Citat:
Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Alla komponenterna finns redan, alla kopplingar finns, alla funktioner finns, det handlar i stort sett bara om att placera dem annorlunda och att ge interaktionen ett annat ansikte.
Det finns ca oändligt många sätt att kombinera komponenterna i ett GUI. Det svåra är att hitta ett som fungerar. Där tycker jag, och många andra(kolla blender-forumet) att Blender-utvecklarna har gjort ett rätt ok jobb.
Citat:
Till största delen är den mesta researchen redan gjord, det är inte farligt att kopiera större produkter, det är tvärtom bara bra, eftersom stora produkter har en bred användarbasis och man kan på så sätt få tillgång till en större användargrupp.
Så Blender ska ha som mål att bli en exakt kopia av 3D studio max? Det fungerade iofs för open office. Men har ju nackdelen att det begränsar rätt rejält. Open Office saknar väldigt mycket av det som brukar kunna vara fördelen med Open Source, de har istället valt att göra en lite sämre kopia av Word, det fyller visserligen sin funktion, men jag tycker det är lite synd. Jag föredrar innovation framför kopiering ärligt talat. Varje gång Blender kommer i en ny version blir jag imponerad och glad över allt nytt. Närr OO kommer i en ny version så är det mest meh, de har bara kopierat ännu en funktion från MS Office, hur ska man bli imponerad av det?
Citat:
Behövs det? Vari består problemet? Om ett ui kan ge både nybörjare och avancerade användare både utmaning och resultat, då är det väl per definition överlägset ett ui som bara kan ge den ena gruppen det den söker?
Frågan är om det verkligen stämmer att det är så. När jag var nybörjare i 3D studio max så kunde jag knappast börja modellera med en gång, jag kunde flytta boxar, men det är så långt man kommer utan att läsa manualen, inte längre. Så uppenbarligen har de inte lyckats nå nybörjarna. I program som bryce och poser kan en nybörjare göra rätt mycket. Men tror inte många personer stannar med de programmen när de sen utvecklar sin kunskap.
Blender är faktiskt inte svårt för en nybörjare, det bara kräver att man läser quick-starten innan man börjar. Precis som att det inte är svårt att köra traktor, vilket också kräver att nån lär en hur man startar den först.
Men för en som hart kört bil en massa och kan alla grunder, som koppla, gasa etc. Om han sätter sig vid en traktor och försöker köra. Kommer han, precis som du med Blender, uppleva det som att traktorn är svårkörd. Han får inte ens igång den (eftersom han först måste vrida på strömbrytaren som sitter på sidan av motorn, och eftersom det ofta inte finns en gaspedal)
Samma koncept, olika gränssnitt, inte svårt egentligen, men svårt när man byter och därmed inte har lust att läsa manualen.
Citat:
Det här blev ett flamewar när jag först postade min åsikt, som uppenbarligen inte uppskattas här, för av någon anledning så tänker jag fel när jag hävdar att alla användare ska ha lika chans, elitister ser gärna ner på andra även om de påstår att alla är jämlika.
"Flaming is the act of sending or posting messages that are deliberately hostile and insulting" - wikipedia
Flamewar blir det inte förrän folk börjar prata om person istället för sak.
"Du är bara en jävla fanboy som inte kan se hur det ligger till i verkligheten, skaffa en hjärna"<-flame.
"Jag tycker du har fel, produkt X duger visst till syfte Y eftersom argument Z"<-inte flame.
Citat:
Knappast jämförbart? Vad är jämförbart? Kan man enbart jämföra 3d-program med andra 3d-program?
Kan jag inte ensidigt yttra mig om. Misstänker att CAD-program är rätt jämförbara. Men annars är 3D en rätt sällsynt mix av avancerad teknik och konst. Så det är nog svårt att hitta bra jämförelser.
Citat:
Dessutom är ett compositingprogram mer eller mindre lika avancerat som ett 3d-program och ett UI är ett UI, oavsett om det finns tre knappar eller tusen. Det verkar vara det som är svårt att få in. Har man hittat rätt tänk så är man i stort sett klar, då behöver man bara följa den linjen, oavsett hur många val det finns att göra.
Så enkelt är det inte, det uppstår alltid undantag från de regler man kommer på. Alla som har designat relationsdatabaser har nog märkt det. Man börjar på ett spår, men kommer sen på "X kan ju också vara en Y, fast Z, som är som en X är inte en Y" etc. Samma sak i gui, man delar upp det strukturerat, men upptäcker sen att indelningen inte håller fullt ut när funktionerna ändras.
Citat:
Ah, så vi diskuterar trots allt det här utifrån en prisbasis? Ja i så fall är Blender helt lysande, det är ju gratis. Jag har hela tiden utgått från att priset var orelevant, men som sagt, om hela diskussionen bygger på att blender är gratis och de andra dyra, då ställs ju naturligtvis allting i en helt annan dager.
Självklart är priset en stor faktor. För att Maya ska motivera priset för en nybörjare(som inte kommer använda de mer avancerade funktionerna på ett bra tag) så krävs det rätt rejäla vinster i gränssnitt, inte bara att han kan flytta boxar med en knapp istället för en tangent.