Officiella HDTV Blueray HD-DVD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Det där beror helt på vart man läser.
Tar man en titt på www.axelmusic.com så ser det ut så här:

Format: BLU-RAY | HD-DVD
Weekly: 20.6% | 79.4%
Monthly: 24.0% | 76.0%
Yearly: 21.6% | 78.4%
Releases: 244 | 203

Vilket väl är lite motsägelsefullt med tanke på BD's totala dominans..?

Det är väl positivt att blu-ray har ett större utbud nu? Förövrigt är väl den webbshoppen främst avsedd för europa och isf är det logiskt då PS3 inte kommit hit än. PS3 kommer öka försäljningen av blu-ray i europa något enormt. Den större försäljningen av HD-DVD beror troligen mycket på spelaren till Xbox.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aki||es
Förlåt med OT, men varför säger alla Blu-Ray o inte Blue-Ray?

Hehe för att det heter Blu-Ray

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Det är väl positivt att blu-ray har ett större utbud nu? Förövrigt är väl den webbshoppen främst avsedd för europa och isf är det logiskt då PS3 inte kommit hit än. PS3 kommer öka försäljningen av blu-ray i europa något enormt. Den större försäljningen av HD-DVD beror troligen mycket på spelaren till Xbox.

Jag såg denna intressanta raden i mitt inlägg "Det där beror helt på vart man läser. "
Jag ville bara uppmärksamma att informationen kan variera beroende på var man tittar.
Som med allt annat här i världen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Jag såg denna intressanta raden i mitt inlägg "Det där beror helt på vart man läser. "
Jag ville bara uppmärksamma att informationen kan variera beroende på var man tittar.
Som med allt annat här i världen

Du ställde även en fråga i slutet av ditt inlägg vilken jag gav ett svar på. Om du nu redan var medveten om de jag sa så var det ändå bra att påpeka detta, dom där siffrorna är ju inte så intressanta då hd-dvd fortfarande har ett försprång här :/

Permalänk
Medlem

Jag tror inte HD-formaten slår igenom hos den stora massan förrän senare än 2008. Det var väl kanske 2 år sedan som DVD-formatet började slå igenom ordentligt. Med slå igenom menar jag då när även icke teknikintresserade väljer att uppgradera sina gamla spelare och då flertalet teknikintresserade har skaffat brännare för de nya formaten.

Innan man skaffar HD-DVD eller Bluray så måste man först byta till HDTV och de flesta väntar med att byta TV tills den gamla går sönder. Sedan byter de ut DVD-spelarna när de gamla går sönder eller när de flesta filmerna bara finns i nya formatet. Jag tror de flesta struntar i hög upplösning utan det är själva filmen de vill kunna se.

Permalänk

Jag tror inte att folk väntar på att dvdn ska gå sönder, hur många har inte både vhs och dvd i tv möbeln fortfarande idag?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://pfatjanster.idg.se/info/webbtv/20070302.asp

Så... vad skulle ni välja om ni hade en Blu-Ray och en HD-DVD spelare framför er.

Såg även i klippet att man i blu-ray-filmer kanske ska kunna pausa, zooma in en skådespelare och kunna se information om denna. Råhäftigt tycker jag:D

Permalänk
Medlem

hehe den funktionen har nog hd-dvd med... vad skulle annars stödet för interaktiv hd vara som man kan läsa lite här och var att hd-dvd har?

hade nog valt hd-dvd idag.. men det är kanske främst för att jag har en xbox 360 och det finns en sådan spelare till den ^^ och kanske för att skivorna är reptåligare med.

Visa signatur

Gigabyte GA-P35 DS3:: Intel C2D E6750@ 2,66GHz :: XFX Geforce 8800 GTS 320mb :: 4gb corsair ddr2 6400 cl4 :: 660GB lagring.

Permalänk
Medlem

Angående interaktivitet:
På min HD-DVD kan man ploppa fram alla menyer ovanpå filmen medans den rullar. På ett par av filmerna kan jag även få en flytande meny som ger mig tillgång till små klipp/produktionsfton från delar av filmen.
Finns även Picture in Picture-funktion. På t.ex. filmen Accepted så kan man ha en liten ruta där två skådisar samt regisör sitter och kommenterar filmen.

Fullständigt onödigt men kul att visa upp. Som så ofta med extramaterial

Permalänk

Jag tog att både kommer vinna! Tror att det blir lika som med DVD+/-. Vi kommer alltså innom nåt år ha maskiner som läser både HDDVD och Blu-Ray helt enkelt. Men HDTV kommer att få sitt genombrott i år, även fast HD material på flyttbar media kanske inte kommer vara alltför stort så tror jag att digital HDTV kommer att bli väldigt stort.

Visa signatur

Spelriggen: Cooler Master 430 Elite > XFX PRO750W > ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 > Intel i5 2500K @ 4,3GHz > Antec Kühler H₂O 620 > 8GB (2x4GB) Corsair Vengance DDR3 @ 1600MHz > Sapphire HD6950 @ 940/1375 1.15V, 1536SP > 2x500GB Samsung HD501LJ

Permalänk
Medlem

Hur tror ni siffrorna nu kommer se ut när PS3 blivit lanserat?

Någon som äger detta råa kraftpaket?:P

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampe10
Piinsamt av mig, förlåt, någon som vet hur man ändrar omröstningarna:D

Man använder administrativa val

*Poll redigerad*

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att porrindustrin har skrivit avtal på att deras framtida filmer ska vara på Blue-Ray så tror jag nog att HD-DVD is pretty much fucked...

Porrindustrin är ganska stor så slaget är redan vunnet för Blue-Ray innan det ens börjat.

HD-DVD är DVD:ns avslutande kapitel....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Med tanke på att porrindustrin har skrivit avtal på att deras framtida filmer ska vara på Blue-Ray så tror jag nog att HD-DVD is pretty much fucked...

Porrindustrin är ganska stor så slaget är redan vunnet för Blue-Ray innan det ens börjat.

HD-DVD är DVD:ns avslutande kapitel....

Men det är ju helt tvärtom?
Än så länge är det endast på HD-DVD som det släppts porr. Fast jag tror inte att porren är en så stark kraft längre. Det finns ju internet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Men det är ju helt tvärtom?
Än så länge är det endast på HD-DVD som det släppts porr. Fast jag tror inte att porren är en så stark kraft längre. Det finns ju internet

Så länge folk vill onanera så är porrbranschen stark..

Jag vet också att nuvarande form så är det HD-DVD, jag sa bara att de skrivit kontrakt så förr eller senare så kommer de gå över till Blue-Ray...

Och tycka vad man vill, men jag tror att deras roll kommer vara ganska tung...

Permalänk
Medlem

Verkar det som Blue-ray kommer vinna nu? De vinner ju i stort sätt vad ända dragkamp om filmbolagen.

Och näär kommer det en billig/bra Blue-rayspelare till Sverige?

Permalänk
Medlem

"Senare... Båda formaten klarar sig!"

Misstänker att 2009 så kommer kombinerad HD-DVD/Blu-Ray spelare vara årets julklapp. Tror inte dom hinner ner i pris till 2008.

Permalänk
Medlem

Snart kommer Samsungs Kombo-spelare som till skillnad från LGs maskin ska ha fullt stöd för de interaktiva funktionerna och menyerna på HD-DVD. Om priset är rätt så kan det helt klart vara en intressant maskin
Lite mer info om spelaren: http://www.minhembio.com/nyheter/1172

Under tiden fortsätter jag köpa på mig HD DVD-filmer...

Permalänk
Avstängd

Jag tror stenhårt på att båda formaten kommer finnas kvar. Verkar som det mest logiska.

Permalänk
Inaktiv

Såhär ser axelmusics siffror ut nu när PS3 varit på marknaden ett tag:

BLU-RAY HD-DVD
Weekly 48.0% 52.0%
Monthly 44.8% 55.2%
Yearly 45.4% 54.6%

Releases 350 309

Verkar som om Blu-Ray vinner mer och mer mark i Europa. Men men, det är inte förrän svensson börjar köpa HDFILMER som kriget tar fart på riktigt.

Permalänk
Medlem

För de som vill komma igång billigt:

Toshiba HD-E1 + 5 filmer för 3 990:-
Jag som fick betala 4 500:- för samma spelare med en ensam film för 3 månader sedan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Jag tror stenhårt på att båda formaten kommer finnas kvar. Verkar som det mest logiska.

Det enda logiska är ju att bara ha ETT format, det bästa. Jag kan inte ens börja beskriva med ord hur illa jag tycker det är med två format. Om alla filmer släpptes samtidigt på båda formaten skulle jag inte bry mig, men som det är nu kommer ju inte ens vissa filmer till båda. Totalt värdelöst.

EDIT: Vidare så är det ju riktigt jävla illa att tex hyrbutiker ska behöva ta in samma film i två olika format bara för att några idioter är för stolta för att inse att deras format egentligen bara är sämre.

Och tänk er att ni vill låna film av en kompis, nää det går INTE för han har bestämt sig för det andra formatet. Så jävla onödigt.

Visst det kanske kommer combospelare men tänk på alla som redan har köpt sina spelare. Och förmodligen kommer combospelarna inte vara de med bäst prestanda heller (jämfört med en ren icke-combo), utan en kompromiss bara för att kunna läsa två format.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

väl talat, jag skulle tom hellre se att det sämre formatet (i min mening HDDVD) blev ensamt kvar än att ha både det och det (enligt mig) bättre BluTay samtidigt..

eller att båda gick åt helvete och bara det där mysko Franska formatet blev kvar vore roligast, det vore ironiskt straff och rättvisa för idiotin båda lägren uppvisar på olika sätt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Pc för alla fullkomligt sågar ju HD-DVD (en liten överdrift:P)

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.113690

Befogat, vad vet jag? Men om HD-DVD vinner kommer jag komma ihåg det där:D

Permalänk
Inaktiv

Shit vad många fel där är i deras spelartest om PS3an. De suger ju verkligen!

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte om vilken som blir kvar, bara det är EN format som blir kvar för guds skull. För såhär känns det som om dem båda tänker med full makt hålla kvar deras format och vägrar ge sig =/. Dock så tycker jag bättre om namnet HD-DVD då det helt enkelt tar över där dvd slutade :P, men blu-ray är fortfarande den bättre formatet.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Detta krig börjar ju bli fruktansvärt segdraget.

HEJA HD-DVD/Blu-Ray Kombispelare så får Sony och Toshiba slåss om formatet vid sidan om (priser, tillgång på HD-DVD och Blu-Ray-filmer/skivor)!!!:D:D:D

Ser fram emot en "billig" (prisvärd:P) Kombispelare vid jul, det blir perfekt, då kommer man kunna välja den billigaste filmen om både Blu-Ray och HD-DVD har den!

Permalänk
Medlem

Jag har inhandlat en reciever som stödjer de nya ljudformaten (dolby true HD och DTS master audio) och en tv som klarar 1080p.
Dock så väntar jag till nästa sommar med att skaffa en spelare då det (förhoppningsvis) kommer vara klarare vilket format man skall välja.

Det sägs att Battlestar Galactica-boxarna kommer komma på HD-DVD, detta gör heller inte mitt val enklare

Visa signatur

Livet är en sexuellt överförbar sjukdom med 100 % dödlighet. - Lars Alfred Engström - Linköpings Universitet
Sebbe bloggar: www.gnask.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ru551n
Det sägs att Battlestar Galactica-boxarna kommer komma på HD-DVD, detta gör heller inte mitt val enklare

http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/B000V5IPA6/panandscath...
4:e December. Jag skall ha mig ett exemplar

Permalänk