Mini-FAQ LCD-skärmar på SVENSKA

Permalänk
Medlem

Någon som vet något om paneltypen "A-Si"?

Hyundai b91d verkar ha en sådan och den är speccad till 16.7 färger, någon FRC som är med och spökar?

Permalänk
Medlem

En TN skärm kan ha A-Si teknologi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Password
En TN skärm kan ha A-Si teknologi

Så du menar att Hyundai b91d är en TN skärm?

Permalänk
Medlem

Hyundai b91d:
Viewing Angle (H/V) 150/135(CR≥10), 170/155(CR≥5)

Kan vara en ledtråd. 180/180 är perfekt, En *IPS och *VA har väl åtminstone 17*/17* med optimistiska värden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av savje
Någon som vet något om paneltypen "A-Si"?

Hyundai b91d verkar ha en sådan och den är speccad till 16.7 färger, någon FRC som är med och spökar?

A-Si är inte en paneltyp utan är en förkortning för amorphous silicon, dvs vilken typ av flytande kristall man använt i substratet. Mig veterligen den enda typen som förekommer i massproducerade paneler.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk

En liten kommentar till "+/- "Magic Speed" (Samsungs benämning på Overdrive)". Jag har Magic Speed på min Samsung skärm. Men jag har ej någon overdrive. Jag tror mer att Samsung skriver ut det på de snabba skärmarna.
Sedan undrar jag när 6bit+Hi FRC kommer med? Var en lång nästa vecka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StarChild42
En liten kommentar till "+/- "Magic Speed" (Samsungs benämning på Overdrive)". Jag har Magic Speed på min Samsung skärm. Men jag har ej någon overdrive. Jag tror mer att Samsung skriver ut det på de snabba skärmarna.
Sedan undrar jag när 6bit+Hi FRC kommer med? Var en lång nästa vecka

mmm

Blev lite mycket ett tag(som alltid?)

Jag lovar att uppdatera tids nog.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Nån info om A-MVA panel att lägga upp ?
Finns i Benq FP241Wz..

Hittat detta om S-PVA teknik: gör att den får en förbättrad bildkvalite, baksidan av detta är dock att man får ett stort input-lag ?

Är då tex PVA ett bättre val för film/spel osv ?

Permalänk
Medlem

Jag är på g att köpa ny skärm, en 19 el 20 tums, ej wide.
Funderar på dessa, om nån vet något bra el dåligt om dessa.
Philips 200p7es
Eizo S2000k
Dell 2007fp

Visa signatur

AMD Phenom IIx2560 MMX 3,3ghz, Zalman CNPS9500, Gigabyte GA-MA770T-UD3, Corsair xms3200 LL Dual 4x512, Amd 6600 , Raptor 36+74, CheiftechBX3, Psu Silverstone ST56ZF, Iiyama A902MT VM Pro 451 19", Logitech G11+MX518

Permalänk
Medlem

hej

Vad innebär dynamisk kontrast egentligen??

hört rykten om att det passar bäst till till datorn där det inte ändras mycket i bakgrunden men inte till tv, men alla tv apparater anges med dynamisk kontrast.

stämmer detta?

Visa signatur

| Q6600 @ 2,4Ghz, Tuniq tower | Geforce 250GTS | Corsair 6x1024MB @ 800Mhz | Gigabyte DS3 | Corsair Powersuply 520W | Samsung 500GB HDD | Antec P182 | Win7 64bit |

Permalänk
Medlem

Så förr oss som siktar på spelprestanda i första hand sedan pris i andra hand vad blir valet ? crt?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Bra guide och intiativ.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Så förr oss som siktar på spelprestanda i första hand sedan pris i andra hand vad blir valet ? crt?

Eller min LCD nedan. Den är ruskigt snabb och kostar också 6k. Men visst är CRT snabbare. Kolla gärna de mätningar jag gjorde mellan 17" CRT och min 24" LCD.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Urq
Nån info om A-MVA panel att lägga upp ?
Finns i Benq FP241Wz..

Hittat detta om S-PVA teknik: gör att den får en förbättrad bildkvalite, baksidan av detta är dock att man får ett stort input-lag ?

Är då tex PVA ett bättre val för film/spel osv ?

Lika snabb kanske dem är inte alltid är. Men du får oftast bättre svärta och mycket bättre betraktningsvinklar med VA paneler, än om du jämför ex. TN. Och dem två sakerna är ju viktigt vad gäller film.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mamed
hej

Vad innebär dynamisk kontrast egentligen??

hört rykten om att det passar bäst till till datorn där det inte ändras mycket i bakgrunden men inte till tv, men alla tv apparater anges med dynamisk kontrast.

stämmer detta?

Dynamisk kontrast innebär att bakgrundbelysningen automatiskt ändrar ljusstyrka beroende på hur ljus bild som visas på skärmen. Ljus bild = stark bakgrundsbelysning, Mörkbild = svag bakgrundsbelysning. Teorin bakom det är att om man har en svart bild med en liten vit del så uppfattar ögat den vita delen som väldigt vit även om det rent tekniskt är ljussvagare samtidigt som den dominerande delen av bilden som är svart faktiskt blir mörkare, motsatsen gäller när man har en till största del ljus bild med en mindre mörk del. Då tycker tillverkaren att man kan mäta kontrasten genom att mäta det svarta värdet när hela bilden är svart och därför har minimalt med bakgrundsljus och vitt när bilden är vit (= mycket bakgrundsbelysning).

Det är altså ett sätt att artificiellt höja kontrasten. Det är en riktigt usel teknik som fungerar riktigt dåligt och producerar helt meningslösa värden. Bry dig inte om dessa värden.

Ang Betrakningsvinklar som nämndes i ett gammalt inlägg här ovan: 180/180 är INTE perfekt. Som det står i inlägget så är siffran som redovisas vid vilken vinkel kontrasten ligger på 10:1 eller 5:1 om tillverkaren känner för att ljuga lite extra. Vem som helst kan räkna ut att bilden blir fruktansvärt dålig långt innan kontrasten når 10:1, på en LCD försämras kontrasten gradvis ju vidare vinkel du ser den ur, på en CRT eller Plasma är den i princip perfekt tills du kommer ut i extremt dålig vinkel. Det är därför en Plasma med en specifiserad Betrakningsvinkel på 170/170 eller 175/175 är mycket bättre än en LCD med med en specifiserad Betrakningsvinkel på 178/178.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Dynamisk kontrast innebär att bakgrundbelysningen automatiskt ändrar ljusstyrka beroende på hur ljus bild som visas på skärmen. Ljus bild = stark bakgrundsbelysning, Mörkbild = svag bakgrundsbelysning. Teorin bakom det är att om man har en svart bild med en liten vit del så uppfattar ögat den vita delen som väldigt vit även om det rent tekniskt är ljussvagare samtidigt som den dominerande delen av bilden som är svart faktiskt blir mörkare, motsatsen gäller när man har en till största del ljus bild med en mindre mörk del. Då tycker tillverkaren att man kan mäta kontrasten genom att mäta det svarta värdet när hela bilden är svart och därför har minimalt med bakgrundsljus och vitt när bilden är vit (= mycket bakgrundsbelysning).

Det är altså ett sätt att artificiellt höja kontrasten. Det är en riktigt usel teknik som fungerar riktigt dåligt och producerar helt meningslösa värden. Bry dig inte om dessa värden.

Ang Betrakningsvinklar som nämndes i ett gammalt inlägg här ovan: 180/180 är INTE perfekt. Som det står i inlägget så är siffran som redovisas vid vilken vinkel kontrasten ligger på 10:1 eller 5:1 om tillverkaren känner för att ljuga lite extra. Vem som helst kan räkna ut att bilden blir fruktansvärt dålig långt innan kontrasten når 10:1, på en LCD försämras kontrasten gradvis ju vidare vinkel du ser den ur, på en CRT eller Plasma är den i princip perfekt tills du kommer ut i extremt dålig vinkel. Det är därför en Plasma med en specifiserad Betrakningsvinkel på 170/170 eller 175/175 är mycket bättre än en LCD med med en specifiserad Betrakningsvinkel på 178/178.

så enkelt förklarat så mäter de svart när skärmen visar mörka bilder och vitt när skärmen visar nått ljust för att få högsta värdet ?

sen läste jag idag i pc sverige att avståndet mellan pixlarna på en tv sitter längre ifrån varandra än på en dator skärm alltså måste en tv som är av samma storlek som en datorskärm ha större upplösning för att visa lika bra bild?

Visa signatur

| Q6600 @ 2,4Ghz, Tuniq tower | Geforce 250GTS | Corsair 6x1024MB @ 800Mhz | Gigabyte DS3 | Corsair Powersuply 520W | Samsung 500GB HDD | Antec P182 | Win7 64bit |

Permalänk
Citat:

sen läste jag idag i pc sverige att avståndet mellan pixlarna på en tv sitter längre ifrån varandra än på en dator skärm alltså måste en tv som är av samma storlek som en datorskärm ha större upplösning för att visa lika bra bild?

Förstår inte vad du menar riktigt. Kan du utveckla det?
mvh StarChild

Permalänk
Medlem
Citat:

mvh StarChild

Han menar nog att matrisen som pixlarna ligger i är grövre, dvs större avstånd mellan varje pixel.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

så enkelt förklarat så mäter de svart när skärmen visar mörka bilder och vitt när skärmen visar nått ljust för att få högsta värdet ?

Precis.

Pixlarna på en TV är mycket större så skulle du mäta från centrum av en pixel till centrum på pixeln brevid så skulle avståndet bli mycket större. Men det är fel att säga att det finns ett mellanrum mellan pixlarna för då skulle bilden se ut som ett rut-nät.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Men det är fel att säga att det finns ett mellanrum mellan pixlarna för då skulle bilden se ut som ett rut-nät.

Men det finns det, luta dig fram så ser du det. Detta är dock inte samma sak som dot pitch, som ni diskuterat innan.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Men det finns det, luta dig fram så ser du det. Detta är dock inte samma sak som dot pitch, som ni diskuterat innan.

Klumpigt uttryckt av mig. Självklart finns det men det är inte, primärt, det som blir grövre vid större storlekar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

mvh StarChild

Asså så här stode det i PCGamer 130 oktober.

"...Till att börja med är en HD-tv inte avsedd att betraktas på nära håll så punktspridningen är mycket större än på en datamonitor. Det är därför standart HD-upplösningen på 1208 x 720 kan fylla en 32 tums tv, medan en 30 tumsmonitor måste ha en upplösning på 2560 x 1600 pixlar..."

jag fattar inte riktigt vad de menar med detta. Asså innebär detta att man inte kan ha HD filmer på en tv så inte har HD-upplösning, vad händer i sånt fall om man gör det? Vad är fördelarna med att välja en tv med full HD-upplösning.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Asså så här stode det i PCGamer 130 oktober.

"...Till att börja med är en HD-tv inte avsedd att betraktas på nära håll så punktspridningen är mycket större än på en datamonitor. Det är därför standart HD-upplösningen på 1208 x 720 kan fylla en 32 tums tv, medan en 30 tumsmonitor måste ha en upplösning på 2560 x 1600 pixlar..."

jag fattar inte riktigt vad de menar med detta. Asså innebär detta att man inte kan ha HD filmer på en tv så inte har HD-upplösning, vad händer i sånt fall om man gör det? Vad är fördelarna med att välja en tv med full HD-upplösning.

Det de menar med "punktspridning" är helt enkelt att pixlarna är större på en TV än på en datorskärm och på så sätt kan samma upplösning täcka en större yta. Ju längre ifrån skärmen man sitter ju färre pixlar behövs för att bilden ska se bra ut.

Ang. din fråga om en HD upplösning behövs beror helt på om du ska använda TVn som en TV eller som en datorskörm. Ska du sitta 2 meter från en 32" TV så behövs det inte Full HD upplösning. Då duger det med 1280 x 720 pixlar. Ska du däremot använda en 32" TV som datorskärm och ska sitta 70cm framför den så kan Full HD på 1920 x 1080 pixlar vara värt att tänka på.

Fördelen med att välja en TV med full HD upplösning beror alltså på vad du ska använda den till. Om en 32" TV används på ett avstånd på 2 meter som en TV så finns det ingen fördel med Full HD då du inte kommer att se någon skillnad på bilden. Om du skulle använda TVn som en datormonitor fast på 2 meters håll, så är en upplösning på Full HD för mycket, alltså för små pixlar, för att kunna läsa vanlig text på t.ex. hemsidor.

Ang. frågan om man kan ha HD filmer på en TV som inte har HD upplösning så kan man mycket väl ha det. Så länge TVn kan ta emot signalen så gör den om den så att det passar TVns upplösning.

Berätta gärna mer om ditt användningsområde av TVn och ditt avstånd till TVn.

Permalänk
Medlem

Innebär det att om du skickar en högupplösning till en tv som inte klarar av det så kommer visa pixlar att försvinna? eller kommer tv att krympa ner bilden?

samma sak borde väl hända ifall bilden är mindre då borde den töjas ut för att passa skärmen och alltså borde det bli sämre bild, eller?

det jag är fundersam över är varför medelsvensson ska ha en full HD-tv när nästan inga kanaler sänds i HD och inga i full HD egna källor tex PS3, blueray dator. Vad har man att vinna resp förlora?

För en 13yy x 720 skärmarna har nästan samma spec som 1260 x 1060 men är betydligt billigare. Är det så att det är 1060 pixlar på rad från top till tå?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Innebär det att om du skickar en högupplösning till en tv som inte klarar av det så kommer visa pixlar att försvinna? eller kommer tv att krympa ner bilden?

TV:n "krymper" ned bilden, dvs skalar om den till rätt upplösning. Detta kan göras på massor av olika sätt beroende på hur avancerat chip som löser det i TV:n.. Grövsta möjliga är ju i princip att plocka bort rader, men det finns förstås metoder där den slår ihop närliggande pixlar och räknar ut ett medelvärde etc.

Citat:

samma sak borde väl hända ifall bilden är mindre då borde den töjas ut för att passa skärmen och alltså borde det bli sämre bild, eller?

Japp. Här kan ju förstås oxå skärmen försöka "gissa" sig fram och fylla ut grovheterna beroende på hur avancerat chip som sitter i TV:n, men lika bra som en högupplöst källa kan det förstås aldrig bli.

Citat:

det jag är fundersam över är varför medelsvensson ska ha en full HD-tv när nästan inga kanaler sänds i HD och inga i full HD egna källor tex PS3, blueray dator. Vad har man att vinna resp förlora?

Bra fråga. Använder man man varken PS3/XBox360, dator, HD-DVD eller Bluerayspelare till TV:n, och inte heller har ett HD-kanalsabonnemang, är en fullHD tv absolut pengar i sjön. Har man någon/några av ovanstående och planerar skaffa fler så kan man väl börja fundera på det...

Citat:

För en 13yy x 720 skärmarna har nästan samma spec som 1260 x 1060 men är betydligt billigare. Är det så att det är 1060 pixlar på rad från top till tå?

1260 x 1060, det var en ny spännande upplösning

Citat:

Sedan undrar jag när 6bit+Hi FRC kommer med?

Korta svaret är väl helt enkelt att det är en avancerad form av dithering för 6bitarspaneler. Verkar funka hyfsat, men det är ju ändå en 6bitarspanel i grunden, trots att de ibland marknadsförs som 8bitars.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
Är inte 8 bitar 1+2+4+8+16+32+64+128 = 255 ?
därför borde 16 bitar vara = 65000~ färger.

Jorå visst är 16 bitars grafikläget 65536 färger!

... men det är en helt annan sak än 6bitars LCD-paneler. (som ju i praktiken har 6+6+6 = 18bitars grafik)

Det betyder i praktiken att med en 6 bitars panel så kan du egentligen aldrig få färgerna exakt som de är tänkt, då "upplösningen" på färgskalan alltid är fel vare sig du kör 16 bitars eller 24/32 bitars grafikläge.

Det är faktiskt inte en så dum jämförelse när jag tänker på det: att köra en 6bitars panel är ungefär som att ha en LCD med en nativeupplösning som inte går att ställa in i Windows, men här gäller det färgerna istället för upplösningen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Att tillägga till det Roger W svarade i förra inlägget så kommer du inte få någon bild alls om man skickar en signal till TVn som den inte stödjer. Och en TV stödjer inte alls lika många upplösningar som en datormonitor stödjer.

Citat:

Som du säger så sänds oftast inte HD kaneler i full HD. Men som du också säger så har vi PS3 och Blu-Ray Disc samt XBOX 360 och HD DVD som har full HD. Troligen varför folk vill ha Full HD är nog för att folk vill känna sig framtidssäkra den dagen då de köper någon av dessa Full HD apparater. En TV byter man ju inte så ofta. Med tanke på kriget om det nya HD formatet (BD/HD DVD) så springer ju priserna ner. Däremot så är det att köpa grisen i säcken för de som satsar på Full HD på mindre TV apparater och tror att det ska bli bättre bild med deras HD spelare. Eftersom man ändå inte ser skillnad på de mindre TV apparatna. Om man inte sitter väldigt nära då. Vinna = Bättre bild vid större TV apparater i kombination av en HD spelare. Förlora = Pengar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Korta svaret är väl helt enkelt att det är en avancerad form av dithering för 6bitarspaneler. Verkar funka hyfsat, men det är ju ändå en 6bitarspanel i grunden, trots att de ibland marknadsförs som 8bitars.

Det där är jag medveten om. Det var bland andra jag som drev frågan om vad det var för någonting när det kom. Det jag undrade var om det kommer komma med i guiden i det första inlägget i denna tråd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Att tillägga till det Roger W svarade i förra inlägget så kommer du inte få någon bild alls om man skickar en signal till TVn som den inte stödjer. Och en TV stödjer inte alls lika många upplösningar som en datormonitor stödjer.

Ja och nej: brukar inte LCD-TV:s vara bättre än datormonitorer på att ta emot signaler högre än nativeupplösningen och skala ned den? Den funktionen är ju i princip ointressant på en datormonitor, men kan vara mycket användbar på tex en 1366x768 TV som skall skala ner en 1080p signal.

Citat:

Det där är jag medveten om. Det var bland annat jag som drev frågan om vad det var för någonting när det kom. Det jag undrade var om det kommer komma med i guiden i det första inlägget i denna tråd.

Uj, såg din länk nu! Läste den där tråden när den var ny tror jag - bra info
Tycker dock inte det är tokbråttom att få med det i FAQ:en men håller med om att det borde finnas där som tydligt exempel på när företagen försöker lura en med "8-bit" specar... (även om nu den verkar göra ett hyfsat jobb som sagt)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

ok om man nu ska köpa en större tv apparat där man verkligen märker skillnad i upplösning ska man välja en plasma för det ger bättre bild?

jag menade 1020, grejen där är att som det står i början så skulle du sända säg några pixlar högre så kommer visa rader att tas bort eller krympas på tvn, dvs pixelmapping, finns det nått att göra åt detta?

Visa signatur

Permalänk

Det jag sa om att rutan blir svart vid en ej supportad upplösning var direkt felaktigt. TVn skalar upp och skalar ner signaler den klarar av. (Oftast 480, 576, 720 och 1080) Skickar man t.ex. 1680x1050, 1280x1024 eller någon annan upplösning till TVn den inte klarar av, så kommer TVn inte att skala denna bild. Om TVn har upplösningen 1920x1080 så kommer bilden att bli mindre än skärmytan. Om TVn har upplösning 1366x768 så kommer i stället bilden hamna utanför skärmytan och man behöver scrolla för att se kanterna på bilden. Det är i så fall om dagens grafikkort klarar av att skala om signalen till TVn. Mitt grafikkort klarar bara av att skala om en signal till datormonitorn. Detta gäller DVI/HDMI till TVn. Vet ej vad som gäller D-Sub och vet heller ej om detta gäller alla Platt TVn. Men det finns iaf inga krav på att TVn ska kunna skala om andra signaler än de som ingår i HD-ready märkningen eller senare märkning.

En tumregel är att plasma oftast ger bättre bild, pga ljusstyrkan, svärtan och ingen responstid. Det beror på hur kräsen du är. Oftast så skiljer det inte så mycket mot dagens bättre LCD TVn. Plasma är dyrare, så du får ställa dig frågan om det är värt det.

Permalänk
Medlem

Tjena alla!

Det var ett tag sedan denna tråden uppdaterades och det har hänt en hel del på marknaden sedan 2007!

Jag har några frågor och skulle vilja ha lite hjälp med förklaring!

Om man jämför Sony Bravia KDL-52W4500 och Philips 52PFL9703H
så när man tittar på Sony´n så har den 10 bitars "färgdjup (per kanal)" och Philips har 17 bitars "färgdjup (per kanal)" - är detta samma bitar som de som står ovan, eller är detta bara en ny benämning eller liknande?

Stor skillnad på detta, kan ögat urskilja dessa mängder olika färger?

Sen undrar jag om någon har någon aning om paneltyp på dessa?
...och vilken av dem ni skulle föredra framför den andre, gärna med motivering!

Ha en "strålande" dag!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deone
För 2 veckor sedan köpte jag en Samsung SyncMaster 205BW och var väldigt nöjd. Trotts att det var en TN-panel så var den grymt mycket bättre än min gamla 17" CRT. Till min fasa började den tyvärr (eller lyckligtvis) att pipa frenetiskt efter någon dag. Jag sprang då tillbaka till butiken och krävde en ny, snälla som de var fick jag byta den utan att ens behöva övertala dem. Kom hem och packade upp skärmen och den pep lika dant

När jag för andra gången rusade tillbaka till butiken var jag smått ilsken och krävde pengarna tillbaka, vilket de gick med på efter att jag talat butikschefen tillrätta.

Efter detta misslyckande (som slutade bra) bestämde jag mig för att kliva upp i prisklass, 3500-4000 skulle det få kosta. Efter en del sökande efter recensioner mm. fick jag syn på ViewSonic VX2025WM. Tursamt nog hade Dustin Home kampanj på denna samt att jag fick en bra studentrabatt, priset landade på 2600 (200 billigare än 205BW ).

OJ VILKEN SKILLNAD !!
Den var grymt mycket bättre än 205BW, klarare färger, bättre kontrast, hög skärpa, nästan ingen backlight bleeding, ingen (märkbar) input-lag och det var jämnt ljus på hela skärmen. Det enda som (på pappret) var sämre än på 205BW var responstiden som uppges till 8ms, men den märks inte alls.

Visstja, höll på att glömma... den är tyst

Vad vill jag då ha sagt?
Jo, P-MVA-panelen är värd varenda krona, den ÄR så mycket bättre än TN-panelen. Det finns ingen anledning att inte spara lite till för att slippa TN.

Beror väl på vad du ska göra. Ska du sitta o surfa o spela datorspel så kan en TN panel vara klart överlägsen, särskilt när du ska upp i ordentliga storlekar på skärmen. 24 tum och uppåt, knappast värt att lägga runt 8-10k på en skärm om man bara ska spela t.ex.

Exempelvis så har jag Samsung 2493HM 24" som har en TN panel till lekdatorn. Funkar alldeles utmärkt faktiskt. Hur bra bild som helst.

Till allvarsdatorn har jag Samsung 245T 24" som har en S-PVA panel. Givetvis något bättre bild på den, men knappast något som man märker i vanligt användande, plus märkbar ghosting vid snabba rörelser i t.ex spel.

Vet iofs inte om kvaliten på TN panelerna varierar, men det gör de säkert. Min Samsung 2493HM 24" lämnar inget att önska vad gället bildkvaliten iaf vid "vanligt" användande. Så att hårddra TN paneler verkar lite väl brutalt tycker jag.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900