vet inte om man kunde det förut.

Man kunde göra sina egna EQ inställningar innan också

Jag har en specialare som gör att det låter mycket bättre i högtalarna (inte med hörlurar), inte alls lika skrikigt som på standard inställningen...

Permalänk

Re: Re: Re: Firmware

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Str0Be
Man kunde göra sina egna EQ inställningar innan också

Jag har en specialare som gör att det låter mycket bättre i högtalarna (inte med hörlurar), inte alls lika skrikigt som på standard inställningen...

Och vad går denna specialare ut på? Tala gärna om

Visa signatur

i´d rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Firmware

Citat:

Ursprungligen inskrivet av papphammar
Och vad går denna specialare ut på? Tala gärna om

Höjja på basen så att musiken inte blir så skrikig?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Firmware

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Höjja på basen så att musiken inte blir så skrikig?

Jamen de e la ingen specialare! Stereo widening är coolt när man lyssnar på vissa lugna låtar genom högtalarna men i vissa låtar så hamnar sången i bakgrunden och i ej lugna låtar så blir det för skränigt. Så specialaren kanske är dra ner på mellanregistret och stänga av stereo widening?(basen tror jag inte slår igenom så farligt om man inte har en väldigt "basig" låt.)

Är det alltså nya ME ny för denna vecka eller är jag trött i mössan?
Är det nån´ide att uppgradera till nya ME nu när jag har varit så dutti och löst lila och röd-problemet med kameran?

Visa signatur

i´d rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av papphammar
För att kolla firmware tryck in:
stjärna fyrkant 0000 fyrkant
Jag har för mej att nån´skrev den senaste firmwaren här lite längre bak i tråden men är oskäker(kan vara lite jobbigt att hitta en sådan lite detalj i en så stor tråd som denna) Sök annars på nätet efter "latest firmware for N73" eller liknande. Bara att jämför med när den sidan/ämnet skrevs för att se om det kan stämma. Eller så kopplar du bara upp dej och testar att uppgradera.
Läs även första posten i denna tråd om att "omgradera" till ME(Music edition)firmware. Man får en så in i attans mycket bättre musikspelare då. Främst på ljudfronten med basförstärkning(loudness) och stereo widening effekt.

Citat:

RoleX
Jag tror inte 3 har släppt någon ny firmware för sin lur...
Senaste firmware för vanliga n73 är: v3.0649.0.0.1 och för ME är det v3.0649.0.0.31

Okej Tre tillhandahåller alltså egna firmware uppdateringar till telefonen? Eftersom jag bla använder MSN som är gratis hos Tre kanske det kan vara riskabelt att bara uppgradera hursomhelst utan isåfall blir det att välja en från dem.

Jag kollade in min firmware version och som jag misstänkte verkar det inte vara den frächaste. Det är version V2.0628.0.0.1 daterat till den 10-07-2006 sedan står det RM-133 Nokia N73 [60.03]

Så hur ligger det till, är inte särskilt hemma inom det här med att uppgradera firmwares och liknande på telefoner. Men eftersom jag gillar N73an så vill jag gärna ha den så fräsch som möjligt. Tillhandahåller Tre egna firmwares eller var det nåt jag fick om bakfoten? vart isåfall hämtar jag dem? eller måste man bege sig till närmsta Tre butik för att få den flashad?, vilket antagligen blir mot en mindre summa pengar ...

Skulle vara riktigt trevligt utifall nån ville hjälpa till och reda ut begreppen, eftersom många här verkar skapligt pålästa inom ämnet så att säga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Okej Tre tillhandahåller alltså egna firmware uppdateringar till telefonen? Eftersom jag bla använder MSN som är gratis hos Tre kanske det kan vara riskabelt att bara uppgradera hursomhelst utan isåfall blir det att välja en från dem.

Jag kollade in min firmware version och som jag misstänkte verkar det inte vara den frächaste. Det är version V2.0628.0.0.1 daterat till den 10-07-2006 sedan står det RM-133 Nokia N73 [60.03]

Så hur ligger det till, är inte särskilt hemma inom det här med att uppgradera firmwares och liknande på telefoner. Men eftersom jag gillar N73an så vill jag gärna ha den så fräsch som möjligt. Tillhandahåller Tre egna firmwares eller var det nåt jag fick om bakfoten? vart isåfall hämtar jag dem? eller måste man bege sig till närmsta Tre butik för att få den flashad?, vilket antagligen blir mot en mindre summa pengar ...

Skulle vara riktigt trevligt utifall nån ville hjälpa till och reda ut begreppen, eftersom många här verkar skapligt pålästa inom ämnet så att säga.

Jag fick för en halvtimma sen en N73 från Three (England), som jag skulle gissa på att Engelska Tre kommer före Sverige när det gäller uppdateringar.
Telefonen har alla X-Series-program förinstallerade, vilket betyder att den är ny och inte legat på en hylla - men det är samma firmware som du har.
Så jag gissar att dom inte har nån ny här heller än.

(Korkade som dom är så har dom inte skickat mitt sim än, så jag kan inte kolla om det finns nån uppdatering..)

Visa signatur

AMD 64 X2 3800+ AM2| DFI Infinity nF Ultra II M2 | 4 x 512MB 5400 | Sapphire X1900GT | 550W XilencePower | 500GB x 2 + 160GB Seagate | CoolerMaster Centurion 5

Permalänk

cloned
Ja tre har egen firmware. Ring till dom och fråga vad deras senaste är och hur/var man uppdaterar. Jag är ganska säker på att om dom har ny firmware så får du ta dej till deras butik.
Annars om man vill uppdatera till"annan" firmware så är det lite mer procedurer som förljer. (läs första posten i denna tråd) Kan vara ett tillägg dock om man måste göra sin telefon obunden alltså "debranda" den.
Men det vet säket rolex om hur det ligger till.

Visa signatur

i´d rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy

Permalänk
Medlem

Pocki & papphammar, trevligt att ni är så snabba skall kolla upp med tre hur det ligger till. Är inte helt obekant med firmware uppdatering och liknande saker men när det kommer till telefoner så är jag en glad novis. Har läst endel i första posten och den är riktigt informativ. Om man vill "debranda" den har vi en bra butik här på orten som fixar sånna saker snabbt och enkelt (chipper, örebro) även om det säkert finns sätt att fixa det privat också. Jag tar det lite lugnt och kollar upp saker och ting innan jag går vidare, vill inte ställa till något, telefon är ändå bunden till tre i 24månader till... första och sista gången jag skaffar en telefon bunden till en operatör..

Hur som helst vilka är X-series programmen som du pocki fick förinstallerade? Har flash spelare, F-secure, PDF readers, lifeblog och lite annat som kom installerat från scratch, har ingen aning om vilket programpaket som ingår i x-series dock ..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Hur som helst vilka är X-series programmen som du pocki fick förinstallerade? Har flash spelare, F-secure, PDF readers, lifeblog och lite annat som kom installerat från scratch, har ingen aning om vilket programpaket som ingår i x-series dock .. [/B]

Skype, MSN, Yahoo Go!, Yahoo Search, Slingplayer, Orb, Ebay Mobile.
Och sen Mobile Mail, men den får man väl alltid med tre gissar jag?

Visa signatur

AMD 64 X2 3800+ AM2| DFI Infinity nF Ultra II M2 | 4 x 512MB 5400 | Sapphire X1900GT | 550W XilencePower | 500GB x 2 + 160GB Seagate | CoolerMaster Centurion 5

Permalänk
Medlem

saknar alla dessa förutom MSN då, vart kan man hämta och installera dem? behöver kanske inte alla men några program till vore nice. Vore schysst om man kunde skapa genvägar på "skrivbordet" där dagens kallenderposter står i vanliga fall, har oftast inte så mycket kallenderposter så att ordna med egna genvägar till ofta använda funktioner vore trevligare.
Ang kalendern så hade det räkt med en påminelse i displayed att man har olästa kalenderposter för dagen och att man skulle kunna nå dem med en enkel snabbknapp om nån förstår vad jag menar. Känns som att displayens stora yta skulle kunna utnytjas bättre på det sättet.

Permalänk
Medlem

Cloned, så länge du inte har någon användning av treas programvaror så är det ju bara flasha om så får du en original telefon utan 3 menyer och sånt.

Msn finns att ladda ner från en kinesisk sida, jag har den versionen och den funkar utmärkt.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benzocaine
Jag gick precis med i Sweclockers för att kunna svara på denna eminenta tråd. Jag har spenderat flera dagar med att läsa era inlägg och ändå är jag inte klar. Eftersom jag hittade tråden när jag försökte ta reda på hur man lägger in återkommande kalenderposter och deltagarnas slutsats verkar vara att det inte går vill jag lägga mitt strå till stacken.

Det går att upprepa kalenderposter. Det är bara det att man inte kan upprepa memos eller anteckningar. Möten går däremot alldeles utmärkt att upprepa. Lägg in en ny post i kalendern och välj typ: möte. Ange ämne, plats mm efter behag. Nedanför Alarm (posten efter) står det "Upprepa" och där kan man välja varje dag, vecka, månad, år eller varannan vecka.

Sedan har jag funderat lite - borde man inte gå ihop ett gäng och skriva en GPL-widget-hanterare till Symbian 60. Som jag har förstått det kan man skriva vanliga C++-program till operativsystemet och jag antar att det finns dokumentation tillgänglig hur man manipulerar fönster etc. Jag tänker mig en applikation som man kan lägga in under valknappen och där man sedan kan lägga in andra applikationer, ungefär som Quick Launch Toolbar i Windows fast i form av en rullgardinsmeny som kommer upp.

Jag kom på att det inte alls funkar fullt ut att ha "möte" som återkommande ringsignal. Man kan ej ställa in att "möte" ska larma vissa specifika dagar eller ens t.ex bara vardagar. Så det sket sej tyvärr.
Är det verkligen ingen här som har hittat ett graaaaaatis alarm där man kan ställe in ovanstående alarmtyper?

Visa signatur

i´d rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy

Permalänk
Medlem

Rolex okej låter trevligt men hur kopplar du upp dig mot msn på den "fria" versionen av MSN du laddade ner och är det gratis? vilket jag förmodar att det är bara att man går en annan väg? Nu körs väl msn via tres nät som telefonen har kontakt med konstant men måste man välja nåt annat nät när man kopplar upp sig utan tre eller känner msn automatiskt av att telefonen drar nytta av tres nät och ställer in sig därefter så att det funkar precis som vanligt? Luddig fråga kanske men hoppas att nån kan svara på det, är rätt försiktig av mig när det kommer till sånt här så jag vet vad jag ger mig in på.

Dessutom läste jag lite längre bak i tråden om hörlurar till telefon. Nu har ju inte N73 nån normal ingång för hörlurar, det kanske inte gälle för ME dock, men frågan är finns det nån adapter eller liknande som ordnar till det? jobbigt att ha fickan full med mp3 spelare och liknande när man kan dra nytta av det man har..

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Firmware

Citat:

Ursprungligen inskrivet av papphammar
Och vad går denna specialare ut på? Tala gärna om

Skapa en ny inställning för Högtalare till exempel.

Ändra i denna inställning till följande från vänster;

max - nästan max - minimum - minimum - ungefär i mitten

Detta gör att det blir mindre mellanregister och lägre diskant vilket blir ett klart behagligare ljud att lyssna på med högtalarna. Säg till om du vill ha en exakt inställning som jag har!

Prova, och du kommer garanterat bli överraskad hur bra det låter i högtalarna nu!