Permalänk

mysql, vilken är min databas

Om jag vill flytta min mysql databas med min tabeller till en annan mysql databas på en annan dator, vilken/vilka filer är det jag skall klippa ut?

Visa signatur

"Turn On, Tune In, and Drop Out"

Permalänk
Medlem

Vilken MySQL-server använder du?

Permalänk

Community Edition 5

Visa signatur

"Turn On, Tune In, and Drop Out"

Permalänk
Medlem

Vilken databastyp använder du? InnoDB? Myisam?

Lättaste tycker jag iofs är att exportera ut databasen till sql-script och sen köra dom på den andra servern.

Permalänk

kan man inte bara kopiera mappen Data?

Visa signatur

"Turn On, Tune In, and Drop Out"

Permalänk
Medlem

Om du vill göra det lätt för dig så kan du ju testa.
Tycker jag är lättanvänt verktyg.

http://www.mysql.com/products/tools/migration-toolkit/

Visa signatur

Stationär: AMD 5800X - 32GB - RTX3080
Bärbar: Surface Pro 7

Permalänk

har bara en dator...jag vill flytta min mysql databas till en annan dator med mysql, inte migrera till access eller sql server..........

Visa signatur

"Turn On, Tune In, and Drop Out"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DigitalZap
har bara en dator...jag vill flytta min mysql databas till en annan dator med mysql, inte migrera till access eller sql server..........

Du kan använda detta verktyg för att flytta databser mellan flera datorer eller samma dator. MySQL till MySQL funkar också.

Du kan göra det både offline och online. göra direct om båda datorerna är uppkopplade eller spara DB i en scriptfil för senare överföring.

riktigt smidigt

Visa signatur

Stationär: AMD 5800X - 32GB - RTX3080
Bärbar: Surface Pro 7

Permalänk
Medlem

Det funkar att bara kopiera data-mappen också. Men se då till att båda MySQL-servrarna är av samma version samt stäng av MySQL-servern som du ska kopiera från innan du börjar kopiera, så att inga av tabell-filerna används av MySQL under tiden du kopierar. Då kan det bli lite trassel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Håller med och gör som "Seabazz" här ovan säger.

Jag använder alltid phpmyadmin och gör export därifrån så att jag får hela databasen i SQL-form.

Permalänk

ok bra att veta, tack

Visa signatur

"Turn On, Tune In, and Drop Out"

Permalänk

mysqldump skulle jag använt, enklast så tycker jag.
Sedan är det bara att köra: mysql -u USER -p DATABAS < filen_med_dumpen.sql för att importera den.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"