Pentium 2, Sdram 32mb och 64mb, vilket socket?

Permalänk
Medlem

Pentium 2, Sdram 32mb och 64mb, vilket socket?

Jag öppnade nyss en gammal IBM dator för att se vilka komponenter det var. Det stod inget (vad jag såg) så jag satte på den isteället och fick reda på att jag hade en Intel Pentium 2 300MHz, SDRAM 32MB, 32MB och en 64MB och hårddisken var 7665MB stor och var jevligt avlång. Vilken socket tror ni att det kan vara? Tror ni det går att lira XP/Windows 2000 på denna burk? Troligen inte xp då,

Permalänk
Medlem

Det går att installera XP, men 128MB minne är lite i minsta laget för XP. Det blir väldigt mycket swappande till disk. Windows 98SE är närmast perfekt för en sådan burk, det flyter på relativt bra.

Eller någon riktigt strippad Linux-dist med lättviktigaste skrivbordet typ Blackbox eller nåt.

Om man inte vill att datorn skall kännas för seg alltså.

edit. Socket(Slot)1 är det såklart, glömde.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det går att installera XP, men 128MB minne är lite i minsta laget för XP. Det blir väldigt mycket swappande till disk. Windows 98SE är närmast perfekt för en sådan burk, det flyter på relativt bra.

Eller någon riktigt strippad Linux-dist med lättviktigaste skrivbordet typ Blackbox eller nåt.

Om man inte vill att datorn skall kännas för seg alltså.

edit. Socket(Slot)1 är det såklart, glömde.

Fast när jag tänker på det så kommer datorn inte användas till så mycket. Kanske surfande? Finns det kanske något bra Linux ute som kan fylla detta behov utan att dra så mycket kraft?
Och Linux är väl gratis? En nerladdningslänk vore ännu bättre isf Fast namn på ett bra Linux är bättre än inget.

Permalänk
Medlem

Skulle förelå DSL för testbruk.
http://www.damnsmalllinux.org/

128MB räcker och blir över flera gånger om för Linux om man gör medvetna val. Det som krävs är att veta vad man väljer.

Har själv ett par gamla bärbara som är för gamla för windows, men pinnar på som arbets/stuedie/surfmaskiner och filmspelare med Gentoo Linux.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aake
Skulle förelå DSL för testbruk.
http://www.damnsmalllinux.org/

128MB räcker och blir över flera gånger om för Linux om man gör medvetna val. Det som krävs är att veta vad man väljer.

Har själv ett par gamla bärbara som är för gamla för windows, men pinnar på som arbets/stuedie/surfmaskiner och filmspelare med Gentoo Linux.

Vilka filer ska man ladda ner?
FInns ju en hel del...
bootfloppy-usb.img
bootfloppy-usb.img.md5.txt
bootfloppy-utils.img
bootfloppy-utils.img.md5.txt
bootfloppy.img
bootfloppy.img.md5.txt
current.iso

osv....

Permalänk
Medlem

Beror på vad du vill, allt står säkert nånstans där.

.md5.txt-filerna är kontrollsummor, har man programmet md5sum kan man kontrollera att filen man fått är hel.

Av de filer du nämnt skulle jag tro att du vill ladda ner "current.iso" och bränna som CD-image.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Avstängd

Låter som en IBM Aptiva, den går bra med Win2000 och WinME.. även med 64MB ram åtminstånde när jag hade min IBM framme

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Låter som en IBM Aptiva, den går bra med Win2000 och WinME.. även med 64MB ram åtminstånde när jag hade min IBM framme

Tja, jag kan säga att nätagget är över processorkylaren så man ser inte. Det är iaf en kylfläns på processorn. En floppyenhet, en extern nätverksgrejj så jag kan nå internet, vet inte ifall den är inköpt senare eller om den var så när vi köpte den. Men då kanske du har en större aning om vad det är
Fast det är ingen cd/dvd-läsare inne i datorn, tror ni det fungerar ifall jag tar en dvd-läsare och kör med den? Eller är moderkortet så gammalt att den inte kan ha en dvd-läsare?

edit. Jag lyckas inte sätta på datorn helt för det kommer upp någonting om att jag ska ta bort alla lagringsenheter eller något och starta om. Så jag tar ut hårddisken och då kommer den inte ens dit. Vad ska jag göra?
Ska jag koppla in en cd-läsare, bränna Linux på en cd, starta med cdn och försöka installera och hoppas på det bästa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Tja, jag kan säga att nätagget är över processorkylaren så man ser inte. Det är iaf en kylfläns på processorn. En floppyenhet, en extern nätverksgrejj så jag kan nå internet, vet inte ifall den är inköpt senare eller om den var så när vi köpte den. Men då kanske du har en större aning om vad det är
Fast det är ingen cd/dvd-läsare inne i datorn, tror ni det fungerar ifall jag tar en dvd-läsare och kör med den? Eller är moderkortet så gammalt att den inte kan ha en dvd-läsare?

edit. Jag lyckas inte sätta på datorn för det kommer upp någonting om att jag ska ta bort alla lagringsenheter eller något och starta om. Så jag tar ut hårddisken och då kommer den inte ens dit. Vad ska jag göra?
Ska jag koppla in en cd-läsare, bränna Linux på en cd, starta med cdn och försöka installera och hoppas på det bästa?

Låter som en IBM aptiva ja. Morsan hade en sån P3 800Mhz. Satans skit chassi. Trång å plåten var det tunnaste jag sett å passformen sög. Bankade sönder chassit med en hammare för nån månadsedan så efter det var burken ungifär 40x40x3cm stor

Skiten ksotade 40K ny å var när GeForce kom och det satt ett GeForce PRO med 300Mhz DDR i den. Graffet är också kasserat för lägesedan efter jag våldsförde mig på det.

Mobo, minne, CPU och nätag existerar fortfarande å bytte nyligen ut det mot en tualatin cpu och passande socket 370 mobo så datorn i sig har levt rätt länge.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos

edit. Jag lyckas inte sätta på datorn helt för det kommer upp någonting om att jag ska ta bort alla lagringsenheter eller något och starta om. Så jag tar ut hårddisken och då kommer den inte ens dit. Vad ska jag göra?

När det står att du ska plocka bort alla lagrinsenheter så innebär det troligen 1 av 3 saker. 1 - du har en diskett i diskettstationen som inte är en startdiskett. 2 - du har en skiva i CD-spelare som inte är en skiva som är bootbar. 3 - (minst troligt) batteriet på moderkortet är för gammalt så datorns bios har tappat informationen för hårddisken (och/eller det finns inget operativssystem på den.)

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Ok, jag brände iso filen som image och satte i en 1½Gb hårddisk (gammal IDE) i burken och stoppade i cdn i cd-brännaren och den är hur seg som helst.
Så jag tar ur hårddisken och skivan och tar burken i sign istället. Jag stoppar i 1½gb hårddisken, tar ur min 80gb hårddisk, stoppar i skivan och bootar med skivan. Allt verkar gå bra tills det kommer upp något där det står att jag typ saknar något. Vad har jag gjort fel? SKa jag ha gjort något mer?

Alltså det är Linuxgrejjen som säger att jag saknar något.

Permalänk
Medlem

Jag skulle föredra windows 2000 på en sån dator. Vad står det i felmeddelandet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
Jag skulle föredra windows 2000 på en sån dator. Vad står det i felmeddelandet?

Att någonting saknas. Kommer inte ihåg vad det var :S

Permalänk
Medlem

Då får du nog titta igen. Antagligen så lyckats den inte starta x (det grafiska) eller så är det något annat fel.

Permalänk
Medlem

Vet att det är en gammal tråd men efterssom jag har en IBM Aptiva så

har kört både Windows 98, XP och Server 2003 på min utan problem. DVD funkar (även om det laggar lite ibland när man tittar på en film).
Ang processorn så sitter iaf på min en fläns med en fläkt på, och hårddisken (om det är en sån där 5.25) kan man bara skruva ner och fässa på en bit antistatiskt skumgummi så blir den tystare.

men jag tror inte att nåt linux behövs iaf. när jag hade XP på min gick den i 132 mhz (fast jag trodde att den gick i 333!) och hade runt 160MB i ram, men det gick utmärkt å surfa, spela musik å sånt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

132Mhz kan väl inte räcka till en DVD?

Pappa har en bärbar, med 266Mhz och runt 160 i RAM, och en film som man spelar upp i VLC lagar som satan.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Den går i 300 och har 256mb ram..
Har inte XP på den längre utan 2003

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Ladda ner programmet cpu-z så blir det lättare o kolla vilket socket det är

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem

då är det väl Slot 1 då

Visa signatur
Permalänk
Medlem

DSL funkade relativt bra på min gamla laptop (en 200mhz, 64mb ram...) så det ska nog kunna funka, men utöver lite surfa, snes och tetris klarade den inte

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av esselte
det ärväöäl socket 1 eller

Japp, ganz korrekt. Finns bara två såna socklar. Socket 1 och Socket A. Den första hade Intel och den andra hade AMD.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

slot1 är P2.. sockel 1 var väl 486SX eller nåt

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Lite onödigt vetande om Slot, fanns även Slot 2 som användes till Xeon-processorer.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
slot1 är P2.. sockel 1 var väl 486SX eller nåt

Du har rätt. Fan också. Slot 1 och slot a menade jag ju. Borde jag ju insett.
jaja, bara att skylla på att jag inte är 100% klar i huvudet nu.

Hittade Slot B också som verkar gälla Alpha-processorer.

Hursomhelst så är det ju en slot 1 han har.

Tack för att du rättade mig Fenix.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu ska jag äta något gott.

Visa signatur