Permalänk
Medlem

Chip fan - Halvdöd? Vad göra?

Hej alla.

Flickvännens dator har fått ett rätt knasigt fel som jag aldrig stött på själv. Det är som så att när man startar datorn så dyker det upp ett felmeddelande som säger att Chip fan inte fungerar (eller att den inte går tillräckligt snabbt).

"Chip fan is not running at sufficable speed" enligt flickvännen

Dock när man öppnar upp datorn så ser man att den vevar på rätt rejält där inne (ser åtminstonde helt felfritt ut för mig men sen har jag inte supersyn heller). Vi tänkte att det eventuellt kunde vara damm och skit ivägen så vi körde en stund med dammsugaren och voila. Då ville den fungera.

Lite senare dök samma problem upp igen, Fram med dammsugaren. Funkade... samma problem någon dag senare igen.

Man har alternativet att gå in i bios och "konfiga" något om jag inte minns fel. Man kan även klicka F1 och gå vidare. Jag undrar, går det köpa såna små fläktar eller är det ett nytt moderkort helt o hållet som gäller?

Tankar och idéer uppskattas. Lurkers beware!

Permalänk
Medlem

Du borde kunna byta kylning till en annan fläkt, eller kanske helt passiv.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Du borde kunna byta kylning till en annan fläkt, eller kanske helt passiv.

På CPU-fläktar går det ja men går det på chippen som sitter på moderkortet också?

Minifläktarna that is. Vore det a big nono om man körde F1 (continue) tills den nya fläkten kom i så fall också? För som sagt, allt ser normalt ut från min synvinkel. Kanske kan testa config också.

Permalänk
Medlem

Det som jaomi försökte säga var att du kan byta till någon av dessa ex:
http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10466

Det går alltså att byta kylning på chipset, för att svara på din fråga. Hoppas du får till det.

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Medlem

Hm....låt bli att dammsuga inne i burken, du kan få oönskade konsekvenser av detta...bättre ni dammsuger i hemmet istället *S*

Det går att byta flänsen till någon av dom som Basep länkar till, men de flesta måste du montera ner datorn för att koma åt att gör detta, tyvärr.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Cheers. Tackar tackar. Då är det dags att mecka igen då.

Permalänk
Medlem

http://www.mycom.se/print/zalman_multiconnector_1_st_molex_ti...

Den här borde också lösa problemet, så kan du också köra 5V=tyst.

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz