Hur kommer man i mål med ett programmeringsprojekt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh

Kan man vara bra systemarkiktet utan att programmera? Och det måste vara trist för programmerarna och inte få delta i designen av koden fast känner till att om det är konsulter från flera bolag som jobbar med system så får det ibland bli lite andra regler än vad som är optimalt för att få fram produkten.

En teoretiker som läst på massa designer av kod och bara har lite programmeringsvana som sitter och designar kod finns nog stor risk att det kanske inte blir så bra som han/hon tror.

Jo, helt klart man kan vara bra på att bygga system utan att vara kung på att knappa själva koden. Men skall man hårddra det så är det inte upp till en programmerare att bry sig hur man vill bygga ett system - val av databasleverantör, databasmodell, använda webservices till vissa komponenter, 2 el. 3-lager lösning etc etc...
Men normalt (antar jag) så är ju programmerarna även med i designarbetet. Ofta kanske till och med samma personer som 'designar' och som även knappar kod. Så har jag alltid fått jobba. Men det är säkerligen skillnad i riktigt stora projekt, då blir det nog rätt "inpinkat" var gränserna skall gå.

Visst har herr gosh rätt trist attityd, men jag fattar inte att folk kan ta det med en nypa salt. C++ nördar finns det gott om

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Jag har ingen aning om vad du har jobbat med för projekt, men om du förväntar dig att en programmerare ska komma ihåg vad en specifik funktion gör i ett projekt bara genom att se på variabelnamn och klassnamn så kan de inte ha varit särskilt stora.

Jag säger inte att våra programmerare inte kan lista ut vad en funktion gör, men det går onekligen snabbare om man har en liten kommentar som säger "Hämtar ut variabel X ur databasen och printar den" än att behöva läsa igenom koden för det. Trots en korrekt uppmärkning av variabler och klasser, tror du, i din enfald, att våra programmerare döper variabler till "banan" och "fruktkorg" eller "kofångare"?

Kommentarer är programmerarens bästa vän imo. Särskilt om man ska in och rota i någon annans kod, så är det bara.

Jo jag har kodat i några större projekt som varit ordentligt lyckade.

Påstår inte att kommentarer är dåligt, men det jag påstått ovan är att man aldrig gör rätt första gången. Första gången lär man sig hur man skulle ha gjort. Därför är det dumt och lägga ner förmycket tid denna första gång vilket lätt kan hända om man kommenterar rikligt eftersom man då får svårare och släppa koden.

Har exemeplvis själv en hel del generella klasser som jag jobbar med, de är väldigt bra dokumenterade.

Att skriva självdokumenterande kod borde gå, det är i alla fall min erfarenhet. Inte helt utan kommentarer för ofta bör man ha någon som förklarar funktionaliteten, vad som görs.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Jag arbetar faktiskt själv med C++ och tycker att det är ett bra språk, men det börjar bli litet tröttsamt med ditt C++-korståg. Ju mer du framställer C++ som det enda dugliga programmeringsspråket desto mer framhävs din trångsynthet....

Lite grand som då jag hävdar att Linux suger i jämförelse med Solaris? Att Linux är instabilt?

: o )

Hur i hela friden gör man smilies?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Lite grand som då jag hävdar att Linux suger i jämförelse med Solaris? Att Linux är instabilt?

: o )

Hur i hela friden gör man smilies?

Smilies är för Windows-användare och kostar $19.99 extra.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson

Du kan hävda vad du vill så länge du kan motivera det så andra förstår, kan du inte motivera det så är åsikterna oftast känslobaserade och känslor är personliga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker tråden börjar spåra ur till något liknande personangrepp.
Back to topic anser jag.

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem

Right...

Skulle vara intressant att höra hur ni, som anser er ha lyckats med ett programmeringsprojekt, gjorde med analys och design faserna.

När projektet var i land, var tex. all dokumentering och design up to date med koden och funktionaliteten? Fick ni gå tillbaka och "rätta till" i efterhand? Var erat designpattern rätt från början?

Det är inte bara själva koden som gör ett programmeringprojekt lyckat tycker jag...

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjornex
Skulle vara intressant att höra hur ni, som anser er ha lyckats med ett programmeringsprojekt, gjorde med analys och design faserna.

Den största erfarenheten jag dragit är just att man aldrig skriver rätt första gången. Var med i ett mycket lyckat projekt för c.a. 12 år sedan (programmet används än idag av flera större företag). Vi hade exempelvis ett lite mer avancerat fönster där som hanterade ganska central information för systemet. Den blev omskriven totalt 5 gånger av han som gjorde den.

En av anledningen till att det projektet lyckades (kanske den främsta) tror jag har och göra med att vi fick till så att varje del blev relativt isolerad från andra delar och därmed kunde undvika spagetti. Deras tidigare version var ett mycket avskräckande exempel, har för mig att en av de längre funktionerna var på 5000 rader... Den versionen hade kommit till ett läge att det var i princip omöjligt och jobba vidare med koden, enda sättet och rätta buggarna var att ta bort funktionalitet.

Eftersom varje del kunde jobba separat så kunde varje programmerare jobba relativt fritt utan att bry sig om vad de andra gjorde, det fick upp hastigheten.

I början gjordes en hel del analyserande mm. men en så kallad expert (han är idag känd VD och dyker då och då upp i artiklar). Men vi tog beslutet att slänga hela designen efter ett tag och köra enklare (model view eller vad det brukar kallas).

Känner även till några misslyckade projekt, bl.a. ett jag jobbade själv i. Största anledningen att det sket sig tror jag har och göra med att "laget" var sammansatt av konsulter från olika bolag, det finns ju ofta viss intern konkurrens bland konsulter och det blir mycket känsligt och kritisera.

Projektet började mycket bra och vi hade nästan en helt färdig version, så tog de in tre till konsulter till (vi var 3 från början) då webben började bli poppis, man skulle ha en del som kunde köras på webben med. Enligt dem som var det för "svårt" och jobba i koden, inte på det viset att koden var dåligt skriven men vi använde multipelt arv och objektorientering. Ovana programmerare brukar ibland ha en tendens och vilja göra allt på stället. En av de nya var en sådan där som kunde "snacka" och plötsligt kom ett beslut att en del saker skulle skrivas om. De gick och skriva om det mesta på 8 veckor vilket de tog som vilket lyckat beslut, när det snarare var så att koden från början var gjord för att man snabbt skulle kunna skriva om delar. Men när koden väl var omskriven så började hastigheten gå ner, nya funktioner tog mycket lång tid och lägga till.
Har för mig att bolaget kursade något år senare, slutade själv i projektet så vet inte riktigt fortsättningen.

Visa signatur