Zepto 6214W - Parity Check Error (e. 2:a reparation)
Jag har tidigare skrivit följande tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...
Sedan dess har min bärbara dator från Zepto varit inne på lagning två gånger.
Första gången på grund av felet som beskrivs i tråden.
Andra gången på grund av att uttaget för den externa skärmen inte fungerade.
Nu har jag fått tillbaka datorn från Zepto (ca 2-3 månader sedan nu) där de säger att de har kört diverse tester, inklusive wow, i ett dygn, utan att få något fel. Vad händer när jag får hem den? Jo, samma fel igen: Parity check / Memory Parity Error! eller bristande grafik.
Vi skrev ett brev till Zepto, blev vidarebefodrade, fick ett svar och sedan dröjde det en hel månad innan vi fick något svar, och det fick vi när vi ringde. De sa sedan att de skulle skicka en adresslapp så att vi kunde skicka in datorn. Efter en vecka ringde vi och frågade om detta. Ingen information hade framkommit om att de skulle ha skickat oss en adresslapp.
De ber oss istället att "upprepa" felet. Så att Zepto kan framkalla det när de får in datorn. De påstår att de inte kan göra något åt det så länge de inte får någon bluescreen när de testar den. Det förstår jag.
Svårigheten är att detta fel är så slumpmässigt att det kommer precis när som helst! Jag kan spela i flera dagar utan att få ett enda fel, men rätt som det är får jag felet flera gånger per dag. Sedan går det en vecka och så kommer det igen. Det _går_ inte att framkalla!
Felet gäller i world of warcraft där jag just nu kör med lägsta inställningar. Den enda inställningen som inte går att rubba är "24-bit color 24-bit depth *-multisample" under färgdjup. Där har jag provat både 1,2 och 4 x multisample.
Har även fått andra fel som att den inte vaknar från viloläge, dubbel grafik vid booten, startar om sig ibland (ytterst sällan) utan anledning.
Jag undrar följande eftersom jag ser problemet som olösligt. :
Vad händer när mina resterade 6 månader av garantin har gått? När jag fått lämna in datorn ännu fler gånger? Och Zepto skickar tillbaka den och säger att allt är felfritt, när jag ändå kommer få samma fel och måste skicka tillbaka dem, om och om igen. Ska jag få börja betala för att aldrig få min dator fungerande?!
Pengarna tillbaka eller en annan model med fungerande hårdvarukonfiguration, Zepto!
Följande åtgärder har tagits:
Bytt drivrutiner på grafikkortet (alla zeptos egna inklusive fria drivrutiner kompatibla med zeptos modeller)
Kört Memtest
Flashat Bios till senaste versionen som släpptes 15:e Maj
Provat olika inställningar i World of Warcraft
Inaktiverat trådlöst nätverk lr. LAN
Kört 3Dmark grundinställningar utan låsning
Detta hittade jag på ett utländskt forum, då detta verkar ha varit väldigt vanligt på Dells bärbara innan de släppte en patch. Så som jag har förstått det händer detta enast på de bärbara som har Core Duo/ Core 2 Duo.
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=92036
Microsoft om problemet:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;31522...
Bild:

Living in Spiritual Dimensions