Hur kommer man i mål med ett programmeringsprojekt?

Permalänk
Avstängd

Hur kommer man i mål med ett programmeringsprojekt?

Har du några tips på hur man lyckas få färdigt ett program?

Det finns säkerligen 1000 gånger mer påbörjade programprojekt jämfört med hur många som slutförts.

Vad bör man tänka på när man drar igång för att komma imål?
Vad skall man tänka på under tiden utvecklingen sker och hur slutför man det?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

Du kanske kan börja med att definera vad du menar med:

a) programmeringsprojekt
b) att skriva färdigt ett program
c) att komma i mål med ett projekt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BobbyFromDallas
Du kanske kan börja med att definera vad du menar med:

a) programmeringsprojekt
b) att skriva färdigt ett program
c) att komma i mål med ett projekt

B

Ett program som är användbart för en större grupp personer, men folk får gärna visa lite kreativitet och tolka det själva

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror att en stor anledning till varför det finns så påbörjade projekt är att det är så enkelt att börja. Om vi jämför lite med andra aktiviteter man kan ha, så ser man snabbt att det är otroligt enkelt att börja på ett programmeringsprojekt jämfört med annat, och dessutom väldigt enkelt att sluta innan det är "klart". Ta som exempel det säkert ganska vanliga projektet att bygga en altan till sin sommarstuga: där krävs det att man först investerar i brädor, spikar, (verktyg). Dessutom får man antagligen riva ner något, kanske något staket, eller så en fin rabatt. Och om man slutar i förtid måste man återställa det man rensade bort när man började. Ett programmeringsprojekt däremot har ingen start eller avhoppskostnad alls, eller iaf en väldigt liten.

Permalänk
Glömsk
Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Avstängd

vb: Helt klart är det så, många av de utvecklingsmiljöer som företag saluför fokuserar också väldigt hårt på att det skall vara lätt och "komma igång". Innan Visual C++ 1.0 kom ut på marknaden så var det Borland som regerade, men så kom Visual C++ 1.0 och den hade något som kallades för "App Wizard", det var en guide som snabbt skapade upp skalet för ett program och det var otroligt säljbart.

Idag när de saluför utvecklingsmiljöer så handlar det ofta och att underlätta kodande, själva inknappandet av kod skall vara så enkelt som möjligt vilket egentligen bara lurar användaren för att knacka kod är oftast en rätt liten del och det finns alltid klipp och klistra vilket räcker väldigt långt.

Eftersom det är så lätt och komma igång så tänker man inte till innan utan får göra det i efterhand och det tar MYCKET längre tid och rätta en felaktig design av koden när man hållit på ett tag i jämförelse med att tänka till innan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Eftersom det är så lätt och komma igång så tänker man inte till innan utan får göra det i efterhand och det tar MYCKET längre tid och rätta en felaktig design av koden när man hållit på ett tag i jämförelse med att tänka till innan.

det är här det brister för min egen del. jag börjar och kommer halv-vägs(?) på att jag borde gjort på ett annat sätt. då är det lättare att lägga ner helt än att försöka fixa så att det blir bra.

i skolan hade vi en kurs där det fokuserades rätt mycket på UML-modellering och när vi till slut kommit så långt att vi kunde börja med kodandet, så slapp man ju tänka på hur saker och ting skulle lösas, utan kunde bara sitta och knappa.
om man räknar bort slut-dokumentationen skulle jag nog uppskatta att vi planerade ca 90% av tiden och kodade resten av tiden.

jag har försökt börja göra saker och ting i rätt ordning, men måste säga att det tyvärr är så jädra tråkigt att planera sitt projekt innan man börjar. jag kör vidare på den gamla beprövade principen att kasta mig rätt in i projektet utan att tänka efter före... med resultatet att jag ger upp rätt snart...

Visa signatur

as far as we can tell, the massacre went well...

Permalänk
Avstängd

Några tips om hur man kommer i mål:

- Försök skaffa någon testare och som använder programmet
Gör minsta möjliga, kanske med endast en användbar funktion och försök få några och använda sig av ditt program. Det blir mycket roligare för programmerarna om det som de gör används samtidigt som de får input om vad som fungerar eller inte fungerar. En programmerare brukar ogilla kraftigt och sitta och testa sitt eget program som en användare med så det slipper man.

- Du kommer att skriva ditt program två gånger (MINST)
Har du aldrig gjort ett sådant program som du nu ger dig på att göra så VET DU INTE hur du skall göra. Först gången du gör programmet så lär du dig, när du gjort programmet första gången så har du lärt dig hur du SKULLE ha gjort och då börjar du skriva programmet på riktigt. Lägg därför ner minimalt med tid på första versionen, skit och dokumentera mer än nödvändigt och ödsla inte för mycket tid på lösningar eller buggrättningar. Skjut från höften och se hur det blir, det är ändå bara lärokod.
Att försöka sitta och bygga programmet från det första man gjort är dömt och misslyckas om programmet bara är något större.

- Använd versionshanteringssystem

- Se till och ha roligt
En programmerare som trivs med jobbet är säkerligen tio gånger mer produktiv än en som inte trivs.
Det är inte roligt och rätta svåra buggar, det är inte roligt och rätta ANDRAS buggar.
Det är däremot roligt och bygga nytt, det är roligt och skriva rätt.
Försök tänka på detta när designen görs av koden. Förstår man hur spagettikod undviks och kan utnyttja objektorienterad struktur så bygger en programmerare nytt hela tiden. Det krävs kanske 10% mer arbete när viss typ av funktionalitet läggs till med det tjänar man igen många gånger om. Delar i programmet kan lyftas bort och bytas ut mot annat nyskrivet.

- Var mycket noga med att skriva självdokumenterande kod
Hur ofta läser du kommentarer?? Nästan aldrig skulle jag gissa. Programmerare läser inte kommentarer, de läser kod. Enda gången man läser kommentarer är när variabler och andra namn är så fruktansvärt dåligt skrivna så de är omöjliga och förstå.
Lägg inte in onödiga kommentarer och försök att separera kommentarerna från koden. En komplicerad funktion bör ha en bra beskrivning innan funktionen börjar.
Självdokumenterande kod innebär att man lägger ner lite tid på namnen, vad en funktion heter, vad ett objekt kallas eller namn på variabler.

- Skriv lättläst och välstrukturerad kod
Programmerare och förmodligen du läser kod, det är koden som fokus ligger på och därför är det mycket viktigt att denna är lättläst och välstrukturerad. I C++ går det och skriva 20 rader som kan ta timmar och tyda. Programmeraren som gjort dem tycker kanske han/hon varit jättesmart med lösningen men den fungerar inte eftersom ingen orkar lägga ner tiden på att förstå. Kommer någon annan och hittar en bugg så kommer de skriva om eller möjligen ta bort funktionaliteten.
Tänk alltid på att du inte skriver koden för att du skall kunna läsa den, du skriver koden för andra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

[B]Några tips om hur man kommer i mål:

- Var mycket noga med att skriva självdokumenterande kod
Hur ofta läser du kommentarer?? Nästan aldrig skulle jag gissa. Programmerare läser inte kommentarer, de läser kod. Enda gången man läser kommentarer är när variabler och andra namn är så fruktansvärt dåligt skrivna så de är omöjliga och förstå.
Lägg inte in onödiga kommentarer och försök att separera kommentarerna från koden. En komplicerad funktion bör ha en bra beskrivning innan funktionen börjar.
Självdokumenterande kod innebär att man lägger ner lite tid på namnen, vad en funktion heter, vad ett objekt kallas eller namn på variabler.

Du läser inte mycket källkod eller?
Att börja gräva i ett OSS-projekt utan dokumentation och bra kommentering är nästan meningslöst oavsett hur bra variabelnamnen är.

Bättre att lära sig kommentera sin kod ordentligt direkt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffi
Du läser inte mycket källkod eller?
Att börja gräva i ett OSS-projekt utan dokumentation och bra kommentering är nästan meningslöst oavsett hur bra variabelnamnen är.

Varför skall man sitta och gräva i OSS-projekt?

Jo jag har läst massor av källkod.
Syftet med tipsen var annars att få färdigt ett projekt, är man fem involverade personer i projektet samt att de har så dålig koll på vad andra gör samt kodar så illa att det krävs rikligt med dokumentation så kommer de med 100% säkerhet att misslyckas få färdigt programmet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur föreslår du annars att man ska kunna bidra till projektet?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
Hur föreslår du annars att man ska kunna bidra till projektet?

Bidra? Vill man bidra med andra projekt så självklart måste man gräva i kod men tråden handlade om att gå i land med eget projekt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Bidra? Vill man bidra med andra projekt så självklart måste man gräva i kod men tråden handlade om att gå i land med eget projekt.

Den här tråden handlar om att gå iland med projekt, inte att göra det just ensam.
Ofta så utvecklar man ju projekt öppet och då hjälper det ju om andra har någon aning om vad fan man kodat.

Citat:

Jo jag har läst massor av källkod.
Syftet med tipsen var annars att få färdigt ett projekt, är man fem involverade personer i projektet samt att de har så dålig koll på vad andra gör samt kodar så illa att det krävs rikligt med dokumentation så kommer de med 100% säkerhet att misslyckas få färdigt programmet.

Så du menar att man bara ska koda utan att dokumentera det man gör?
Skitlätt att maintaina den koden sen... verkligen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Den här tråden handlar om att gå iland med projekt, inte att göra det just ensam.
Ofta så utvecklar man ju projekt öppet och då hjälper det ju om andra har någon aning om vad fan man kodat.

Skall man gå iland med opensource (hur många har gjort det...) så vet man nog rätt bra hur det skall gå till om man nu vill gå iland med ett sådant projekt. I princip alla de saker jag beskrev måste då vara uppfyllda och utöver det så bör man ha bra dokumentation (open source kräver mer diciplin än "privata" projekt). Oftast är det annars så att någon suttit och hållt på med ett projekt så kanske någon annan kunnig programmerare börjat använda det och så har den även börjat bidra med kod.
Sitter ju inte direkt folk på kö och väntar på att få hjälpa till

Citat:

Så du menar att man bara ska koda utan att dokumentera det man gör?
Skitlätt att maintaina den koden sen... verkligen.

Skrev jag det? jag skrev att man skall dokumentera men det viktigaste är att koden är självdokumenterande.
Mycket vanligt är annars när det är flera som kodar om man dokumenterat att dokumentationen inte stämmer med koden eftersom någon ändrat i efterhand och kanske inte tänkt på att uppdatera dokumentationen.

Visa signatur

Permalänk

Vad är poängen med att uppmana till diskussion, presentera sin syn på saken och sedan börja argumentera för att alla andra har fel?

Permalänk
Medlem

Några tips som JAG brukar använda:

1. "Skissa" projektet. Dvs skriv ner allt i detalj du kommer på som ska vara med.

2. Jämför med projektet hur mycket du kan och om du redan kan det som behövs, behöver du lära dig något, kolla upp om det är svårt eller lätt att lära sig. Är det svårt att lära sig så kommer projektet att komma längre och längre ifrån medans du lär dig det nya.

3. Följ "skissen" till punkt och prickar. Även om du kommer på flera saker som du vill lägga till, skriv upp dom på papper, börja inte krångla in dom medans du kodar/designar/whatever.
När du följt din skiss så har du säkert massa ideèr uppskrivna någonstans som du vill lägga till. Lägg till dom när du är klar med skissen. För skissen kommer vara din 0.0.1 version t.ex dvs första releasen, du testar det, kollar om allt funkar, rättar till felen, lägger till dom nya funktionerna, voila! version 0.0.2 är här.
Det jag vill ha fram är, gör programmet så det gör det som det är menat för, sen kan du fixa designen, lägga till mera saker etc (se ovan).
Allting börjar med en liten "PLUPP" som sedan kan bli något jättestort!

Ginza t.ex, han satt hemma i sitt garage och sålde skivor m.m. nu är det ett av sveriges största musik/dvd företag.

//AJL

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BobbyFromDallas
Vad är poängen med att uppmana till diskussion, presentera sin syn på saken och sedan börja argumentera för att alla andra har fel?

OT:
det kallas för diskussion, vid en diskussion så har man inte alltid samma åsikt. ibland kan saker missförstås m.m. då brukar man påpeka, jag uppskattar om någon påpekar om jag har fel med men tar mig även rätten och försvara åsikter vilket inte är samma sak som jag inte kan bli överbevisad.
Det är alltid viktigt och ifrågasätta sin åsikt om man vill komma frammåt.
Har bara arguemterat mot(?) en sak vilket igentligen inte är någon motargumentation

När det gäller kommentering så är det självklart mycket bra, man kan aldrig kommentera förmycket (tror jag), men samtidigt är det viktigt att ett projekt är roligt och att koden är bra skriven. Är man flera som kodar ihop och någon inte fattar samt då får svaret "läs i kommentarerna" eller möjligen att den läser men kommentarerna inte är uppdaterade så är det ett problem.
Programmerare brukar heller inte gilla och dokumentera mer än nödvändigt.

Själv brukar jag använda ett verktyg som heter doxygen för mina kommentarer och skriver rätt mycket sådana. detta eftersom doxygen kan skapa upp väldigt mycket genom att parsa koden och plocka ut saker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan man verkligen avsluta ett projekt som utvecklare???
Vete tusan om man jag kan se ett projekt som avslutat, det finns alltid saker att förbättra, bygga om etc. Det är min erfarenhet.

Har man en bra kravspec och en kund som är mån om sin produkt brukarv det inte vara svårt att göra ett första avslut vid utsatt tidpunkt.
Dessto svårare är det om man skall utveckla ett eget system/program för att kunna sälja till kund. Speciellt om man är flera personer inblandade i projektet.

Nu för tiden kör jag systemutveckling som egen konsult sedan några år tillbaka. Jag upplever det jäkligt mycket enklare att komma till avslut då. Man får följa sina egna (tids)ramar men helt färdigt blir man nog aldrig känns det som.

Punkt 3 som AJL skriver om (följa skissen till punkt och pricka) är helt klart ett nyckelord.

Min erfarenhet är att på tok för mycket tid ändå går åt att "designa" system. Har ofta haft kollegor som UML:at ihjäl sig själva och systemet (ok, smått överdrivet). Tror det beror på att folk hellre vill kunna titulera sig själva systemarkitekt...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Den här tråden tog en kraftig sväng från att ha potential till att bli någon sorts "jag mot världen"-bjäffs. Hursomhelst:

Att inte kommentera kod är som att gå till läkaren och inte säga vad det är som är fel, utan låta honom gissa. Hur bra brukar det bli?

Vet inte hur många projekt du arbetat med men jag kan ju säga att de programmerare jag känner kommenterar, och de kommenterar mycket, för de är de glömskaste människorna på planeten. Så hur ska de komma ihåg vad de gjorde i fredags när de kommer tillbaka efter helgen utan kommentarer?

Sen ska det ju inte vara fler kommentarer i koden än det är kod, men ja, kommentarer är bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjornex
Kan man verkligen avsluta ett projekt som utvecklare???
Vete tusan om man jag kan se ett projekt som avslutat, det finns alltid saker att förbättra, bygga om etc. Det är min erfarenhet.

Det beror ju helt på, egentligen. Utvecklar man ett system för ett annat företag (t.ex.) så har ju du ett krav på dig att uppfylla ett visst antal kriterier (och helst ska du ju hålla tidsramarna också). När dessa krav uppfyllts är det dags för överlämning. Projektet är då i slutfasen.

Ser man projektet som något som dessutom sköter underhållet så avslutas projektet i samband med att avtal om detta tar slut, eller när systemet självt avvecklas till förmån för ett nytt.

Saken är den är att nöja sig när systemet är tillräckligt bra, inte när det är perfekt.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Kan också bara hålla med, kommentarer i kombination med "snygg kod" är bra. Svårast (och tråkigast) är ändå att få ihop vettig, uppdaterad och lättläst systemdokumentation som både programmerare och systemarkitekter kan ha nytta av.

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Vet inte hur många projekt du arbetat med men jag kan ju säga att de programmerare jag känner kommenterar, och de kommenterar mycket, för de är de glömskaste människorna på planeten. Så hur ska de komma ihåg vad de gjorde i fredags när de kommer tillbaka efter helgen utan kommentarer?

Det borde även innebära att de kodar illa, kan man inte se på själva källkoden vad som görs utan måste ha kommentarer för att fatta trots att man jobbar i samma projekt så behöver de få riktlinjer om hur man skriver kod som är lättläst.

Själv lägger jag alltid mycket tid på att ge variabler rätt namn, att klasser mm också får bra namn och tillämpar en variant av hungarian notation.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjornex
Min erfarenhet är att på tok för mycket tid ändå går åt att "designa" system. Har ofta haft kollegor som UML:at ihjäl sig själva och systemet (ok, smått överdrivet). Tror det beror på att folk hellre vill kunna titulera sig själva systemarkitekt...

Kan man vara bra systemarkiktet utan att programmera? Och det måste vara trist för programmerarna och inte få delta i designen av koden fast känner till att om det är konsulter från flera bolag som jobbar med system så får det ibland bli lite andra regler än vad som är optimalt för att få fram produkten.

En teoretiker som läst på massa designer av kod och bara har lite programmeringsvana som sitter och designar kod finns nog stor risk att det kanske inte blir så bra som han/hon tror.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Du är rolig du GOSH. : o )

Du skapar trådar med en titel där du ställer en fråga, och sedan lite längre ned besvarar du frågan själv. Det är istället enklare att om du bestämt dig för att dela med dig av dina visdomar, att du bara skriver upp dem i tråden direkt. Utan att gå omvägen med att fråga andra vad de tycker, och sedan säga att de har fel och att man istället ska följa dina visdomar.

Alltså, jag menar inte att du är korkad eller så. Tvärtom verkar du kunna en hel del (du skulle nog bli riktigt grym om du kunde lite datavetenskap oxå). Jag menar bara att det är lite lustigt att läsa trådar av den formen. Inget illa ment. : o )

EDIT: Fel smileys. Hur i hela friden gör man smilies här? Jag markerar en smiley, och hur gör man sen för att lägga in den?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Du är rolig du GOSH. )

Du skapar trådar med en titel där du ställer en fråga, och sedan lite längre ned besvarar du frågan själv. Det är istället enklare att om du bestämt dig för att dela med dig av dina visdomar, att du bara skriver upp dem i tråden direkt. Utan att gå omvägen med att fråga andra vad de tycker, och sedan säga att de har fel och att man istället ska följa dina visdomar.

Alltså, jag menar inte att du är korkad eller så. Tvärtom verkar du kunna en hel del (du skulle nog bli riktigt grym om du kunde lite datavetenskap oxå). Jag menar bara att det är lite lustigt att läsa trådar av den formen. Inget illa ment. )

Helt ok! Självklart är detta ett ämne som jag kan en hel del om då det är ett stort intresse, är man intresserad så söker man ju alltid mer information för det går aldrig och bli fullärd. Men samtidigt så ser man chanser till och berätta en del grejjer som är viktiga och tänka på om man inte vill lära sig den "hårda vägen".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

OfT, utan att mena något illa, så tolkar jag någons inlägg lite längre upp såhär, i klarspråk:

Din attityd får dig att framstå som det här årets besserwisser. Du respekterar och tar fortfarande inte in vad andra säger. Du maler på och maler på om hur DU tänker, och förväntar dig att alla ska lyssna och ta in, men gör inte samma sak om andras åsikter?

Du har kunskap, det märks. Det gör ändå inte att du har rätt i allt du säger, och att alla andra har fel.

Jag här själv lätt att bli förbannad på folk när de argumenterar mot en och de har fel rent faktamässigt när man vet man har rätt. Likadant när folk utan kunskap argumenterar för något de inte har en susning om. Folk med kunskap kan ha fel visst och det kan man respektera.

I det här fallet finns ju inte mycket rätt och fel...

Om nedanstående inlägg:
Jag tycker inte det är fel att diskutera ett ämne, det är väl valfritt om man är intresserad av att läsa eller ej, men som sagt: Det finns både bättre och snyggare sätt att presentera sin kunskap på. Vill man sen tappa folks intressen genom att behöva hävda sig så gör ju inte det saken bättre.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
OfT, utan att mena något illa, så tolkar jag någons inlägg lite längre upp såhär, i klarspråk:

Din attityd får dig att framstå som det här årets besserwisser. Du respekterar och tar fortfarande inte in vad andra säger. Du maler på och maler på om hur DU tänker, och förväntar dig att alla ska lyssna och ta in, men gör inte samma sak om andras åsikter?

Du har kunskap, det märks. Det gör ändå inte att du har rätt i allt du säger, och att alla andra har fel.

Och sedan detta tjat om C++! Jag tror folk börjar tröttna på det nu.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Avstängd

fog och Phod:

Hur känslig får man lov och bli, tycker man någon har fel så tyck det. Ibland käftar man emot men går det inte och ändra så lämna det bara.
Tänk om alla skulle bry sig så mycket som en del som råkar få lite kritik angående val av språk ibland kan bli, de skulle inte få hålla på med annat än att bry sig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Och sedan detta tjat om C++! Jag tror folk börjar tröttna på det nu.

En känslig javaprogrammerare tröttnar nog på det "tjatet" efter ett inlägg, frågan är varför personen läser och tar åt sig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

fog ....:

Hur känslig får man lov och bli...

Du har ju uppenbarligen missat hela poängen med mitt inlägg. Jag tänker dock inte ta en vidare diskussion.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Det borde även innebära att de kodar illa, kan man inte se på själva källkoden vad som görs utan måste ha kommentarer för att fatta trots att man jobbar i samma projekt så behöver de få riktlinjer om hur man skriver kod som är lättläst.

Själv lägger jag alltid mycket tid på att ge variabler rätt namn, att klasser mm också får bra namn och tillämpar en variant av hungarian notation.

-_-

Jag har ingen aning om vad du har jobbat med för projekt, men om du förväntar dig att en programmerare ska komma ihåg vad en specifik funktion gör i ett projekt bara genom att se på variabelnamn och klassnamn så kan de inte ha varit särskilt stora.

Jag säger inte att våra programmerare inte kan lista ut vad en funktion gör, men det går onekligen snabbare om man har en liten kommentar som säger "Hämtar ut variabel X ur databasen och printar den" än att behöva läsa igenom koden för det. Trots en korrekt uppmärkning av variabler och klasser, tror du, i din enfald, att våra programmerare döper variabler till "banan" och "fruktkorg" eller "kofångare"?

Kommentarer är programmerarens bästa vän imo. Särskilt om man ska in och rota i någon annans kod, så är det bara.

Jag vet fuller väl vad varenda attribut i en css-fil betyder, och jag kan se vilka element de appliceras på genom klassnamn, men likväl tackar jag inte nej till en kommenterad css- eller htmlfil, just för att det går snabbare än om jag ska sitta och klura ut varför skaparen gjort på ett visst sätt. Och det kan ingen korrekt uppmärkt sida i världen förklara för mig utan kommentarer, det är därför det finns kommentarer.

Vet inte varför jag slösar tid på det här ärligt talat.

Permalänk
Medlem
Citat:

fog och Phod:
En känslig javaprogrammerare tröttnar nog på det "tjatet" efter ett inlägg, frågan är varför personen läser och tar åt sig

Jag arbetar faktiskt själv med C++ och tycker att det är ett bra språk, men det börjar bli litet tröttsamt med ditt C++-korståg. Ju mer du framställer C++ som det enda dugliga programmeringsspråket desto mer framhävs din trångsynthet. Anledningen till att jag läser är att du poppar upp litet här och var i programmeringsforumet och är svår att missa.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607