Mini-FAQ LCD-skärmar på SVENSKA
Jag har gjort en omfattande research på LCD-paneler under den senaste månaden, och efter att RawXcellence här på sweclockers forum gjorde en tråd ang. detta så tog jag mig friheten att översätta den text han postade klippt ifrån speedguides forum efter Klubban's goda förslag i samma tråd!
Jag har även lagt till ordförklaringar, påståenden, köpguide översatt till svenska(mina partiska åsikter) samt lite annat. Hoppas att det kan vara till nytta, och tacka RawXcellence för att han väckte skrivdjävulen i mig.
OBS! En sak värd att nämna: En skärm kan/kommer du ha i många år, köp en BRA skärm idag så har du något att vara nöjd med länge. Kom ihåg att du säkert lägger 4000 på ett nytt grafikkort varje år, då ska du väl ha en skärm som matchar det?
Rättning(Tack Curly!): Det heter LCD-panel och ingenting annat, TFT är metoden som används för Matris(Matrix) och är korrekt, men gäller även t.ex OLED-skärmar.
Olika LCD-Paneler och deras egenskaper:
TN-Film (Twisted Nematic)
+billiga att tillverka och blir därför billiga att sälja
+Snabb responstid("ms")
-Inte jättebra kontrast
-Inte lika bra svärta som VA-paneler
-Ej äkta 8-bitarsfärger (6-bit)
-dåliga betraktningsvinklar
Övrigt: Döda pixlar visas som helt vita, defekta subpixlar visas i RGB.
IPS (In plane Switching)
+Bättre betraktningsvinklar än TN-baserade paneler
+Väldigt bra färgreproduktion (OFTAST 8-bit)
-Långsammare responstid än TN-baserade paneler
-Lågre kontrastnivåer resulterar i en svärta som inte är lika mörk som VA-baserade paneler
Övrigt: Döda pixlar är svarta.
S-IPS (Super-IPS) Samma egenskaper som IPS samt:
+Den troligtvis bästa färgproduktionen av alla LCD-paneler
+Billigare att producera än IPS
+Bättre responstid än IPS
+VA-teknologi(Vertical Alignment)
MVA (Multidomain Vertical Alignment)
+En kompromiss mellan TN- och IPS-teknologi
+Väldigt bra färgåtergivning jämnfört med TN men inte lika bra som IPS
+Bättre betraktningsvinklar än TN men sämre än IPS
-Långsammare responstid än TN och IPS
-Sämre på att återge kontrast i mörka(re) färgtoner
Övrigt: Döda pixlar är svarta.
P-MVA (Premium MVA) Samma som MVA förutom:
+/- Overdrive-teknologi som ger snabbare responstid(men fortfarande långsammare än TN)
-har lite sämre färgåtergivning pga Overdrive-processen
PVA (Patterned VA) Samma egenskaper som MVA förutom:
+Bättre Betraktningsvinklar
+Högre kontrastnivå vilket ger bättre svärta
-6-bitars färgåtergivning
S-PVA (Super-PVA) Samma som PVA förutom:
+ 8-bitars färgåtergivning(?)
+ Lite bättre betraktningsvinklar
+ Lite bättre färgåtergivning
+/- "Magic Speed" (Samsungs benämning på Overdrive)
Köpråd:
Spel/Surf samt "pris-före-prestanda"
TN-paneler passar de användare som vill betala lite, få låga responstider i spel och inte håller på med foto/video/3D-redigering eller Grafiskt arbete där färgåtergivning och kontrast är avgörande. Många tycker att dessa paneler är rent skräp men TN-paneler är de facto billigast och därför i rätt miljö också prisvärda.
3D/Grafik/Video/Foto
S-IPS- och IPS-paneler är de skärmar som är bäst i situationer där Kontrast och Färgåtergivning är A och 0, till exempel Semi-Professionella fotografer.
S-IPS anses av många vara den bästa "over-all"-lösningen om priset inte spelar någon roll.
Kompromisslösning mellan pris och prestanda
MVA / P-MVA / S-PVA är en kompromiss mellan Pris, Färgåtergivning och Kontrast, och Responstid. Svärtan är bäst av alla paneltyper, men betraktningsvinklarna är sämre än på IPS.
Övrigt och ordförklaringar:
LCD - Liquid Crystal Display
TFT - Thin Film Transistor
Färgåtergivning: möjlighet att återge färger på ett naturtroget sätt.
Kontrast: möjlighet att särskilja nyanser.
Skillnaden mellan 8- och 6-bitars färgdjup( 16,7 vs 16,2 miljoner färger) av: JimboSwe
Skillnaden mellan 6 bit och 8 bit-paneler kan behöva en tydligare förklaring. Kan återkomma till vår medel-Svensson som ska köpa en LCD-skärm, men som egentligen inte vet med om sådana än vad som står i senaste reklambladet från SIBA. För en sådan person så spelar det ingen roll om en skärm har 16.7 eller 16,2 miljoner färger. "-För 0,5 miljoner färger mer eller mindre märker ju inte jag någon skillnad på.”
Med en 8-bitars panel innebär det att varje subpixel (en röd, grön eller blå som en vanlig pixel består av), kan inta 256 olika nyanser. Det ger 256*256*256 vilket innebär 16777216 olika kombinationer/färger.
I en 6 bitars-panel kan varje subpixel inta 64 olika nyanser. 64*64*64 ger 262144 färger, vilket är långt ifrån vad 8 bitars-panelen klarar, men även långt ifrån de 16,2 miljoner som uppges av tillverkaren. Skärmen använder istället "dithering" för att lura ögat genom att växla mellan närliggande färger.
Det kan vara så 262144 färger ändå låter jättemycket för den som inte är så insatt, men räcker inte för att det mänskliga ögat inte ska ser tydliga "färgsteg" i nyansövergångarna i en bild. Dithering löser detta på ett acceptabelt sätt för många, men planerar man att använda skärmen till grafiska ändamål eller bara är väldigt kräsen, så bör man välja en 8 bitars-panel.
Dithering: en typ av "färginformationsförprocess" för att paneler som inte klarar av ett tillräckligt stort nyans/kontrastomfång ska visa dito. Jämför med att byta till 256 färger i kontrollpanelen för bildskärmen, och titta på ikonerna. med andra ord, undvik om du vill ha korrekt färgåtergivning.
Betraktningsvinkel(ar):
Hur snett man kan stå från sidan / ovanifrån skärmen utan att färger och kontrast förändras/försämras.
Dynamisk kontrast:
Mjukvarukodad variant för att öka kontrastomfånget beroende på vad som visas på skärmen.
Inte något att ha till foto/video/film, svårkalibrerat om man vill ha korrekt kontrast/färgåtergivning.
Pixelmappning:
Eftersom en LCD-skärm, till skillnad från en CRT(Stora grå lådan) har ett fast antal pixlar måste bilden "skalas", alltså dras ut/tryckas ihop om man inte använder en upplösning som är densamma som skärmens antal pixlar. Har du t.ex en 20" Widescreenskärm som har en native-upplösning på 1680x1050 pixlar(16:10) och du väljer en upplösning på 1280x1024(5:4) så måste bilden dras ut för att passa, vilket resulterar i att vissa linjer måste bli två pixlar, och andra en pixel osv, det blir alltså ojämnt och oskarpt.
Välj i första hand en skärm som passar dina ögon i native-upplösning, så att du kan surfa/skrivbordsarbeta och i största möjliga mån spela i den upplösningen. Tänk på att ju högre upplösning en skärm har i förhållande till sin storlek, desto mindre blir varje pixel.
Jag själv väljer ALLTID i första hand fler pixlar per tum(det som kallas "dot pitch" och "pixlar per tum").
Det finns oftast, på nyare skärmar, möjlighet att välja Stretch vilket sträcker bilden som ovan förklarat, 4:3, på Widescreenskärmar, för att "simulera" en vanlig skärm med svarta sidokanter, samt 1:1 pixel mapping som gör så att upplösningen visas på så många pixlar den behöver native, dvs 640x480 blir bara en liten(men skarp) ruta i mitten av en 1680x1050-skärm.
Input Lag:
ALLA tft-skärmar lider av en viss fördröjning från det att du t.ex rör musen tills att det syns, input lag är oberoende av responstiden(ms). På vissa skärmar är fördröjningen försumbar/omöjlig att märka, medans andra har en så hög input-lag att det inte går att undgå. Olika personer är olika känsliga för detta, vissa märker det aldrig ens på de mest drabbade panelerna, andra märker det även vid låga fördröjningsvärden. De flesta skärmar har dock en fördröjning som i princip INGEN märker, oavsett känslighet.
Vertikal frekvens(HZ):
Se Curly's utmärkta, och korrekta, information ang. detta!
Påståenden:
-En skärm som enligt tillverkaren återger 16.7 miljoner färger är alltid sant(NEJ)
-En skärm som enligt tillverkaren återger 16.2 miljoner färger är alltid sant(NEJ)
-En skärm som enligt tillverkaren har 8-bitarsfärger är alltid sant (NEJ)
-Betraktningsvinkeln som tillverkaren uppgett stämmer i verkligheten(NEJ)
-TN-paneler är skitdåliga (NEJ, välj skärm efter användning, se ovan nämnda köpråd)
-S-IPS är alltid bäst (NEJ, välj skärm efter användning)
-Man kan inte få 100fps i CS med en TFT som bara stödjer 60HZ!((FEL), slå av V-SYNC!)
-Om jag kör 75hz till min tft så uppdateras bilden snabbare!((FEL), du skickar 75hz till skärmen, men bildprocessorn omvandlar ändå detta till 60hz när det visas på panelen.
Hur vet jag vilken skärm som har vilken panel?
- www.prisjakt.nu har OFTAST information om vilken paneltyp tft-skärmarna har.
- www.flatpanels.dk har nästan ALLA nyare skärmar i sin panelsökningsdatabas(finns på danska och engelska)
Allmänt rekommenderade skärmar: (Behöver input från er andra, jag är inte allmänt)
Om jag har fler frågor?
-Ställ en fråga i tråden här eller starta en ny, tänk bara på att SÖKA innan du skapar en ny tråd!
Ska du ALDRIG uppdatera "FAQ Nätaggregat"?
-Var sak har sin tid, eländet har sin
Hur kan du veta så mycket om detta?
-Det gör jag inte, detta är en sammanställning av vad jag läst på nätet, fått information om från andra, samt i viss mån testat själv. Därför ska informationen i denna text ses som en riktlinje, och jag ber ALLA er andra om hjälp för att utöka denna tråd!
Andra länkar:
Mer om LCD-Paneler - Curly
Engelskspråkig sida om LCD-skärmar - Curly / RawXcellence
Widescreen Gaming Forum - För er som spelar och vill ha Wide
Tack knoxz för att du hjälpte mig att komma vidare i sökandet!
Tack till Curly för värdefull info/rättning!
Tack JimboSwe för den utmärkta förklaringen om 8- och 6-bitspaneler!
Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!