Ludumdare #9 48h spelprogrammeringstävling

Permalänk
Medlem

Ludumdare #9 48h spelprogrammeringstävling

Natten mellan fredag och lördag kl 00.00 UTC (dvs 02:00 i Sverige) börjar Ludumdare #9, en spelprogrammeringstävling på 48 timmar: http://www.48hr.thewavelength.net

Temat verkar bli "Battery" eller möjligtvis "Build The Level You Play".. Två intressanta teman, även om det som vanligt är lurigt o komma på något. Till skillnad från pyweek så är man fri att använda valfritt programmeringsspråk i ludumdare, så här kan dom som inte blivit python-frälsta borde passa på och bevisa sina favvospråks överlägsenhet

edit: fixade tiden.

Permalänk
Medlem

Jag kanske kastar ihop något. Har tentaperiod nästa vecka, men ska nog lyckas få ihop nåt najs.
Gick ju half decent på pyweek för mig iaf

Permalänk
Medlem

Jag är sugen, men nu är det ju så fint väder här (i Göteborg)... kommer jag på något kul spelidé är jag på.

Eftersom sverige ligger GMT+2 så är det på lördag kl 02:00 tävlingen börjar, och slutar på måndag kl 02:00, om jag inte tänker fel nu.

Finns det någonstans man kan läsa vad de menar med "Battery"? Finns ju många betydelser till det ordet, fast det kanske är meningen.

Permalänk
Medlem

buffi: om du har tentaperiod så är det ju ett utmärkt tillfälle o distrahera sig med lite spelprogrammering! Dessutom kan du som max lägga 48h på det, så det är ju inte så farligt

madah: Helt rätt med tiden såklart, fixar till min första post så man ser att det var UTC 00:00 gällde.

Med tanke på hur det brukar vara så är det nog ganska löst vad battery betyder. Det ligger i betraktarens ögon som man brukar säga Jag tänkte själv först på (el)batteri, men det finns ju en del annat oxå: http://en.wikipedia.org/wiki/Battery
Han som skrev det först skrev om sin post "Everything I'm posting are concepts, and should be interpreted as such. Literal meanings are fine," [...]

Permalänk
Medlem
Citat:

Battery, the act of injuring another person in a manner likely to cause bodily harm:

How can I resist...

Permalänk

Blarg, sitter alltid och fluktar efter just denna typen av tävlingar. Skall inte säga att jag säkert skall vara med, men skall defenitivt fundera på det under kvällen. Vore grymt kul med "Build The Level You Play"-temat!

Permalänk
Medlem

Okej, jag ska försöka få ihop något.. hum, vilket språk ska man skriva i tro?

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
Okej, jag ska försöka få ihop något.. hum, vilket språk ska man skriva i tro?

Python om man vill vinna, annars duger nog C++
(Förra vinnaren, GalCon skrevs i python och har utvecklats vidare här: http://www.imitationpickles.org/galcon)

Permalänk
Medlem

Gillar inte Python tillräckligt, Java om jag vill ha det lite lättare, men blir nog C++ för mig

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk

Temat blev "Build The Level You Play", låter awesome.

Har en ide på ett lir, hoppas bara jag får tid över imorgon. Nu bär det av mot sängen. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Så, nu har jag tänkt igenom en idé som jag kommer köra på. Återstår att se om det blir ett kul spel i praktiken och hur pass färdigt det blir

Permalänk
Medlem

Ojoj, står helt stopp i hjärnan för mig.. får börja lite lätt ändå med runtomkring-grejset trots att jag inte har en enda idé som passar.

Permalänk
Medlem

Jag har kommit en ganska bra bit nu, liten screen:
http://www.myran.com/myrgame/myrgame3.jpg

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

Här kan man ladda ner alla bidragen, dock så kan bara de medverkande rösta:
http://www.48hr.thewavelength.net/index.php?nav=5

Jag blev rätt nöjd med mitt bidrag faktiskt, fattas dock en del som kunde ha gjort de lite roligare spelmässigt. Skrev det i C++ med SDL.

4 av bidragen bestod enbart av python-källkod; tråkigt nog är det dessa som är rankade längst ner, tillsamman med ett bidrag skrivet för .NET XNA. Antar att de flesta inte orkar trixa för att få igång spelen.

Permalänk
Medlem

Började på ett spel på lör fm, men så kom det en del saker emellan på kvällen ochpå sön så det blev inget spel för mig tyvärr.

Myris: Fick inte ditt spel o funka, det krashar. i loggen står det

INFO .\Source\MyrEngine\MCore.cpp : 28: MyrEngine started INFO .\Source\MyrEngine\MOpenGLRenderer.cpp : 362: Initializing OpenGL... INFO .\Source\MyrEngine\MOpenGLRenderer.cpp : 367: Shaders supported

madah: Nice spel

Permalänk
Medlem

Mitt är ju inte helt buggfritt nej,
Det krashar med båda exe-filerna? Vet att det inte funkar bra med ATI kort, men det borde faktiskt starta tycker jag.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

Mjo, jag har försökt med dom båda, men det beter sig precis likadant med low. Har ett ATI 9800.