EBM/Industrial - den arga tråden om den aggressiva musiken

Permalänk
Glömsk

EBM/Industrial - den arga tråden om den aggressiva musiken

Måste viga in forumet med en stor tråd om EBM/Industrial. Eftersom ingen gillar en genrenazi kan vi även ta med lite mjukare futurepop och liknande musik. Jag vet själv att vore det inte för VNV skulle jag inte avancerat till den hårdare musiken och då skulle jag inte ha hört Grendels nya album som är förbaskat bra. Gillar ni tung hård och arg musik kan jag starkt rekommendera Grendel - Harsh Generation. Den låter som Grendels album Soilbleed fast bättre. Koffein för öronen.

Andra sköna tips är Amduscia - From abuse to apostasy som visserligen är lite äldre men helt okej. Även Tactical Sekt - Syncope är fin.

Mjukare: VNV Nations nya, Judgement. Bättre än Matter+Form men sämre än tidigare album. Funker Vogt - Aviator låter som Funker Vogt, man vet vad man får.

Har ni några rekommendationer?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Combichrist. Speciellt låten "Today I Woke to the Rain of Blood". Riktigt bra imo.

Permalänk

Vilket sammanträffande, sitter just och lyssnar på Funker Vogt (albumet Navigator mer specifikt)

Permalänk
Medlem

Just nu är det mest XotoX - Dokumentation I Ton som rullar här. Riktigt vackert.

Permalänk

En tråd helt i min smak.

Har ni inte hört Spetsnaz(bör avnjutas live ), Wumpscut och Hocico så rekomenderar jag dom starkt.

Annars så är www.digitalgunfire.com bra om man inte orkar välja själv å så har man schanseen att höra nått nytt.

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Medlem

Inte för att vara elak på nå vis.. Men detta är väl ingen "tung hård och arg musik" direkt?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE
Inte för att vara elak på nå vis.. Men detta är väl ingen "tung hård och arg musik" direkt?

Nej, och tråden är inte alls arg...

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem

För mig som inte har lyssnat på stilen något över huvudtaget, finns det något lättlyssnat i genren för "nybörjar"?

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk

Jag började med Alice in Videoland, avancerade till Colony 5, sedan hittade jag VNV och nu eeeh, tja, är min iPod fylld med med industrial/EBM och Metal.

Håller med om vad trådskaparen sa om VNV.

EDIT: Nu när jag tänker på det så började jag med "tyngre" Elektronisk musik när jag var på GEF05(Get ElectroFied) för att se Colony 5 och hörde Interlace.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Alice in videoland är grymma

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk

Håller även jag med om VNV.
Håller för närvarande på att lyssna in mig på Dulce Liquido, och kan av den anledningen rekommendera både det och Hocico såklart. Annat värt är Feindflug, Combichrist och Menticide.
Lite för trött för att tänka nu men det kommer nog mer sen.

Permalänk
Medlem

VNV Nation är lagom hårt för mig. Nu är jag iofs väldigt dåligt inlyssnad på annan EBM/Industrial men det kommer nog det med. Ska bli grymt skoj att se VNV Nation på Arvikafestivalen i sommar tillsammans med massa annan bra Synth.

Permalänk
Avstängd

Ser att vi har en stor emo skara här på swec, alltid kul

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

Emo?!
Gå och lägg dig.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Ser att vi har en stor emo skara här på swec, alltid kul

www.youdontknowemo.tk
Åh vad jag stör mig på folk som missbrukar ordet "emo".

Mafnus: Ses på Arvika

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE
Inte för att vara elak på nå vis.. Men detta är väl ingen "tung hård och arg musik" direkt?

Man måste inte ha distade gitarrer och corpsepaint för att göra musik som är arg om det var det du menade.

PS: Hej ÖÄ, jag har saknat dig.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Welle erdball icke att förglömma

Visa signatur

Linux is like living in a teepee. No Windows, no Gates, Apache in house.

Permalänk

Något jag märker tydligt är att folk inte har någon koll på vad EBM/Industrial är.

Permalänk

Kan ju informera er icke än informerade om att EBM är kort för Electronical BodyMusic.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

:Wumpscut: , mer åt Darkwave-hållet iofs.

Suicide Commando

Reaper , Darkwave/EBM/Industri

Visa signatur

"På internet är alla höger."

CITERA! Om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Kul tråd.

Lyssnar just nu mest på synthpop som jag tycker VNV tillhör. Även om kanske jättebra Svenska Colony 5 och Icon of Coil är, än mer synthop. Har precis lagt in Funker Vogt - Aviator i telefonen.

Antar att ni har hört Colony 5s "Black"-mix med Alice in videoland... sååå bra:)

Permalänk

Andreas: Tror det var så jag hörde C5 för första gången

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Kan ju om inte tipsa om "Manufactura","The Retrosic" & "Panzertank" för er som inte har hört dom förrut.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk

Tänkte faktiskt starta en liknande tråd i morse.

Tactical Sect, Unter Null, Tyske Ludder, W.A.S.T.E och osv. mumma grejer det.

Sen då tråden verkar handla om elektronisk musik i allmänhet vill jag även slå ett slag för System - Tonight. Riktigt skön feeling.

Sen det finns möjligen ingen här som lyssnar på Noise också?

Permalänk
Medlem

Jag vill slå ett slag för den lite mer dansanta varianten av aggresiv elektronisk musik. Såsom British Murder Boys (Surgeon & Regis), Ian J Richardson, Grovskopa eller *host* Mattias Engvall.

Musik som brukar kallas EBM tycker jag ofta saknar något i produktionen, det känns lite för mycket syntpresets och gamla återanvända trumsamplingar.

Permalänk
Medlem

Militant Cheerleaders On The Move är lite småtrevlig "bodypop".
Inte svårt att höra influenserna, Nitzer Ebb och DAF.

Är tråden till för att tipsa om ny musik eller är det fritt fram att tipsa om gamla godingar också?
Så som Das Ich, Die Krupps (tidiga), A Split-Second och Leæther Strip.

Och lite tips på moves på dansgolvet här då. http://www.youtube.com/watch?v=MgEHkm3XJcY

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Avalanche
En tråd helt i min smak.

Har ni inte hört Spetsnaz(bör avnjutas live ), Wumpscut och Hocico så rekomenderar jag dom starkt.

Annars så är www.digitalgunfire.com bra om man inte orkar välja själv å så har man schanseen att höra nått nytt.

Med de bevingade orden "Spetsnaz låter mer Nitzer Ebb än Nitzer Ebb själva" tipsade Ulvenstein (vart nu han håller hus nu för tiden) om Spetsnaz för några år sedan. Väldigt old-school. Nitzer, Spetsnaz, Fixmer (finns öht kvar?) osv är dock inte min melodi, gillar det mer upplyftande. Svårt att förklara.

Gillar man Digital Gunfire kan jag även tipsa om MPEGRadio:EBM http://playlist.mpegradio.com/radioG.pls

Edit: Hocico, Wumpscut, Dulce, Suicde Commando, Feindflug etc är givetvis bra!

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doppler
Jag vill slå ett slag för den lite mer dansanta varianten av aggresiv elektronisk musik. Såsom British Murder Boys (Surgeon & Regis), Ian J Richardson, Grovskopa eller *host* Mattias Engvall.

Musik som brukar kallas EBM tycker jag ofta saknar något i produktionen, det känns lite för mycket syntpresets och gamla återanvända trumsamplingar.

Grovskopa får en solklar tummen upp av mig.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Jag gillar VNV Nation.
Tänkte tipsa om the Retrosic för dom som gillar grendel

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Medlem

Soman är väl ett rätt givet val faktiskt lite gamla klassiker som funker vogt är aldrig fel heller.
annars är det väl mest nyare grejer, hocico, dulce, fiendflug, spetznas osv osv...

och tragiskt nog så är fanimig EBM-scenen överlag råare än dagens metal.. även om synthare fortfarande överlag är fjollor

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end