Mini-FAQ LCD-skärmar på SVENSKA

Permalänk
Medlem

Mini-FAQ LCD-skärmar på SVENSKA

Jag har gjort en omfattande research på LCD-paneler under den senaste månaden, och efter att RawXcellence här på sweclockers forum gjorde en tråd ang. detta så tog jag mig friheten att översätta den text han postade klippt ifrån speedguides forum efter Klubban's goda förslag i samma tråd!

Jag har även lagt till ordförklaringar, påståenden, köpguide översatt till svenska(mina partiska åsikter) samt lite annat. Hoppas att det kan vara till nytta, och tacka RawXcellence för att han väckte skrivdjävulen i mig.

OBS! En sak värd att nämna: En skärm kan/kommer du ha i många år, köp en BRA skärm idag så har du något att vara nöjd med länge. Kom ihåg att du säkert lägger 4000 på ett nytt grafikkort varje år, då ska du väl ha en skärm som matchar det?

Rättning(Tack Curly!): Det heter LCD-panel och ingenting annat, TFT är metoden som används för Matris(Matrix) och är korrekt, men gäller även t.ex OLED-skärmar.

Olika LCD-Paneler och deras egenskaper:

TN-Film (Twisted Nematic)

+billiga att tillverka och blir därför billiga att sälja
+Snabb responstid("ms")

-Inte jättebra kontrast
-Inte lika bra svärta som VA-paneler
-Ej äkta 8-bitarsfärger (6-bit)
-dåliga betraktningsvinklar

Övrigt: Döda pixlar visas som helt vita, defekta subpixlar visas i RGB.

IPS (In plane Switching)

+Bättre betraktningsvinklar än TN-baserade paneler
+Väldigt bra färgreproduktion (OFTAST 8-bit)

-Långsammare responstid än TN-baserade paneler
-Lågre kontrastnivåer resulterar i en svärta som inte är lika mörk som VA-baserade paneler

Övrigt: Döda pixlar är svarta.

S-IPS (Super-IPS) Samma egenskaper som IPS samt:

+Den troligtvis bästa färgproduktionen av alla LCD-paneler
+Billigare att producera än IPS
+Bättre responstid än IPS
+VA-teknologi(Vertical Alignment)

MVA (Multidomain Vertical Alignment)

+En kompromiss mellan TN- och IPS-teknologi
+Väldigt bra färgåtergivning jämnfört med TN men inte lika bra som IPS
+Bättre betraktningsvinklar än TN men sämre än IPS

-Långsammare responstid än TN och IPS
-Sämre på att återge kontrast i mörka(re) färgtoner

Övrigt: Döda pixlar är svarta.

P-MVA (Premium MVA) Samma som MVA förutom:

+/- Overdrive-teknologi som ger snabbare responstid(men fortfarande långsammare än TN)

-har lite sämre färgåtergivning pga Overdrive-processen

PVA (Patterned VA) Samma egenskaper som MVA förutom:

+Bättre Betraktningsvinklar
+Högre kontrastnivå vilket ger bättre svärta

-6-bitars färgåtergivning

S-PVA (Super-PVA) Samma som PVA förutom:

+ 8-bitars färgåtergivning(?)
+ Lite bättre betraktningsvinklar
+ Lite bättre färgåtergivning
+/- "Magic Speed" (Samsungs benämning på Overdrive)

Köpråd:

Spel/Surf samt "pris-före-prestanda"

TN-paneler passar de användare som vill betala lite, få låga responstider i spel och inte håller på med foto/video/3D-redigering eller Grafiskt arbete där färgåtergivning och kontrast är avgörande. Många tycker att dessa paneler är rent skräp men TN-paneler är de facto billigast och därför i rätt miljö också prisvärda.

3D/Grafik/Video/Foto

S-IPS- och IPS-paneler är de skärmar som är bäst i situationer där Kontrast och Färgåtergivning är A och 0, till exempel Semi-Professionella fotografer.

S-IPS anses av många vara den bästa "over-all"-lösningen om priset inte spelar någon roll.

Kompromisslösning mellan pris och prestanda

MVA / P-MVA / S-PVA är en kompromiss mellan Pris, Färgåtergivning och Kontrast, och Responstid. Svärtan är bäst av alla paneltyper, men betraktningsvinklarna är sämre än på IPS.

Övrigt och ordförklaringar:

LCD - Liquid Crystal Display
TFT - Thin Film Transistor

Färgåtergivning: möjlighet att återge färger på ett naturtroget sätt.

Kontrast: möjlighet att särskilja nyanser.

Skillnaden mellan 8- och 6-bitars färgdjup( 16,7 vs 16,2 miljoner färger) av: JimboSwe

Skillnaden mellan 6 bit och 8 bit-paneler kan behöva en tydligare förklaring. Kan återkomma till vår medel-Svensson som ska köpa en LCD-skärm, men som egentligen inte vet med om sådana än vad som står i senaste reklambladet från SIBA. För en sådan person så spelar det ingen roll om en skärm har 16.7 eller 16,2 miljoner färger. "-För 0,5 miljoner färger mer eller mindre märker ju inte jag någon skillnad på.”

Med en 8-bitars panel innebär det att varje subpixel (en röd, grön eller blå som en vanlig pixel består av), kan inta 256 olika nyanser. Det ger 256*256*256 vilket innebär 16777216 olika kombinationer/färger.
I en 6 bitars-panel kan varje subpixel inta 64 olika nyanser. 64*64*64 ger 262144 färger, vilket är långt ifrån vad 8 bitars-panelen klarar, men även långt ifrån de 16,2 miljoner som uppges av tillverkaren. Skärmen använder istället "dithering" för att lura ögat genom att växla mellan närliggande färger.
Det kan vara så 262144 färger ändå låter jättemycket för den som inte är så insatt, men räcker inte för att det mänskliga ögat inte ska ser tydliga "färgsteg" i nyansövergångarna i en bild. Dithering löser detta på ett acceptabelt sätt för många, men planerar man att använda skärmen till grafiska ändamål eller bara är väldigt kräsen, så bör man välja en 8 bitars-panel.

Dithering: en typ av "färginformationsförprocess" för att paneler som inte klarar av ett tillräckligt stort nyans/kontrastomfång ska visa dito. Jämför med att byta till 256 färger i kontrollpanelen för bildskärmen, och titta på ikonerna. med andra ord, undvik om du vill ha korrekt färgåtergivning.

Betraktningsvinkel(ar):
Hur snett man kan stå från sidan / ovanifrån skärmen utan att färger och kontrast förändras/försämras.

Dynamisk kontrast:
Mjukvarukodad variant för att öka kontrastomfånget beroende på vad som visas på skärmen.
Inte något att ha till foto/video/film, svårkalibrerat om man vill ha korrekt kontrast/färgåtergivning.

Pixelmappning:
Eftersom en LCD-skärm, till skillnad från en CRT(Stora grå lådan) har ett fast antal pixlar måste bilden "skalas", alltså dras ut/tryckas ihop om man inte använder en upplösning som är densamma som skärmens antal pixlar. Har du t.ex en 20" Widescreenskärm som har en native-upplösning på 1680x1050 pixlar(16:10) och du väljer en upplösning på 1280x1024(5:4) så måste bilden dras ut för att passa, vilket resulterar i att vissa linjer måste bli två pixlar, och andra en pixel osv, det blir alltså ojämnt och oskarpt.

Välj i första hand en skärm som passar dina ögon i native-upplösning, så att du kan surfa/skrivbordsarbeta och i största möjliga mån spela i den upplösningen. Tänk på att ju högre upplösning en skärm har i förhållande till sin storlek, desto mindre blir varje pixel.

Jag själv väljer ALLTID i första hand fler pixlar per tum(det som kallas "dot pitch" och "pixlar per tum").

Det finns oftast, på nyare skärmar, möjlighet att välja Stretch vilket sträcker bilden som ovan förklarat, 4:3, på Widescreenskärmar, för att "simulera" en vanlig skärm med svarta sidokanter, samt 1:1 pixel mapping som gör så att upplösningen visas på så många pixlar den behöver native, dvs 640x480 blir bara en liten(men skarp) ruta i mitten av en 1680x1050-skärm.

Input Lag:
ALLA tft-skärmar lider av en viss fördröjning från det att du t.ex rör musen tills att det syns, input lag är oberoende av responstiden(ms). På vissa skärmar är fördröjningen försumbar/omöjlig att märka, medans andra har en så hög input-lag att det inte går att undgå. Olika personer är olika känsliga för detta, vissa märker det aldrig ens på de mest drabbade panelerna, andra märker det även vid låga fördröjningsvärden. De flesta skärmar har dock en fördröjning som i princip INGEN märker, oavsett känslighet.

Vertikal frekvens(HZ):
Se Curly's utmärkta, och korrekta, information ang. detta!

Påståenden:

-En skärm som enligt tillverkaren återger 16.7 miljoner färger är alltid sant(NEJ)
-En skärm som enligt tillverkaren återger 16.2 miljoner färger är alltid sant(NEJ)
-En skärm som enligt tillverkaren har 8-bitarsfärger är alltid sant (NEJ)
-Betraktningsvinkeln som tillverkaren uppgett stämmer i verkligheten(NEJ)
-TN-paneler är skitdåliga (NEJ, välj skärm efter användning, se ovan nämnda köpråd)
-S-IPS är alltid bäst (NEJ, välj skärm efter användning)
-Man kan inte få 100fps i CS med en TFT som bara stödjer 60HZ!((FEL), slå av V-SYNC!)
-Om jag kör 75hz till min tft så uppdateras bilden snabbare!((FEL), du skickar 75hz till skärmen, men bildprocessorn omvandlar ändå detta till 60hz när det visas på panelen.

Hur vet jag vilken skärm som har vilken panel?
- www.prisjakt.nu har OFTAST information om vilken paneltyp tft-skärmarna har.
- www.flatpanels.dk har nästan ALLA nyare skärmar i sin panelsökningsdatabas(finns på danska och engelska)

Allmänt rekommenderade skärmar: (Behöver input från er andra, jag är inte allmänt)

Om jag har fler frågor?
-Ställ en fråga i tråden här eller starta en ny, tänk bara på att SÖKA innan du skapar en ny tråd!

Ska du ALDRIG uppdatera "FAQ Nätaggregat"?
-Var sak har sin tid, eländet har sin

Hur kan du veta så mycket om detta?
-Det gör jag inte, detta är en sammanställning av vad jag läst på nätet, fått information om från andra, samt i viss mån testat själv. Därför ska informationen i denna text ses som en riktlinje, och jag ber ALLA er andra om hjälp för att utöka denna tråd!

Andra länkar:
Mer om LCD-Paneler - Curly
Engelskspråkig sida om LCD-skärmar - Curly / RawXcellence
Widescreen Gaming Forum - För er som spelar och vill ha Wide

Tack knoxz för att du hjälpte mig att komma vidare i sökandet!
Tack till Curly för värdefull info/rättning!
Tack JimboSwe för den utmärkta förklaringen om 8- och 6-bitspaneler!

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk

Bra initiativ! Nu minskar förhoppningsvis alla dessa oändligt många trådar om "Vilken skärm ska jag köpa?"

Permalänk

Mycket bra FAQ !

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Avstängd

Bra fag
Pva lämpar sig väl bra för t.ex. 32" lcd tv?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Tummen upp från mig!

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Mycket bra FAQ !

Permalänk
Medlem

När det gäller era rekommendationer av skärmar så underlättar det om det finns en recension här på sweclockers, t.ex om ni skrivit en själva eller om det finns en stor tråd som handlar om en specifik populär modell.

Värt är ju också om folk tipsar om skärmar som är värdelösa så att folk iaf inte köper skräp.

Tack för visat intresse alla och ni som vet mer än mig, rätta/tipsa mig gärna!

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Det här hjälper förhoppningsvis till att utbilda folk, bra jobbat.

Som alltid är jag full av förslag:

1) Du är alldeles för snäll mot TN paneler, dom är skärp och bör endast köpas av ekonomiska anledningar, det står väl redan något i den stilen men det bör verkligen framhållas mer

2) PVA (EJ S-PVA) är ofta (alltid?) 6-bitars och bör undvikas, det var för ett tag sen (1år+ ?) ett jävla liv när det framkom att Samsungs dittils populära skärm Syncmaster 970P anävnder sig av dirthing.

3) Delen om vertikal frekvens är, ursäkta mina bristande diplomatiska kunskaper, helt åt helvete. Se detta inlägg jag gjorde i ämnet: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=714...
För mer information om det och mycket annat om LCD paneler bör man besöka howstuffworks.com: http://electronics.howstuffworks.com/lcd.htm

Detta riktas inte bara till trådskaparen utan alla: Sluta säga TFT, ni kommer bli tvunga att göra det förr eller senare ändå eftersom OLED skärmar har en TFT matris dom med. Att säga att man har en TFT skärm är som att säga att man har en hjul driven bil, visst är det sant men det berättar inte det man vill ha sagt.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

Bra initiativ med översättningen! själv hade jag inte tid just då. Jag hittade
den här guiden i mina favoriter och har sett den på flera ställen på nätet.
Vet dock ej - vem som från början är upphovsman till denna?

Verkligen bra jobbat x86 - tack!

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Massor med bra text och info!

Sådär, ändrat ang. LCD(som såklart är rätt) och HZ(Du har antagligen helt rätt, jag är/var felinformerad helt enkelt!

EDIT: Diplomati är att säga åt någon att dra åt helvete och få personen att gilla tanken - mao skit i diplomati och kom med mer bra förslag i likhet med ovan!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawXcellence
Bra initiativ med översättningen! själv hade jag inte tid just då. Jag hittade
den här guiden i mina favoriter och har sett den på flera ställen på nätet.
Vet dock ej - vem som från början är upphovsman till denna?

Verkligen bra jobbat x86 - tack!

Mvh

Tack

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Hedersmedlem

Denna tråd hamnar i samlingstråden

TN suger förövrigt <-- sarkastisk varning till alla som någon gång tänkt köpa en TN-skärm.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Ja, TN suger kanske jämfört med dyrare skärmar. MEN de 14-åringar som jobbat extra åt farsan och målat staketet på tomten för en TN-skärm måste få veta att de faktiskt kan bli nöjda med den, om de inte förväntar sig underverk i form av kontrast och bildkvalitet.

Se dessutom på alla här på forumet som köpt dessa 22" TN-paneler och är jättenöjda!

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Det är inte kul at titta på film med en TN skärm, speciellt mörka filmer. Det svarta är ganska ljust, och så måste man sitta rakt framför. Sen om man får en fast eller död pixel syns den väldigt tydligt, vore bättre om de vore svarta.

---

Jag är nyfiken på om vanliga datoranvändare verkligen måste ha en S-IPS skärm som alla hypar, om en PVA/S-PVA verkligen har bättre kontraster kan jag mycket väl tänka mig en sådan.

originalkälla

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
Sådär, ändrat ang. LCD(som såklart är rätt) och HZ(Du har antagligen helt rätt, jag är/var felinformerad helt enkelt!

EDIT: Diplomati är att säga åt någon att dra åt helvete och få personen att gilla tanken - mao skit i diplomati och kom med mer bra förslag i likhet med ovan!

Hmm, kan hända att jag lät lite väl sur där, bra att du tog det på rätt sätt

Då verkar vi vara överens om TN skärmar då, Om man bara har 2000:- så har man ju inte så mycket val och en TN är bättre än ingen skärm alls (om än knappt )

I fall du känner att du vill ha mer information om 6/8-bitar och vilka skärmar som har vad så finns det här: http://www.tftcentral.co.uk/articles/6bit_8bit.htm

För ett praktiskt exempel på vad 6/8-bitar innebär så kanske den här bilden kan vara till nytta: http://www.tftcentral.co.uk/images/samsung970_dithering.gif (jag ser att sidan heter TFTcentral men dom skryter faktiskt om uppkommande artiklar om bla. OLED så jag låter det vara )

Password: Jag tycker absolut inte att IPS är ett måste, S-PVA och framförallt P-MVA är/kan vara riktigt bra i min mening. Problemet är att dom inte är snabbare än S-IPS och har lite sämre betraktningsvinklar men ändå kostar minst lika mycket, ofta mer, därför känns S-IPS oftast som det bästa valet. A-MVA verkar riktigt lovande.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

Jag hittade denna sajt i mina favoriter men såg nu att Curly har hänvisat till samma sida.

http://www.tftcentral.co.uk/

Mvh RawX

Permalänk
Medlem

Skitbra sammanställning

Nu kan man skicka/länka hit folk istället för att förklara själv, Tummen upp!

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Får fortsätta med beröm till en bra tråd. Har några tankar och åsikter bara.

"Kom ihåg att du säkert lägger 4000 på ett nytt grafikkort varje år..." Det sticker lite i ögonen på mig och jag tror inte medel-Svensson gör detta, även om tanken är god att man bör satsa på en bra skärm. Kan ta ner statistiken lite med att berätta att jag köpte ett GF3-kort för 4422:- hösten 2001 och detta ersattes hösten 2006 med ett 7900GT för 3295:-. Men detta är mindre vikigt...

Skillnaden mellan 6 bit och 8 bit-paneler kan behöva en tydligare förklaring. Kan återkomma till vår medel-Svensson som ska köpa en LCD-skärm, men som egentligen inte vet med om sådana än vad som står i senaste reklambladet från SIBA. För en sådan person så spelar det ingen roll om en skärm har 16.7 eller 16,2 miljoner färger. "-För 0,5 miljoner färger mer eller mindre märker ju inte jag någon skillnad på.”

Med en 8-bitars panel innebär det att varje subpixel (en röd, grön eller blå som en vanlig pixel består av), kan inta 256 olika nyanser. Det ger 256*256*256 vilket innebär 16777216 olika kombinationer/färger.
I en 6 bitars-panel kan varje subpixel inta 64 olika nyanser. 64*64*64 ger 262144 färger, vilket är långt ifrån vad 8 bitars-panelen klarar, men även långt ifrån de 16,2 miljoner som uppges av tillverkaren. Skärmen använder istället "dithering" för att lura ögat genom att växla mellan närliggande färger.
Det kan vara så 262144 färger ändå låter jättemycket för den som inte är så insatt, men räcker inte för att det mänskliga ögat inte ska ser tydliga "färgsteg" i nyansövergångarna i en bild. Dithering löser detta på ett acceptabelt sätt för många, men planerar man att använda skärmen till grafiska ändamål eller bara är väldigt kräsen, så bör man välja en 8 bitars-panel.

Det bör också påpekas att man inte ska stirra sig blind på skärmarnas responstider. Det finns ingen standard när det gäller mätning av responstid och olika tillverkare mäter på olika sätt. Dessutom varierar responstiden för en skärm beroende på vilka nyanser den växlar mellan. Tillverkaren uppger bara det bästa fallet och smäller t.ex. dit ett stort "2ms" på kartongen. Men i själva verket kan en viss växling ta 16ms på samma skärm, men det behöver ju inte kunden veta...

Jag är långt från expert på LCD-skärmar och äger inte ens någon själv än. Men då jag planerar att köpa en under våren och samtidigt är kräsen, så har jag blivit ganska påläst. Men det kanske ändå finns någon felaktighet i vad jag skrivit.

Visa signatur

| Intel Core i7 4930K | Asus P9x79 Pro | Corsair XMS3 Vegeance 16 GB | GT 640 | Samsung 840 Pro 256 GB + Corsair SSD Force Series 120GB | Be-Quiet L8 CM 530W | 2 x Benq BL2710PT |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimboSwe
Massor med text och info.

Väldigt, väldigt många här på forumet lägger 4000:- på ett nytt grafikkort var eller vart annat år, medelsvensson kanske inte gör det, men medelsvensson surfar inte på swec heller. Det är mer en jämförelse för att man ska förstå att livslängden på en bra LCD-skärm vida överstiger någon annan hårdvara i och runt datorn(möjligtvis kan ett tangentbord hänga med längre).

Ang. 8- vs 6-bitarspaneler så hade jag tänkt att utöka detta, men nu har ju du gjort det åt oss så jag tar mig friheten att klistra in det du skrev angående detta.

Det samma gäller responstid och g2g vs w2b osv, så ska jag utöka det också, men de flesta paneler håller idag en tillräckligt låg responstid för att ingen ghosting ska uppstå.

Och nej, jag tror allt du skrev stämmer bra in på verkligheten ;). Tack för input!

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
En pixel på en CRT däremot får ström i sig en gång varje sekund/Hz (dvs. varje 0.01 sekund om man kör 100Hz).

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=714...

Detta är en direkt felaktighet då CRT arbetar med en elektronstråle som sveper över en skuggmask & var gång elektronstrålen träffar den fosforbelagda insidan av bildröret så "lyser" fosforn upp..

Citat:

CRT Funktion: En stråle av elektroner accelereras i ett vakuumkärl och träffar ett lager av fosfor som finns på TV-rutans insida. Elektronerna accelereras med en spänning på mellan 30,000 – 50,000 Volt vilket leder till hög elektromagnetisk strålning framför och runt TV apparaten. För att skydda mot strålning är TVns insida klädd med bly. På grund av att det är avancerat att fokusera strålen korrekt blir bilden mindre noggrann och riskerar att bli sämre i TVns ytterkanter.

www.hugoson.se/www.hugoson.se/index.php?show=3118_SWE&&page_a...

Citat:

Hur fungerar CRT?
Man skulle lite förenklat kunna tänka sig ett bildrör som en glasflaska med vakuum (ingen luft). Bottenplattan skulle då motsvara bildskärmen med sin skuggmask och sitt fosforskikt, och halsen motsvara röret som hyser elektroderna och elektron-kanonen. (Illustrationen bredvid visar en katodrörstub i en vanlig TV-apparat).

Katoden är den negativt laddade metallelektroden, placerad i ett vakuum i bildröret, som vid upphettning alstrar elektroner. Framför den sitter en anod som är den positivt laddade metallelektroden som drar till sig elektronerna från katoden. Denna ström av elektroner fokuseras och accelereras av flera anoder till en stråle som skjuts vidare via tre sammanbyggda ”elektronkanoner” genom rörets vakuum mot den fosforbeklädda glasskärmen. När fosforskiktet träffas av elektronstrålen antänds det och glöder vilket skapar ljus. Med hjälp av kopparspolar, deras magnetfält och voltstyrkor styrs elektronstrålen horisontellt och vertikalt för att snabbt ”måla upp” bilden vi vill se. Detta sker med ungefär samma upplägg som vi läser en text fast det sker med en sådan otroligt hög hastighet att inget mänskligt öga kan uppfatta det.

www.bigscreen.se/aob-bildtekniker.htm

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

För 2 veckor sedan köpte jag en Samsung SyncMaster 205BW och var väldigt nöjd. Trotts att det var en TN-panel så var den grymt mycket bättre än min gamla 17" CRT. Till min fasa började den tyvärr (eller lyckligtvis) att pipa frenetiskt efter någon dag. Jag sprang då tillbaka till butiken och krävde en ny, snälla som de var fick jag byta den utan att ens behöva övertala dem. Kom hem och packade upp skärmen och den pep lika dant

När jag för andra gången rusade tillbaka till butiken var jag smått ilsken och krävde pengarna tillbaka, vilket de gick med på efter att jag talat butikschefen tillrätta.

Efter detta misslyckande (som slutade bra) bestämde jag mig för att kliva upp i prisklass, 3500-4000 skulle det få kosta. Efter en del sökande efter recensioner mm. fick jag syn på ViewSonic VX2025WM. Tursamt nog hade Dustin Home kampanj på denna samt att jag fick en bra studentrabatt, priset landade på 2600 (200 billigare än 205BW ).

OJ VILKEN SKILLNAD !!
Den var grymt mycket bättre än 205BW, klarare färger, bättre kontrast, hög skärpa, nästan ingen backlight bleeding, ingen (märkbar) input-lag och det var jämnt ljus på hela skärmen. Det enda som (på pappret) var sämre än på 205BW var responstiden som uppges till 8ms, men den märks inte alls.

Visstja, höll på att glömma... den är tyst

Vad vill jag då ha sagt?
Jo, P-MVA-panelen är värd varenda krona, den ÄR så mycket bättre än TN-panelen. Det finns ingen anledning att inte spara lite till för att slippa TN.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deone

Vad vill jag då ha sagt?
Jo, P-MVA-panelen är värd varenda krona, den ÄR så mycket bättre än TN-panelen. Det finns ingen anledning att inte spara lite till för att slippa TN.

Klart en P-MVA panel är bättre än en TN-panel, men pipandets kom garanterat inte från själva panelen... Grabben har en TN-panel i sin & den piper inte ett smack, men klart den är inte som min S-IPS-panel iheller...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Menade inte att pipandet berodde på typen av panel, det var bara anledningen till att jag bytte skärm och därför kunde notera hur stor skillnad det faktiskt är mellan olika paneler... samt att man ska akta sig för samsungs 20" widescreen.

Det sägs att TN-paneler har kortare responstid än de andra, jag vet inte hur väl det stämmer. Vad jag däremot vet är att det är rent skitsnack att man har nytta av de 2ms som vissa TN-paneler är speccade till. VX2025WM har en P-MVA-panel som är angiven till 8 ms och det finns ingen eftersläpning.

Enda anledningen till att man skulle välja en TN-panel är av ekonomiska skäl. Men är man så barskrapad att man inte kan lägga till 500-1000 spänn på en skärm så ska man kanske fundera över om man inte borde spendera pengarna på något viktigare istället, typ mat för dagen?

EDIT: Självklart menar jag inte att en unge som slitit för varenda krona under senaste året för att kunna köpa sin egen skärm ska ge upp drömmen. Men har man kommit upp sig lite i livet och fortfarande anser det för dyrt med 500 spänn till så kanske man ska fundera på om skärmen verkligen är det viktigaste just då.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Medlem

Allt handlar om rimligheten.. grabben pröjsade inte sin skärm själv det gjorde jag samt att det är en 19" wide & den var nersatt till 2490:- när den inköptes förra året .. Själv kör jag på en HP L2335 som är en 23" S-IPS panel med 12ms g-g (16ms, white-to-black-to-white). & den fungerar till UT99 iaf..
www.widescreengamingforum.com/wiki/index.php?title=HP_L2335

Men samsungen ska ha en responstid (average) på 6ms?..
www.widescreengamingforum.com/wiki/index.php?title=Samsung_20...

& din Viewsonic (den verkar vara populär:) ) ska ha 8ms g-g (16ms, white-to-black-to-white)... om nu grabbarna på widescreengaming har klart för sig dvs.. ??
www.widescreengamingforum.com/wiki/index.php?title=Viewsonic_...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Re: Mini-FAQ LCD-skärmar på SVENSKA

Den här tråden skulle nog passa in i hemelektronik delen också? Ni kanske kan länka den i samlingstråden där också.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

Du har glömt att ta upp 6bit+Hi FRC som används på de nya TN panelerna för simulering av 16,77M färger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimboSwe
Får fortsätta med beröm till en bra tråd. Har några tankar och åsikter bara.

Med en 8-bitars panel innebär det att varje subpixel (en röd, grön eller blå som en vanlig pixel består av), kan inta 256 olika nyanser. Det ger 256*256*256 vilket innebär 16777216 olika kombinationer/färger.
I en 6 bitars-panel kan varje subpixel inta 64 olika nyanser. 64*64*64 ger 262144 färger, vilket är långt ifrån vad 8 bitars-panelen klarar, men även långt ifrån de 16,2 miljoner som uppges av tillverkaren. Skärmen använder istället "dithering" för att lura ögat genom att växla mellan närliggande färger.
Det kan vara så 262144 färger ändå låter jättemycket för den som inte är så insatt, men räcker inte för att det mänskliga ögat inte ska ser tydliga "färgsteg" i nyansövergångarna i en bild. Dithering löser detta på ett acceptabelt sätt för många, men planerar man att använda skärmen till grafiska ändamål eller bara är väldigt kräsen, så bör man välja en 8 bitars-panel.

Jag är långt från expert på LCD-skärmar och äger inte ens någon själv än. Men då jag planerar att köpa en under våren och samtidigt är kräsen, så har jag blivit ganska påläst. Men det kanske ändå finns någon felaktighet i vad jag skrivit.

tänkte bara fråga en sak.

Är inte 8 bitar 1+2+4+8+16+32+64+128 = 255 ?

därför borde 16 bitar vara = 65000~ färger.

det var vad jag fick lära mig iaf. jag säger inte att du har fel jag undrar bara hur det funkar riktigt?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
tänkte bara fråga en sak.

Är inte 8 bitar 1+2+4+8+16+32+64+128 = 255 ?

därför borde 16 bitar vara = 65000~ färger.

det var vad jag fick lära mig iaf. jag säger inte att du har fel jag undrar bara hur det funkar riktigt?

En 16bpc bild är aldrig egentligen 16 bitars färger per kanal. Det är egentligen 15 då en av "bitsen" hålls tillbaka därför bli de ca 32000 färger, har jag hört.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
tänkte bara fråga en sak.

Är inte 8 bitar 1+2+4+8+16+32+64+128 = 255 ?

därför borde 16 bitar vara = 65000~ färger.

det var vad jag fick lära mig iaf. jag säger inte att du har fel jag undrar bara hur det funkar riktigt?

Den kan ju ta värdet 0 också... det finns 255 värden över 0, men eftersom 0 räknas med så blir det 256 värden alltså kan en 24 bitars skärm ha 2^24 färger... (om varje subpixel tilldelas 8 bitar kan ju inte pixeln ha endast 16 som du säger utan måste ha 24, eftersom varje pixel består av 3 subpixlar... Om varje pixel skulle ha 16 så skulle det precis som Tri_State sa vara så att en bit blev över)...

För att förtydliga:
tänk dig 3 bitar, enligt din uträkning skulle ett 3 bitars värde kunna anta 1 + 2 + 4 = 7 värden... dock om man räknade upp dom:

111 = 7
110 = 6
101 = 5
100 = 4
011 = 3
010 = 2
001 = 1
000 = 0

Så ser man att det är 8 möjliga värden den kan ta... din uträkning ger största möjliga värdet på ett x bitars värde...

Permalänk

Som sagt. Borde inte 6bit+Hi FRC tas med i artikeln?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StarChild42
Som sagt. Borde inte 6bit+Hi FRC tas med i artikeln?

Jo... Fixar det i veckan

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!