Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Problem med kompilering i Ubuntu

Permalänk
Medlem

Problem med kompilering i Ubuntu

Får detta problem då jag försöker kompilera AMSN i linux:

ericus@ericus-desktop:~/Desktop/amsn-0.96$ make
CXX utils/TkCximage/src/TkCximage.cpp.o
In file included from utils/TkCximage/src/TkCximage.cpp:11:
utils/TkCximage/src/TkCximage.h:23:25: error: tkPlatDecls.h: Filen eller katalogen finns inte
utils/TkCximage/src/TkCximage.cpp: In function ‘int PlaceHook(Tcl_Interp*)’:
utils/TkCximage/src/TkCximage.cpp:224: error: invalid conversion from ‘const char*’ to ‘char*’
utils/TkCximage/src/TkCximage.cpp:224: error: initializing argument 2 of ‘void* Tk_GetImageMasterData(Tcl_Interp*, char*, Tk_ImageType**)’
utils/TkCximage/src/TkCximage.cpp:229: error: invalid conversion from ‘const char*’ to ‘char*’
utils/TkCximage/src/TkCximage.cpp:229: error: initializing argument 2 of ‘void Tk_DeleteImage(Tcl_Interp*, char*)’
utils/TkCximage/src/TkCximage.cpp: In function ‘int Tkcximage_Init(Tcl_Interp*)’:
utils/TkCximage/src/TkCximage.cpp:268: error: ‘Tk_InitStubs’ was not declared in this scope
make: *** [utils/TkCximage/src/TkCximage.cpp.o] Fel 1

Vad är det jag saknar?

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Medlem

Min gissning: tkPlatDecls.h som efterfrågas heter egentligen TkPlatDecls.h. Det är programmets fel i alla fall.

Permalänk
Medlem

Hur kan jag lösa det, tro?

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Medlem

kör en "find . -name 'TkPlatDecls.h'" så ser du om det finns en fil vid det namnet i källkodsträdet.
Om det gör det, kör "sed -i -e 's/tkPlatDecls.h/TkPlatDecls.h/' utils/TkCximage/src/TkCximage.h"
Det borde funka.

Å andra sidan... har du någon speciell anledning till att inte installera amsn genom apt?

Permalänk
Medlem

Händer ingenting när jag testar;

ericus@ericus-desktop:~/Desktop/amsn-0.96$ sudo find . -name 'TkPlatDecls.h
>

Installerar inte via apt för att jag inte får senaste versionen.

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk

Vet inte hur biblioteken skiljer sig mellan Slackware och Ubuntu, men i slackware finns filen TkPlatDecls.h i tk-paketet ("Tk toolkit for Tcl").

Men vad du ska göra för att få tag på filerna i Ubuntu vågar jag inte gissa

Permalänk
Medlem

kan man inte lägga till en nyare källa till apt med 0.96-versionen eller nåt?

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hur skall jag göra med den? tänkte på *diff.gz-filen

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Medlem

Package: amsn (0.96+dfsg1-0ubuntu2) [universe]

Lägg till universe till dina sources.list (ta bort #(kommentar))
sudo apt-get update
sudo apt-get install amsn

Permalänk
Medlem

med http://www.getautomatix.com/
kan du i alla fall installera 0.95 enkelt

Permalänk
Medlem

Det fungerar fortfarande inte, ganska frustrerande.

När jag försöker installera med autopackage-filen så får jag följande fel på ALLA mirrors:

Slår upp autopackage.org... misslyckades: Förbindelsen dog ut (timeout).
Download failed.

Misstänker att jag har något problem, det tar tid att öppna en sida också tex. Förslag?

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ericus
Händer ingenting när jag testar;

ericus@ericus-desktop:~/Desktop/amsn-0.96$ sudo find . -name 'TkPlatDecls.h
>

Installerar inte via apt för att jag inte får senaste versionen.

Men du skriver ju inte som du ska, om du läser en gång till så kanske du märker att du bara har ett ['] !
För att bara visa matchar:

sudo find . -name 'TkPlatDecls.h' 2>/dev/null

Du måste självklart så i rätt katelog också när du utför det, så byt ut . till / för att söka på allt under "root".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av V4nten
Du måste självklart så i rätt katelog också när du utför det, så byt ut . till / för att söka på allt under "root".

Naturligtvis, jag tänkte inte ens på att headern kunde tillhöra ett annat paket. Där får man för att man gissar.

Permalänk
Medlem

Finns det ingen annan källa jag kan lägga till i sources.list eller nåt bara? Allt krånglar för mig

Nu har jag installerat glib 2.0 (tror jag åtminstone, inga errors) och kan fortfarande inte kompilera, vad är grejen?

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nej tyvär, redan testat allt det där. .deb-filen som länkades i andra tråden fungerade inte på am64

Om vi försöker oss på den andra lösningen, att kompilera från tar.gz-filen. Här klagar den över att jag inte har libc6 fast jag har det?

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ericus
Nej tyvär, redan testat allt det där. .deb-filen som länkades i andra tråden fungerade inte på am64

Om vi försöker oss på den andra lösningen, att kompilera från tar.gz-filen. Här klagar den över att jag inte har libc6 fast jag har det?

Har du develpaketen också (-dev)?

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Har du develpaketen också (-dev)?

Yesbox.

EDIT: Jag spann vidare på problemet i förstainlägget och kom fram till att jag hade Tcl 8.4 och TK 8.0, funkade inte tillsammans så jag installerade TK 8.4 istället och då gick det bra!

Tack för hjälpen alla!

Visa signatur

Är du också lite less?