Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

BCM4310 wifi ubuntu problem

Hejsan

Jag håller på och försöker att få mitt wifi kort i min laptop att funka. Jag har ett broadcom kort som ska funka med ndiswrapper jag följer guiden på ndiswrappers hemsida http://ndiswrapper.sourceforge.net/mediawiki/index.php/Instal...

Jag har lyckats att installera drivrutinen(bmcwl5) utan probelm och kan ladda modulen ndiswrapper utan fel medelanden. Om jag "relodar" modulen altså tar bort den och laddar den igen så får jag följande medelande i dmesg

[17182519.096000] ndiswrapper version 1.40 loaded (smp=yes)
[17182519.100000] usbcore: registered new driver ndiswrapper

i /etc/modules så har jag lagt till "ndiswrapper" och i /etc/modprobe.d/ndiswrapper har jag lagt till
"alias wlan0 ndiswrapper" (utan "")

När jag skriver iwconfig så får jag följande

lo no wireless extensions.

eth1 IEEE 802.11b/g ESSID:"" Nickname:"Broadcom 4311"
Mode:Managed Access Point: Invalid
RTS thr:off Fragment thr:off
Encryption key:off
Link Quality:0 Signal level:0 Noise level:0
Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0
Tx excessive retries:0 Invalid misc:0 Missed beacon:0

eth0 no wireless extensions.

sit0 no wireless extensions.

och om jag skriver iwlist san så står det att eth1 inte finns.

Datorn jag har är en HP Compaq NX6310. Jag kör ubuntu 6.10

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Det kan vara bcm43xx som stör ut ndiswrapper.
Kollad med lsmod om du har modulen bcm43xx laddad.
Om så är fallet kan du blacklista den genom att lägga till "blacklist bcm43xx" i /etc/modprobe.d/blacklist och starta om datorn.
Vet ej om just dessa symptom kan orsakas av dessa konflikter men om du ska använda ndiswrapper så behöver du ju i alla fall inte bcm43xx.

Permalänk
Medlem

yay efter att jag togbort bcm43xx modulen så tror jag att kortet funkar. Jag kan söka efter mitt nätverk nu men jag kan få den att använda rätt essid, den vill inte helt enkelt.

Jag skriver iwconfig essid tord men när jag kollar på kortet med iwconfig så står det

ESSID:off/any

Jag slår vad om att det är någon liten bagatell grej som jag har glömt jag kan skriva in mitt wep lösenord och det funkar men inte essid.

Visa signatur

8D