Permalänk
Avstängd

Modda nätverkskabel?

Tänkte om någon vet skilnaden på trådarna mellan korsad och ej korsad kabel?

Jag köpte någon billigt skit adapter från jula som skulle göra en vanligt till korsad, men den fungera ju fan knappt.
Så jag öppnar dosan och ser att det är bara 4st trådar på mönsterkortet medans kabeln har 8st.

Och nu letar jag efter information om var alla 8st trådar ska till?

Vet ej vad jag ska söka på google, vet knappt något om nätverk så jag lär ju inte hitta något heller

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Google.se "korsad nätverkskabel" 1'a träffen gav

http://wiki.fz.se/Korsad_n%E4tverkskabel

Eller så kollar du på kjell's hemsida.

http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/natv_kontakter/

Permalänk

Kör du 10 eller 100mbit så används bara fyra trådar, de andra används inte om du inte kör gigabit. Skillnaden på en korsad och en okorsad kabel är bara vilken ordning ledarna sitter i kontakten, varken själva kabeln eller kontaktdonen är det någon skillnad på. Man sätter bara ledarna i en annan ordning i kontakten.

Såhär är standarden:
Sett med kontakten pekandes från dig och "piggen" på kontakten mot golvet.

Orangevit
Orange
Grönvit
Blå
Blåvit
Grön
Brunvit
Brun

Kör du bara 100mbit så används bara det orangea och gröna paret, så det är därför din kabelkorsare bara bryr sig om de fyra ledarna, den är helt enkelt inte gjord för gigabit.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

korsad eller twinad kabel använder man om 2 datorer ska prata med varandra utan router/switch. altså sänd och taimot pinnarna har ombytta platser

Visa signatur

Hej

Permalänk

men idag brukar man inte behöva bry sig om det, efter som nätverkskorten blivit så pass smarta att det inte spelar någon större roll

Visa signatur

i7 3770k, 16 DDR3, Geforce 570 GTX, 5Tb

Permalänk
Avstängd

Tackar för svaren, visade sig att kontakten på addaptern var trasig..

Men det kommer till hjälp ändå, jag fixar tvåläges växlare/brytare på nätverkskortet i stället som skiftar på "trådarna" som en korsad kabel skulle göra

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Re: Modda nätverkskabel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Tänkte om någon vet skilnaden på trådarna mellan korsad och ej korsad kabel?

Jag köpte någon billigt skit adapter från jula som skulle göra en vanligt till korsad, men den fungera ju fan knappt.
Så jag öppnar dosan och ser att det är bara 4st trådar på mönsterkortet medans kabeln har 8st.

Och nu letar jag efter information om var alla 8st trådar ska till?

Vet ej vad jag ska söka på google, vet knappt något om nätverk så jag lär ju inte hitta något heller

I en "vanlig" nätverkskabel används bara 4 trådar, om jag inte minns fel så e används trådarna 1,2,3 och 5...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Kör du 10 eller 100mbit så används bara fyra trådar, de andra används inte om du inte kör gigabit. Skillnaden på en korsad och en okorsad kabel är bara vilken ordning ledarna sitter i kontakten, varken själva kabeln eller kontaktdonen är det någon skillnad på. Man sätter bara ledarna i en annan ordning i kontakten.

Såhär är standarden:
Sett med kontakten pekandes från dig och "piggen" på kontakten mot golvet.

Orangevit
Orange
Grönvit
Blå
Blåvit
Grön
Brunvit
Brun

Kör du bara 100mbit så används bara det orangea och gröna paret, så det är därför din kabelkorsare bara bryr sig om de fyra ledarna, den är helt enkelt inte gjord för gigabit.

Skillnaden på korsad och rak kabel är att korsad används mellan t.ex två hubbar, switchar, eller mellan två datorer/nätverkskort,

Skillnaden på rak och korsad är att hålla den med flärpen neråt, i en rak sitter ledarna åt samma håll och i en korsad så har ledare 1,2,3 och 6 bytt plats (från vänster)

Om det är en Cat6 kabel och om den är på 1000mpbs så använder den alla 8 ledare, är det en Cat5 kabel så har den max 100mpbs och därmed används 4 ledare, är det en Cat 5e kabel har den stöd för 1000mpbs men då används fortfarande bara 4 av ledarna..